Virtuaalitodellisuus sekä vielä toistaiseksi tuntemattomampi lisätty todellisuus ovat tärkeitä työkaluja tulevaisuuden autoja suunnitellessa. Saksalaisvalmistaja Volkswagen kertoo, miten se hyödyntää uusia teknologioita suunniteluprosesseissaan.
Kirkas auringonvalo tulvii ikkunoista Volkswagenin virtuaaliseen tuotekehityslaboratorioon Wolfsburgissa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu: osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja rivejä erilaista koodia. Huoneen keskellä on 1:4-suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf.
Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja kaikki muutokset ovat valmiita muutamassa sekunnissa. Tämän mahdollistaa niin sanottu lisätty todellisuus eli augmented reality, AR. Ohjelmisto on kehitetty virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat.
Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf on R-Line-malli, mutta muuttuu täysin uudeksi versioksi.
Ostermann on valmistunut tietotekniikkainsinööriksi. Volkswagenilla Wolfsburgissa hän johtaa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista, jotka sijaitsevat Wolfsburgissa, Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin laboratorio tulee Barcelonaan. Näissä laboratorioissa Volkswagenin asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhteistyössä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa.
