Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viini on muotia, mutta myös jotain pysyvää

viinipullo ja lasit
viinipullo ja lasitCopyright Alma Media Oyj 2001
Julkaistu 08.12.2003 15:19

Viini on nykyisin kuin merkkivaate tai auto, sillä voi ostaa imagoa. Yhdeksän filmitähteä kymmenestä omistaa oman viinitarhan ja loput viisastelevat viineistä.

- Minun viinimakuni ei ole muuttunut ammatin myötä niuhommaksi, vaan koko suhde on arkipäiväistynyt, sanoo Alkon viinien ostopäällikkö Katja Angervo. - Olen tyytyväinen alle kymmenen euron pulloon, jossa hinta ja laatu ovat kohdallaan. Maku ratkaisee.

Angervo tuli taloon kaksi vuotta sitten oltuaan töissä maailman suurimmalla alkoholialan yrityksellä BRL Hardyllä. Sitä ennen töitä riitti sisilialaisella viinitilalla Calatrasilla. Suomalaisten viiniharrastus on kasvussa. - Kuluttajamaana olemme ykkösiä, jos mitataan kulutuksen kasvua henkilöä kohden. Muistutankin aina tuottajille ja tavarantoimittajillemme, että kannattaa investoida kasvavaan markkinaan.

Viinibisneksessä on Angervon mukaan myös selvää, että kuluttajat ovat innostuneita ostamaan uusia tuotteita. On pikkuisen ongelmallista, kun joka kuukausi pitäisi olla tyrkyttämässä uutuuksia, vaikka valikoimissa olisi vastikään ostettuja erinomaisia viinejä. - Tuottajat kehittävätkin nykyisin uusia etikettejä vanhoihin tuotteisiin.

Ostopäällikkö ostaa viinejä yli puolta vuotta ennen kuin ne tulevat kaupan hyllylle. Nyt etsitään kesän viinejä. - Kesällä kuluu valkoviiniä hanapakkauksissa, talveksi niitä ei juuri hankita. Sama pätee roseeviineihin. Ne ovat hyvin kausiluonteisia. Niitä juodaan kevään kunniaksi huhtikuusta, mutta kausi jatkuu elokuun loppuun. On toki tuhtejakin roseeviinejä, jotka soveltuvat talvipöytään.

Angervon mukaan kevät- ja kesäviinit ovat tuoreita ja raikkaita, sillä viini ei saa olla kovin vanhaa, jolloin sen muuttuu latteaksi ja hieman tylsäksi. - Ensi kesänä juodaankin mieluummin tämän vuoden satoa, joka ei olekaan huono. Vuosi 2003 jää historiaan parhaana vuosikertana sataan vuoteen. Euroopan kuivuus ja helteet kypsyttivät mainiot rypäleet. Myös banaanilta maistuva viime kesän beaujoulais noveau on paikoin kuulemma todella erinomainen.

Nopeasti myyntiin ja koreasti

futureimagebank.comfutureimagebank.comCopyright MTV Oy 2003/futureimagebank.co

Maailman viininvalmistus muuttuu, sillä varastoiminen tulee kalliiksi ja juoma pitää saada nopeasti myyntiin. Viinien valmistuksessa tavoitellaan myös yhä helpompia juotavia. - Helppo juotava on esimerkiksi sellainen punaviini, jossa on pyöreyttä, täyteläisyyttä ja pikkasen makeutta. Ei sokerisuutta, vaan hedelmän ansiota tulevaa makeutta.

Valkoviineissä suomalainen kuluttaja on mieltynyt makeuteen, vaikka juotava olisikin luokiteltu kuivaksi. Joulukuun aikana suomalaisen ostamana punaviinipullo on normaalia kalliimpi. Tärkeää on myös se, miltä pullo näyttää, kun se laitetaan pöytään tai annetaan lahjaksi. Jouluun ja talveen sopivista viineissä on aromeja, lämpöä. Neilikka ja kaneli saavat tulla mieleen. - Talvisen valkoviinin pitää minun mielestäni olla pyöreä, pähkinäinen, kermainen ja voimakkaan arominen.

Chardonnay-rypäle on suomalaisten suosiossa, mutta Angervo kääntyisi talvella Elsassin puoleen, jossa löytyy hyviä rieslingejä ja gewürstamineria. Alko ostaa sen verran viiniä kun valikoimista poistuu. Enempää ei voi ostaa kuin kaupan hyllyt vetävät. Maku on ratkaiseva, jotta kuluttaja ostaa saman pullon joskus toisenkin kerran. - Tämä ala on kuin kristallipalloon katsomista, mutta viini pysyy muodeista huolimatta, sanoo Angervo.

(MTV3-STT-ANNE HYVÖNEN)

Lisää aiheesta:

Peppuseksiin liittyy edelleen paljon vääriä uskomuksiaYhdellä mausteella saat erityisen hyvää kaalilaatikkoa – Pirjon ohje on valtava hittiVolkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannonSuomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin LapissaMoni urheileva lapsi ja nuori kärsii rasitusvammoista – näin niitä voi ehkäistäSuomi-herkku veti Hollywood-tähden sanattomaksi: "Olen aika varma, että sain tarpeekseni"
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • Eilen20:31
    Seksimyytit

    Peppuseksiin liittyy edelleen paljon vääriä uskomuksia

  • Eilen17:24
    Ruoka

    Yhdellä mausteella saat erityisen hyvää kaalilaatikkoa – Pirjon ohje on valtava hitti

  • Eilen15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • Eilen13:38
    Matkailu

    Suomeen odotetaan ulkomaisen turismin ennätystalvea – globaali trendi jyllää eteenkin Lapissa

  • Eilen12:30
    Viiden jälkeen

    Moni urheileva lapsi ja nuori kärsii rasitusvammoista – näin niitä voi ehkäistä