Yksi oopperan historian merkittävimmistä saavutuksista, Richard Wagnerin neljän oopperan Ring-sarja esitetään nyt Suomessa ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan muutaman päivän aikana. Oopperoiden yhteiskesto on lähes vuorokausi.
Myyttisen sarjan ensimmäinen ooppera "Reininkulta" tulee ensi-iltaan tänään Suomen Kansallisoopperassa.
-Nythän tämä Kansallisooppera on valmis talo, koska se on myös synnyttänyt kokonaisen Ringin ja minkälaisen sitten? Teknisesti tämä talo on loistava. Meillä on maailmanluokan laulajia ja myös orkesteri pärjää hienosti, ylistää Suomen Kansallisoopperan kapellimestari Leif Segerstam, joka johtaa kaikki neljä oopperaa.
-Olen nähnyt Ring-sarjan Bairoitissa, Budapestissa ja sitten täällä Helsingissä. Minusta tämä Helsingin Ring on näistä kaikista inhimillisin. Se on hyvin hyvin koskettava, arvioi Suomen Wagner-seuran varapuheenjohtaja Riitta-Liisa Mäkipaasi.
Jotta ymmärtäisi, mikä saa ihmiset istumaan oopperassa kuutisen tuntia illassa neljänä iltana miltei peräkkäin, täytyy nähdä säveltäjän poikkeuksellisuus. Wagner-fanille Ring-sarja merkitsee samaa kuin George Lucasin Star Wars elokuvafriikille. Wagnerkin loi oman myyttisen maailmansa, johon yleisö uppoutuu musiikin avulla. -Ellei yleisö saisi mitään viiden tunnin aikana, niin ei kukaan ostaisi lippuja, mutta nämähän myytiin loppuun hetkessä ja nyt ei pääse millään, ei edes mustan pörssin kautta katsomaan näitä, kertoo Segerstam.
Riitta-Liisa Mäkipaasin mukaan Wagnerin musiikin ja libreton tunnelma tempaisee yleisön aina mukaansa erikoisella tavalla.
-Kuuden tunnin Siegfridin jälkeen esimerkiksi yleisö istuu paikoillaan edelleenkin, huutaa, aplodeeraa, taputtaa esiintyjät monta kertaa esiin ja näin käy joka kerta.
Suomenkin Wagner-seurassa on peräti 650 jäsentä, jotka kiertävät mahdollisimman usein maailman oopperataloissa. Suomeen tulee nyt vastaavasti faneja Australiasta ja Japanista asti.
Kansallisoopperamme on aiemmin harjoitellut vaativaa suoritusta esittämällä sarjan oopperat vuoden välein. Segerstam on varma onnistumisesta.
-Nyt ei tarvitse harjoittaa soittajia, että kuinka sormi menee siinä pahassa paikassa. Nyt on helpompi heittäytyä "luovaan kontinuiteettiin", ja silloin syntyy Wagner-hurmiota.
(MTV3)