Vaasan raviratapalon syynä todennäköisesti sähkövika

Poliisi ei ole teknisessä tutkinnassa löytänyt mitään rikokseen viittaavaa.

Vaasan raviradan tulipalo on todennäköisesti saanut alkunsa raviradan tuomaritornissa olleista sähkölaitteista. Tutkintaa johtavan rikosylikomisario Matti Palojärven mukaan poliisi ei ole teknisessä tutkinnassa löytänyt mitään rikokseen viittaavaa.

- Rata on ollut talven kylmillään, ja eilen oli ensimmäiset ravit pitkän tauon jälkeen. Palo syttyi tunti ravien jälkeen ja lähti liikkeelle tuomaritornista, jossa on paljon johtoja ja sähkölaitteita. Kyllä tämä mielestäni melko selvältä näyttää, sanoo Palojärvi.

Vaasan raviradan kattorakenteet, valvomorakenteet ja katsomon lasiseinät tuhoutuivat sunnuntai-iltana kello 18 aikoihin syttyneessä tulipalossa. Palosta huolimatta raviradalla uskotaan, että kilpailutoiminta pääsee jatkumaan lähiaikoina.

Raviradan toiminnanjohtajan Stefan Buchtin mukaan rata-alueen siivous alkaa heti, kun poliisin tekninen tutkinta valmistuu. Tarkoitus on siivota rata-alue sen verran hyvin, että kesäkuussa radalla päästäisiin jo ravaamaan kilpailukalenterin mukaiset ravit. Kahden viikon päästä ajettavat ravit tulevat todennäköisesti liian pian, joten ne ajetaan Vaasan sijaan joko Seinäjoella tai Kaustisella.

Raviradan siirto mahdollinen

Raviradan toiminnasta vastaava SvenskaÖsterbottens Hästavelförbund (SÖH) ja Vaasan kaupungin edustajat neuvottelivat raviradan tilanteesta jo tänään. Kaupungin vapaa-aikaviraston virastopäällikön Antti Lahtisen mukaan yhteinen sävel löytyi helposti: ensivaiheessa on tärkeintä saada toiminta jatkumaan. Sen jälkeen pohditaan sitä, rakennetaanko radalle suurin piirtein palossa tuhoutunutta katsomoa vastaavat tilat vai onko edessä raviradan siirto jonnekin muualle.

Vapaa-aikaviraston Lahtisen mukaan kolmannen sukupolven ratkaisu olisikin se, että kaupunki ja SÖH lähtisivät tunnustelemaan ylikunnallista hanketta uuden raviradan rakentamiseksi. Uusi rata voisi sijoittua esimerkiksi Mustasaareen tai Laihialle.

Vaasassa on jo aiemmin herätelty keskustelua siitä, että kaupungin omistama rata-alue otettaisiin rakennuskäyttöön. Rata sijaitsee vain noin puolen kilometrin päästä keskusta-alueelta, joten alue soveltuisi hyvin esimerkiksi kerrostalorakentamiseen.

Sunnuntaisen palon jälkeen keskustelu radan siirrosta sai uutta voimaa jo ennen savun hälvenemistä. Ensimmäiset keskustelut radan siirrosta virisivät internetin keskustelupalstoilta jo noin tunti palon syttymisen jälkeen. Samoin asiaa viritteli maanantaiaamuna Vasabladet.

Raviradan toiminnanjohtaja Stefan Bucht ja Vaasan vapaa-aikaviraston virastopäällikkö Antti Lahtinen eivät kumpikaan pidä ajatusta radan siirrosta poissuljettuna. Raviradan nykytilat ovat täysipainoiselle hevosharrastus- ja valmennustoiminnalle liian pienet, eivätkä puitteet ole kilpailutoimintaakaan ajatellen parhaat mahdolliset.

- Siirto on tietysti vuosien projekti, eikä tänä aikana ravitoimintaan saisi tulla katkosta, muistuttaa Bucht.

Suomessa on kokonaan uusi ravirata valmistunut viimeksi vuonna 1977, kun Vermon ravirata valmistui.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat