Vähäpäästöisten autojen tukeminen jakaa kärkipoliitikkojen mielipiteet MTV:n vaalikoneessa: "Rajansa kaikella"

Läpivalaisu: Näin MTV:n vaalikone on rakennettu – "Me on haluttu erottautua kilpailijoista" 3:27
Näin MTV:n vaalikone on rakennettu.

Autot ja liikenne ovat kuumia puheenaiheita myös eduskuntavaalien kynnyksellä.

MTV:n eduskuntavaalikoneessa kysyttiin ehdokkailta muun muassa sitä, pitäisikö vähäpäästöisen auton hankkimiseen kannustaa autoilun verotusta uudistamalla.

Keräsimme alle kunkin eduskuntapuolueen kärkinimiin kuuluvien ehdokkaiden vastauksia vaalikoneestamme niiden ehdokkaiden osalta, jotka olivat vastauksensa antaneet.

Voit lukea ehdokkaiden vastaukset alta.

PERUSSUOMALAISET

Riikka Purra, Kirkkonummi – En osaa sanoa: Vähäpäästöisille työsuhdeautoille on jo käytössä veroalennus. Lisäksi sähköautot vapautettiin autoverolta vuonna 2021. Myös ajoneuvoveron määrä perustuu jo päästöihin. Kannustavuutta siis löytyy.

Ville Tavio, Turku – Jokseenkin eri mieltä: Autoilun verotus on jo nykyisin vähäpäästöisyyttä suosivaa, joten rajansa kaikella. Luonnollisesti toivoisin, että suomalaisilla olisi matalampi verotus ja varaa ostaa uudempia vähäpäästöisiä autoja, mutta pidän yhtä tärkeänä sitä, että ihmisillä on ylipäänsä varaa autoilla ja liikkua jo omistamillaan ajoneuvoilla.

VIHREÄT

Maria Ohisalo, Helsinki – Täysin samaa mieltä: Liikenne aiheuttaa merkittäviä päästöjä, mutta ihmisten on liikuttava vastaisuudessakin. Sähköautoilun ja biokaasuautoilun vauhdittaminen on yksi keino vähentää liikenteen päästöjä. Lähitulevaisuudessa vaihtoehtoina ovat myös vety ja synteettiset polttoaineet.

Pekka Haavisto, Helsinki – Täysin samaa mieltä: Erilaisia vähäpäästöisiä liikennemuotoja on hyvä suosia. Tärkeää on esimerkiksi tukea sähköautojen latausverkkoa ja sekä biokaasun jakelun laajentamista.

KESKUSTA

Annika Saarikko, Oripää – Jokseenkin samaa mieltä: Tarvitsemme liikkumisen verotuksen kokonaisuudistuksen. Lisäksi Keskusta esittää dieselautojen käyttövoimaveron poistamista.

Mikko Kärnä, Helsinki – Jokseenkin samaa mieltä: Autoilun verotus on hyvin pitkälti jo tällaista ja se kannustaa vähäpäästöisyyteen. Käyttövoimasta riippumatta meidän on kuitenkin pidettävä autoilu mahdollisena jokaiselle, joka autoa elämässään tarvitsee. Näitä ihmisiä on Suomessa valtavasti.

KOKOOMUS

Petteri Orpo, Turku – Jokseenkin samaa mieltä: Kokoomus ei halua nostaa autoilun kustannuksia. Haluamme muuttaa autoilun verotusta siten, että se ohjaa liikennettä edulliseen ja vähäpäästöiseen suuntaan, kuten sähköön ja uusiutuviin polttoaineisiin siellä missä se on mahdollista. Olemme esittäneet esimerkiksi autoveron poistoa autokannan uusimiseksi.

Elina Valtonen, Helsinki – Jokseenkin samaa mieltä: Suomessa autoilusta kerätään jo nyt paljon enemmän veroja kuin mitä palautuu tienpitoon ja liikenteeseen. Päästöjen vähentämisessä päästöverotus on tehokkainta. Autokannan on Suomessa annettava uusiutua vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi autoveroa laskemalla. Meikäläiset autot ovat Euroopan vanhimmasta päästä ja suhteessa moneen muuhun maahan jo itsessään niin ympäristö- kuin turvallisuusriski. Meidän ei pidä vähentää liikkumista - päinvastoin - vaan päästöjä ja muita ulkoishaittoja!

VALTA KUULUU KANSALLE

Puolueen puheenjohtaja ja ainoa kansanedustaja Ano Turtiainen (Juva), ei vastannut MTV:n vaalikoneeseen. Vastausta emme saaneet myöskään varapuheenjohtaja Nico Giansantilta (Helsinki) tai puoluesihteeri Marko Hiltuselta (Vaala).

