Lukemisen ja erityisesti matematiikan oppimisvaikeudet vaikuttavat nuoren elämään jopa loppuelämän ajan, paljastaa tuore väitöskirja.
Oppimisen ongelmat ohjaavat koulutuspaikan valintaa, lisäävät keskeyttämisriskiä, vaikeuttavat jatko-opiskelua, viivästyttävät valmistumista, voivat johtaa opiskelun lopettamiseen toisen asteen jälkeen ja näkyvät vielä työelämään sijoittumisessakin.
– Surullisinta oli, että matematiikan oppimisvaikeudet oli selkeä riski nuoren syrjäytymiseen sekä kouluttautumisesta että myöhemmin yhteiskunnasta, korostaa kasvatustieteen maisteri Airi Hakkarainen Itä-Suomen yliopistosta.
Viisi vuotta menetetty
Hakkarainen tutki vuonna 2004 yhdeksännellä luokalla olleiden nuorten myöhempään koulutuspolkua lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Matematiikan ja lukemisen taidot tutkittiin seulontatestillä.
Väitöstutkimuksessa huomattiin, että oppimisvaikeudet lisäsivät syrjäytymisriskiä työelämän ja koulutuksen ulkopuolelle vielä viiden vuoden päästä perusopetuksen päättymisestä.
– Yksikin tuuliajolla oleva 21-vuotias nuori on liikaa ja maksaa yhteiskunnalle paljon, Hakkarainen muistuttaa.
Seulonnassa tutkituista 600 yhdeksäsluokkalaisesta noin 40 oli viiden vuoden kuluttua tässä tilanteessa.
Tuki myöhässä
Keskeisimpiä havaintoja oli se, että sekä lukemisen että matematiikan oppimisongelmiin pitää saada tukea heti alussa. Yleensä tukea sai vasta toisena vuonna eikä se kohdistunut itse ongelmaan.
