Volkswagen kehittää autoja virtuaalitodellisuuden avulla – täyttä scifiä vain vähän aikaa sitten

Virtuaalitodellisuus sekä vielä toistaiseksi tuntemattomampi lisätty todellisuus ovat tärkeitä työkaluja tulevaisuuden autoja suunnitellessa. Saksalaisvalmistaja Volkswagen kertoo, miten se hyödyntää uusia teknologioita suunniteluprosesseissaan.

Kirkas auringonvalo tulvii ikkunoista Volkswagenin virtuaaliseen tuotekehityslaboratorioon Wolfsburgissa. Pari tusinaa näyttöä vilkkuu: osa niistä näyttää grafiikkaa ja loput satoja rivejä erilaista koodia. Huoneen keskellä on 1:4-suhteessa mallinnettu Volkswagen Golf.

Frank Osterman tutkii mallia ja tekee muutoksia renkaisiin, vaihtaa takavalot ja muokkaa sivupeilejä. Hän käyttää muutoksissa äänikomentoja ja eleohjausta, ja kaikki muutokset ovat valmiita muutamassa sekunnissa. Tämän mahdollistaa niin sanottu lisätty todellisuus eli augmented reality, AR. Ohjelmisto on kehitetty virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa ja tiimin saavuttamat tulokset voivat mullistaa tuotekehitysinsinöörien ja muotoilijoiden työtavat.

Ostermannilla on päässään HoloLens-lasit eli lisätyn todellisuuden lasit. Microsoftin kehittämä mobiilijärjestelmä lisää virtuaalista sisältöä fyysiseen kohteeseen eleohjauksella ja äänikomennoilla. Ostermannin tarvitsee vain osoittaa Golfia sormellaan ja HoloLens muuttaa Golfin värin, vaihtaa pyörät ja muokkaa lokasuojat. Alun perin Golf on R-Line-malli, mutta muuttuu täysin uudeksi versioksi.

Ostermann on valmistunut tietotekniikkainsinööriksi. Volkswagenilla Wolfsburgissa hän johtaa virtuaalista tuotekehityslaboratoriota, yhtä kuudesta Volkswagen-konsernin laboratorioista, jotka sijaitsevat Wolfsburgissa, Berliinissä, Münchenissä ja San Franciscossa. Uusin laboratorio tulee Barcelonaan. Näissä laboratorioissa Volkswagenin asiantuntijat suunnittelevat digitaalista tulevaisuutta yhteistyössä tutkimuslaitosten ja teknologiakumppaneiden kanssa.

– Olemme Volkswagenilla käyttäneet jo jonkin aikaa lisättyä todellisuutta ja virtuaalitodellisuutta luodaksemme kolmiulotteisen kuvan autosta, Ostermann kertoo.

– Tämä mahdollistaa sen, että Volkswagenin insinöörit voivat muuttaa halutessaan varusteita ja jopa suunnitella uusia komponentteja virtuaalisesti ja työn tulokset ovat heti nähtävissä.

Miksi tällaisia työtapoja tarvitaan?

Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen säästää Volkswagenin mukaan aikaa ja kehityskustannuksia. Jokainen prosessin askel voidaan tehdä nopeammin ja tehokkaammin virtuaalisessa tuotekehityslaboratoriossa esimerkiksi HoloLens-laseja hyödyntäen.

HoloLens ei ainoastaan näytä jokaista muotoilu- tai varustemuutosta mallissa, vaan se mahdollistaa myös useiden eri puolilla maailmaa sijaitsevien projektiryhmien yhteistyön, esimerkiksi Wolfsburgissa, Yhdysvaltain Chattanoogassa ja Kiinan Shanghaissa. Kaikki näkevät koko ajan viimeisen version ja aikaa vievä uudelleenmuokkaus – esimerkiksi savimallien tekeminen – voi jäädä historiaan.

– Tiimit voivat suoraan seurata ja vertailla pienempiäkin muutoksia ja tämän jälkeen tehdä päätökset toteutuksesta. Tämä tarkoittaa sitä, että tavoitteet voidaan saavuttaa nopeammin, Ostermann selvittää.

Tällä hetkellä HoloLens-järjestelmä on edelleen testivaiheessa. Jatkossa käyttäjät voivat nähdä koko Volkswagenin merkkiportfolion ja esimerkiksi esitellä kunkin mallin eri korivaihtoehdot: kehittäjät voivat muuttaa sedan-mallin virtuaalisesti katumaasturiksi, farmariksi, avoautoksi tai coupeksi.

– Vain muutama vuosi sitten tämä oli science fictionia. Nyt on täysin selvää, että tämä on tapa, jolla kehitämme seuraavat mallimme.

Lähde: Volkswagen

***

Tältä näyttää BMW:n 8-sarjan coupe 0:56

Lue myös:

    Uusimmat