VASEMMISTOLIITTO

Li Andersson, Turku – Täysin samaa mieltä: Oleellista ei ole se, mikä on auton käyttövoima vaan se, että saadaan ilmastopäästöt vähenemään liikenteessä. Sen rinnalla että ohjataan ihmisiä hankkimaan uusia autoja vähäpäästöisinä pitää myös panostaa siihen, että pienituloisilla on varaa ja mahdollisuus konversiolla muuntaa olemassa olevia bensiini- ja dieselkäyttöisiä autoja käyttämään myös bioetanolia ja biokaasua.

Jussi Saramo, Porvoo – En osaa sanoa: Bensiinin ja dieselin osalta verokannuste on jo suuri.

Siirtymä kohti sähköautoja taas tapahtuu jo itsestään – koska kysyntä ylittää tarjonnan, ovat autojen hinnat kohtuuttoman suuria. Veromuutokset voisivat jopa pahentaa tilannetta, nostaessaan hintoja entisestään, jolloin raha valuisi autonvalmistajille, eikä vähentäisi päästöjä.

KRISTILLISDEMOKRAATIT

Sari Essayah, Lapinlahti – Jokseenkin samaa mieltä: Tärkeintä olisi päästä eroon fossiilisista polttoaineista eikä esimerkiksi kieltää polttomoottoritekniikkaa.

Päivi Räsänen, Riihimäki – Jokseenkin samaa mieltä: Autokannan uudistumista ja samalla liikenteen päästövähennyksiä voidaan vauhdittaa verotuksen keinoin. Liikenteen päästöihin kohdistuu merkittäviä vähennyspaineita ja autokannan uusiutuminen on tässä keskeistä. Vähäpäästöisiä autoja saadaan markkinoille lisää tehokkaasti mm. tukemalla vähäpäästöisten työsuhdeautojen hankkimista.

Suomen päästötavoitteet ovat tarpeettomasti kovemmat kuin muun Euroopan, vaikka meillä on pitkät matkat ja enemmän liikkumistarvetta kuin Keski-Euroopan tiiviisti asutuilla alueilla. Lisäksi Suomessa on nopeasti vanheneva autokanta, keski-ikä jo liki 13 vuotta. Tästä lähtökohdasta ei ponnisteta tavoitelukuihin, koska sähköautot, erityisesti täyssähköautot, ovat hintansa takia suurimman osan tavoittamattomissa vielä pitkään.


RKP

Anna-Maja Henriksson, Vaasa – Jokseenkin samaa mieltä: Meidän pitää edistää siirtymistä vähäpäästöisiin autoihin muun muassa kannustamalla verotuksellisin keinoin autokannan tämän suuntaista uusimista.

Anders Adlercreutz, Kirkkonummi – Jokseenkin samaa mieltä: Näin teemme jo nyt, mutta aina voi parantaa.


SDP

Sanna Marin, Tampere: Bensiinin ja dieselin verotukien sijaan Suomen pitää siirtyä kohti fossiilitonta liikennettä. Myös autonvalmistajien osalta kehitys kulkee kohti polttomoottoriautoista luopumista.

Timo Harakka, Helsinki – Täysin samaa mieltä: Autoilun verotus kannustaa jo nyt vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan. Sekä autovero että ajoneuvovero määräytyvät päästöjen mukaan.

Valtio on tukenut kaikkia puhtaita käyttövoimia, ei pelkästään sähköautoja. Kaasu- ja etanolimuunnokset ovat saaneet tukea. Etanolimuunnosten tyyppihyväksyntää on helpotettu merkittävästi. Kaasu-, etanoli- ja sähköautojen käyttökustannukset ovat olleet huomattavan edullisia verrattuna varsinkin Venäjän laittoman hyökkäyksen johdosta entisestään nousseiden fossiilisten polttoaineiden kuluihin.

SDP:n mielestä myös puhtaita polttomoottorien polttoaineita tarvitaan ekologisessa siirtymässä - erityisesti raskaassa liikenteessä. Teknologianeutraalius on tärkeää.

Sipilän hallitus (ml. perussuomalaiset) sitoutui liikennepäästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Tästä pidämme kiinni, emmekä lukitse nyt arvauksia autotekniikasta vuosikymmenten päähän. Suomi ajaa EU:ssa mallia, jossa biokaasua ja muita päästöttömiä polttoaineita voidaan tukea vielä monta vuotta eteenpäin.

LIIKE NYT

Harry "Hjallis" Harkimo, Sipoo – Jokseenkin samaa mieltä: Ei avointa vastausta.

Piia Kattelus-Kilpeläinen, Seinäjoki – Jokseenkin eri mieltä: Dieselin käyttövoimaverosta on luovuttava. Liikenteen sähköistämiseen malttia.

Lue myös:

    Uusimmat