Google on selvittänyt, että venäläiset ovat ostaneet siltä mainostilaa vaikuttaakseen Yhdysvalloissa vuonna 2016 käytyihin presidentinvaaleihin. Aiheesta uutisoi muun muassa Washington Post.
Piilaaksossa sijaitsevalla yritykselle selvisi, että venäläiset henkilöt ovat käyttäneet kymmeniä tuhansia dollareita mainontaan Googlen eri palveluissa, joihin lukeutuu muun muassa YouTube, itse Googlen etsintätyökalu ja Googlen tarjoama sähköpostipalvelu Gmail.
Löytöä pidetään merkittävänä, koska mainoksia ei ole ostettu saman tahon kautta. Tästä on tehty johtopäätös, että Venäjän pyrkimys levittää virheellistä informaatiota on mahdollisesti paljon laajempi ongelma kuin on ennen ymmärretty.
Yhtiö alkoi tutkia asiaa, koska Yhdysvaltojen kongressi painosti teknologiayrityksiä tutkimaan, kuinka paljon venäläiset ovat pyrkineet vaikuttamaan presidentinvaaleihin muun muassa mainonnan kautta.
Google on kuitenkin toistaiseksi onnistunut välttämään samanlaisen syynin, johon sen kilpailija Facebook on joutunut.
Rasististen ajatusten levittämistä ja ehdokkaiden kehumista kaaoksen synnyttämiseksi
Facebook joutui esimerkiksi jakamaan 3000 venäläisten ostamaa mainosta tutkijoiden kanssa. Näitä mainoksia olivat ostaneet tahot, jotka ovat yhdistetty venäläisiin väärää informaatiota jakaviin yrityksiin.
