Vauvakuumeesta vauhtia Venäjän vientiin

Tekes usuttaa pieniä ja keskisuuria elintarvikeyrityksiä hakemaan kasvua Venäjän markkinoilta.

- Elintarvikealalla on 3000 pk-yritystä, joista kymmenellä prosentilla olisi mahdollisuuksia menestyä Venäjän viennissä, arvioi päällikkö Kari Venäläinen Tekesistä.

Venäläinen vetää Tekesin pari vuotta sitten käynnistämää Sapuska-ohjelmaa, joka tukee pienten ja keskisuurten elintarvikealan yritysten kansainvälistymistä. Suurin osa viennistä suuntautuu Itämeren alueen valtioihin. Venäjän osalta tavoitteena on välttää teollisuusturismia ja panostaa vain niihin yrityksiin, jotka tosissaan haluavat hakeutua Venäjälle. Onnistuneita lanseerauksia on toistaiseksi niukasti, mutta Sapuskan nimisissä vientiä tuetaan vielä pari vuotta.

- Hilkulla on jo useita yrityksiä, kertoo Sapuska-ohjelman päällikkö.

Urheilujuomaa Kuusamosta Pietariin

Yksi pitkälle edenneistä on kuusamolainen Lapland Nutrition, joka toimittaa jo urheilujuomia useille Venäjän jääkiekon ammattialaisliigan KHL:n joukkueille.

- Olemme keskittyneet KHL-joukkueisiin ja tehneet yhteistyötä mm. Magnitogorskin, Kazanin ja muiden isojen jääkiekkojoukkueiden kanssa, sanoo yhtiön hallituksen jäsen Ville Skinnari.

Nyt tähtäimessä ovat myös massamarkkinat. Suuntana on aluksi Luoteis-Venäjä ja Pietari. Omalla merkillä yhtiö ei Venäjän kuluttajamarkkinoille aio lähteä.

- Kun katsotaan Suomea ja Kuusamoa, mistä yritys on kotoisin, niin kyllä meidän kynnet on aika pienet globaalisti. Ja Venäjällä tämä private lable -sopimusvalmistus etenee nyt vauhdilla ja siinä mielessä meillä on nyt hyvä ajotus ja paikka onnistua myös sillä sektorilla.

Erikoistuneiden nice-tuotteiden lisäksi Venäjällä on nyt kysyntää lastenruokatuotteille.

- En tiedä rohkeneeko tätä nimittää baby-boomiksi, mutta Venäjällä syntyy nyt enemmän lapsia kuin vuosiin ja venäläiset yritykset käyttävät jo tätä trendiä hyväkseen, kertoo venäläisen logistiikka- ja tukkuyhtiö Alidin myyntijohtaja Nikolai Prokopiev.

Kokemusta ja ponnisteluja

Tekesin vieraana Suomessa piipahtanut Prokopiev muistuttaa, että Venäjän vähittäiskauppaan ei kannata sännätä suoraan. Se on varsin keskittynyt ja täynnä isoja johtajia, joilla ei ole aikaa pikkuyritysten tuotteille. Tilaa venäläisen kaupan hyllyltä kannattaa raivata markkinoilla jo olevan paikallisen yhteistyökumppanin tuella, vakuuttaa Prokopiev.

- Pääsy Venäjän vähittäismarkkinoille edellyttää kokemusta ja vaatii ponnisteluja. Hyvä yhteistyökumppani vähentää kustannuksia ja tekee sen tehokkaasti ja nopeammin, kuin jos yritys yrittäisi päästä markkinoille omin voimin ilman apua.

Prokopiev vakuuttaa myös, että viime kesän vientikiellot eivät romuttaneet suomalaisen ruuan mainetta Venäjällä. Päin vastoin, nettikeskusteluissa vaadittiin hänen mukaansa kieltojen nopeaa purkua ja suomalaisruokaa takaisin kauppoihin.

- Suomalaista ruokaa ostavat ihmiset, jotka haluavat siten ilmaista myös omaa taloudellista asemaansa, kannustaa Prokopiev.

Lue myös:

    Uusimmat