Mainos

Venäjän GP:n topit ja flopit: V**** mitä säätöö – Mercedes teki jättiluokan virheen Bottaksen kohtelussa

1:29

MTV Sportin F1-toimitus listaa jokaisen ajetun osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Venäjän Sotshissa nähtiin jo kauden ratkaisuhetkiä, mutta tällä kertaa se tuli Mercedeksen varsin ristiriitaisen tallipelin tuloksena.

Lewis Hamilton pokkasi voiton Sotshissa, kun Mercedes käski tallikaveri Valtteri Bottaksen väistämään tieltä kisan puoltaväliä lähestyttäessä. Kolmanneksi jätetty Ferrarin Sebastian Vettel putosi jo 50 pisteen päähän Hamiltonin MM-johdosta, mikä tietää saksalaiselle liki mahdotonta tehtävää loppukaudeksi.

Kimi Räikkönen oli neljäs Ferrarin pitäessä huolen, ettei suomalainen ainakaan vahingossa ohita tallikaveriaan radalla.

TOP5:

1. Valtteri Bottas

Venäjä on Valtteri Bottaksen maaperää. Tämänkertainen episodi ei sitä asiaa muuksi muuta, vaikka Mercedes onnistuikin näpelöimään voiton Hamiltonille. Täydellinen paalukierros vaikealla radalla, jolla kaikki muut kärkikuskit sortuivat virheisiin ratkaisuhetkillä. Täydellinen kisalähtö viimevuotisen häikäisevän startin perään. Täydellistä työtä kärkipaikalla ennen ja jälkeen varikkopysähdyksen. Valtteri olisi totisesti ansainnut kauden ensimmäisen voittonsa jo aikaisemmin tänä vuonna, mutta eipä tarvitse enää syyttää pelkkää huonoa tuuria – kun oma tiimikin tekee jo hallaa Bottaksen pyrkimyksille.

4:37

2. Charles Leclerc

Vaikea viikonlopun aloitus kääntyi näyttäväksi lopuksi, kun Leclerc paineli kisassa seitsemänneksi. Viikonlopun runsas rangaistussaldo tietysti otti tieltä monta haastajaa, mutta ensi kauden Ferrari-kuskin kylmäpäisyys taistelussa keskikastin tiimejä vastaan oli vakuuttavaa katseltavaa. 

3. Max Verstappen

Moottorirangaistuksen myötä lähtöpaikka löytyi takarivistä, mutta se ei Red Bull -kuskia haitannut. Kolmannella kierroksella hän oli kisan yhdeksäs ja kahdeksalla kierroksella jo sijalla viisi. Talli joutui toppuuttelemaan hurmioon yltynyttä nuorukaista, ettei tämä olisi tärvellyt renkaitaan ohituskavalkadissaan, mutta ilmeisesti Verstappen olisi pystynyt ajamaan vaikka maaliin asti samoilla kumeilla. Viides sija olisi silti ollut maksimi ilman rangaistustakin.

FLOP5:

1. Mercedes

Nyt se on sanottava suoraan: Mercedes petti Bottaksen – eikä vain kerran, vaan itse asiassa kaksi kertaa kisan aikana. Tallipomo Toto Wolff oli haluton ottamaan ennen kisaa kantaa mahdolliseen tallipäätökseen, ja kaikesta päätellen hän oli informoinut myös Valtteria vajavaisesti tallin suunnitelmista. Hamilton oli jo ennen kisaa 40 pisteen MM-johdossa, mikä tarkoitti Vettelille käytännössä pakkovoittojen sarjaa kauden viiteen viimeiseen osakilpailuun, mutta tähän ei Mercedeksen johtoporras luottanut. Bottas määrättiin heppoisesti pois alta kisan alkupuoliskolla, minkä jälkeen Mersu olisi vielä voinut kiillottaa sädekehäänsä vaihtamalla sijoitukset takaisin lopussa, kun Vettel oli jo pudotettu pelistä. Sitä ei kuitenkaan tehty. Tämän jälkeen kaikki jalot puheet Bottaksen motivoimisen tärkeydestä heitettiin roskakoppaan. Iso virhe, jolla voi olla kauaskantoisia seurauksia.

Katsomo-video ei ole saatavilla

2. V**** mitä säätöä, Ferrari

Kimiä ei ilmeisesti tarvitse enää motivoida. Räikkönen jätettiin kisassa täysin oman onnensa nojaan, kun suomalaista roikotettiin radalla koko ajan heikkenevillä renkailla. Ferrarin punaisten lasien läpi kierrosajat kuitenkin näyttivät hyvältä, mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa. Tiimin ainoa tarkoitus oli pitää Kimi poissa häiritsemästä Vetteliä, sillä nelossijan turvaaminen oli joka tapauksessa helppo homma. Niin ja siitä harjoitusten tapauksesta: Kimi sanoi viimeinkin suoraan sen, mitä tallin touhuilua sivusta seuranneet ovat kaikki nämä vuodet hokeneet – v**** mitä säätöö!

1:13

3. Tuomaristo

Radalla tapahtuneiden vaaratilanteiden jälkeen jälkipyykin luulisi kohdistuvan enemmän rikkeisiin syyllistyneisiin kuskeihin, mutta kerta toisensa jälkeen puhe keskittyy enemmän siihen, miten tuomaristo on reagoinut asiaan. Jälleen kerran todettiin, että FIA:n tuomaritoiminta voi pysyä jonkinlaisessa linjassa vain silloin, kun kyse on kärjen takana ajavista kuskeista. Sebastian Vettelin vaarallinen blokkaus Lewis Hamiltonin ohitusyritykseen olisi ehdottomasti poikinut aikarangaistuksen, jos asialla olisi ollut joku muu. Nyt tuomaristo ei nähnyt asiassa mitään huomautettavaa. Ok!

2:46

4. Rangaistukset

On käsittämätöntä, miten lähtöruutusähläystä ei saada loppumaan. Tähän kauteen tehtiin vain kosmeettinen muutos, kun yksittäisistä osista määrätyt toisinaan jopa lähemmäs sadan lähtöruudun rangaistukset poistettiin. Tilalle tuli sääntö, jossa moottorimäärän ylittämisestä kuski lähetetään vain ruudukon perällä. Tämä tehtiin pelkästään sen takia, ettei rangaistuksia jakava taho joudu jatkuvan vitsailun kohteeksi. Ongelma ei vieläkään ratkennut, sillä usean kuskin ottaessa saman rangaistuksen, tuttu arpominen vain jatkuu. Nyt ”perälle” määrättiin viisi kuskia eikä kukaan enää osannut laskea, mihin järjestykseen heidät laitetaan. Kaikki saivat moottorirangaistuksen, minkä päälle Verstappen sai vielä viisi ruutua vaihdelaatikosta ja kolme ruutua omasta sääntörikkeestä. Siitä huolimatta hän oli viimeistä edellisessä ruudussa!

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja