Säästöpankkiryhmän mukaan erilaiset verkkohuijaukset tyypillisesti vilkastuvat lomasesonkien aikaan.
Kesällä rahankäyttöön saatetaan suhtautua normaalia rennommin, ja osa tekee arjesta poikkeavia ostoja ja maksuja.
Tällöin huijaukset saattavat jäädä huomaamatta.
Lue myös: Toimi näin, jos epäilet joutuneesi identiteettivarkauden, tietomurron tai verkkohuijauksen uhriksi
Huijausviesteissä yleisiä teemoja ovat esimerkiksi läheisen äkillinen avuntarve, oman pankkitilin turvallisuuden vaarantuminen tai harvinainen sijoitusmahdollisuus, johon täytyisi tarttua heti.
– Paras neuvo on silloin pysähtyä miettimään rauhassa ja varmistaa asian todenperäisyys toisesta, luotettavasta lähteestä. Jos on esimerkiksi saanut yllättävän pyynnön tai tarjouksen sisältämän viestin kollegalta, viranomaiselta tai läheiseltä, kannattaa esimerkiksi soittaa perinteinen puhelu ja varmistaa viestin aitous suoraan lähettäjältä, sanoo Säästöpankkiryhmän digiturvallisuusyksikön päällikkö Mika Käyhkö tiedotteessa.
