Verkkokaupan kasvusta kukoistava Amazon kolminkertaisti tuloksensa, Twitterille odotettua heikompi tulos

Näin isokenkäiset lahjoittavat ilmastonmuutostalkoissa – verkkokauppa Amazonin johtajaa kiitellään ja parjataan 9:24
Kerroimme aiemmin: Näin isokenkäiset lahjoittavat ilmastonmuutostalkoissa – verkkokauppa Amazonin johtajaa kiitellään ja parjataan

Verkkokauppajätti Amazon kasvatti edelleen tulostaan koronaviruspandemian lisäämän kysynnän siivittämänä.

Yhtiön tammi-maaliskuun nettotulos kolminkertaistui 8,1 miljardiin dollariin edellisen vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Viime vuoden vastaavan neljänneksen nettotulos oli 2,5 miljardia.

Amazonin liikevaihto nousi 44 prosenttia noin 108,5 miljardiin dollariin.

Talouslehti Forbes kirjoittaa, että tammi-maaliskuun tulos oli yhtiön historian paras neljännesvuositulos.

Yhtiön luvut ylittivät analyytikkojen odotukset. Heti tulosjulkistuksen jälkeen Amazonin osake nousi jälkimarkkinoilla viitisen prosenttia. Forbes kirjoittaa, että pandemian aikana Amazonin osakkeiden arvo on lähes kaksinkertaistunut. Amazonia onkin kuvailtu yhdeksi koronaviruspandemian hyötyjistä.

Ennusteessaan Amazon ennakoi hyvän kehityksen jatkuvan myös kuluvalla neljänneksellä.

Yhtiö nosti tiedotteessaan myös esiin suoratoistopalvelunsa. Vuoden aikana katselutunnit ovat kasvaneet 70 prosentilla.

Samalla kun Amazon on kasvattanut tulostaan, yhtiö on ollut Yhdysvalloissa toistuvasti otsikoissa varastotyöntekijöiden huonoiksi kuvailtujen työolojen takia.

Twitterille odotettua heikompi tulos

Yhteisöpalvelu Twitterin osakkeiden arvo puolestaan laski, kun yhtiö ilmoitti odotettua pienemmistä tuotoista. Lisäksi yhtiön aktiivisten käyttäjien määrä kasvoi odotettua vähemmän.

Yhtiön liikevaihto kasvoi vuoden takaisesta 28 prosenttia 1,04 miljardiin dollariin.

Twitterin päivittäisten käyttäjien määrä nousi 20 prosenttia vuoden takaisesta, mutta jäi silti odotuksista. Twitterillä on päivittäisiä käyttäjiä keskimäärin 199 miljoonaa.

Ensimmäisen neljänneksen nettotulos oli 68 miljoonaa dollaria. Viime vuonna yhtiö ilmoitti tammi-maaliskuun osalta kahdeksan miljoonan dollarin tappiosta. Syyksi yhtiö kertoi tuolloin vasta alussa olleen koronaviruspandemian ja sen vaikutuksen mainosmyynnin vähenemiseen.

Lue myös:

    Uusimmat