Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Varustelekalle taas huomautus kansanmurhalla markkinoinnista – keskiössä "paha" serbialainen juomapullo

Ruudunkaappaus huomautuksen tuoneesta tuotesivusta Varustelekan verkkosivuilla.
Ruudunkaappaus huomautuksen tuoneesta tuotesivusta Varustelekan verkkosivuilla.
Julkaistu 12.06.2018 15:28
Toimittajan kuva

Eetu Ruonakoski

eetu.ruonakoski(at)mtv.fi

@eeturuonakoski

Armeijatavaraa kauppaava Varusteleka on saanut jälleen huomautuksen kansanmurhaan viittaavasta markkinoinnista. Mainonnan eettinen neuvosto on aiemmin huomauttanut yritystä vuosina 2013 ja 2015.

Tuorein, viime viikolla annettu huomautus liittyy yrityksen verkkosivuston markkinointitekstiin, jossa kerrottiin serbialaisesta kenttäpullojärjestelmästä ja viitattiin kansanmurhaan.

Tekstissä vitsaillaan, että juomapullojärjestelmä on niin vaikeakäyttöinen, että serbisotilaatkin kykenivät siitä juotuaan hirmutekoihin ilman erillistä käskyä.

Lisäksi tekstin lopussa kerrotaan, että ”näillä on tehty kansanmurhia ja sellainen jättää käytön jäljet, jotka näkee vielä unissaankin”. Tuotesivun lopussa on video, joka alkaa Serbian kansanmurhaan viittaavilla saatesanoilla.

"Kulttuuri, johon yritys kuuluu, ymmärtää huumoria"

Varusteleka kiisti markkinoinnin eettiselle neuvostolle antamassaan vastauksessa, että sen verkkosivu olisi hyvän tavan vastainen.

– Markkinoitu tuote on sotaesine ja tuotteeseen liittyvästä historiasta on voitava saada kertoa. Kuluttaja ei välttämättä halua ostaa esinettä, johon liittyy tietynlaista taustaa, yritys kirjoitti vastineessaan.

– Yritys korostaa, että sen käyttämä musta huumori tapapainottaa sen työtekijöiden henkistä tasapainoa. Yritys kiistää, että kysymyksessä olisi ihmisarvon kunnioituksen puute, teksti jatkuu.

Yrityksen mukaan ”kulttuuri, johon yritys kuuluu, ymmärtää huumoria eikä loukkaannu herkästi”.

Eettinen neuvosto kuitenkin katsoi, että tuotesivu on huomautuksen arvoinen.

Neuvosto katsoi aiempiin päätöksiinsä vedoten, että kansanmurhaan viittaava markkinointi on hyvän tavan vastaista. Neuvoston mukaan markkinoinnin hyvän tavan vastaisuutta ei muuta se, että markkinointia pyrittäisiin keventämään huumorilla. Lisäksi neuvosto katsoi, että kansanmurhalla markkinoinnilla voidaan katsoa hyödynnettävän kärsimystä.

Neuvoston perustelut voi lukea kokonaisuudessaan täältä.

Lisää aiheesta:

Tiktok-mainos sai huomautuksen ihmisarvoa loukkaavasta sisällöstä – "Olisi suotavaa, että poistetaan"Snellmanin "bambuhattumainoksesta" valituksia – MEN: Ei ole rasistinenFinnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaKauramaitoyhtiö Oatly sai huomautuksen lapsille suunnatusta markkinoinnista – käytti ilmastoahdistusta tehokeinonaOatly yllättyi saamastaan huomautuksesta ja aikoo valittaa – ihmettelee, miksi maitoala on saanut mainostaa lapsille vuosiaOatly saa huomautuksen markkinoinnistaan – kantelija piti mainosta "räikeästi hyvän tavan vastaisena"
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • 09:11
    Teollisuus

    Pomon ilme kertoo kaiken: Kemianteollisuus kärvistelee

  • Eilen16:54
    Aktia Pankki

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti

  • Eilen14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • Eilen14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin