Uusi nettikauppa tarjoaa monia tapoja shoppailla

Uusissa mediakanavissa näkyminen on tulevaisuuden nettikaupan elinehto. Näin uskoo Dropinin liiketoimintavastaava Juha Valvanne. Nuorison laskettelu- ja katumuotiin sekä lumilautoihin keskittyneen Dropinin asiakkaista lähes kaikki ovat mukana yhteisöllisessä mediassa.

Shoppailu on murroksessa. Dropinin liiketoimintavastaava Juha Valvanne toteaa, että kaupan on pystyttävä tarjoamaan kuluttajille monia tapoja shoppailla.

Ei siis riitä, että pääsee ostoksille vain tavalliseen liikkeeseen tai nettiin. Esimerkiksi nettituotetta on päästävä joskus sovittamaan ja kaupassa olevan tuotteen ostamista harkitsemaan pidempään.

Noutopisteessä sovitetaan ja lainataan

Uusi monimedialliseen kaupankäyntiin keskittynyt Dropin palvelee asiakkaitaan paitsi tavallisessa myymälässä, verkkokaupassa, puhelin- ja sähköpostiasiakaspalvelussa myös vasta-avatussa noutopisteessä. Vuodenvaihteessa se avaa myös mobiilipalvelun.

Esimerkiksi lumilaudan kaltainen kallis tuote on riskialtis ostettava netissä. Dropin tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden hypistellä lautaa liikkeen noutopisteessä ja lainata kokeiltavaksi.

Lisäksi noutopisteestä voi hakea netissä tilatun tuotteen ja säästyä postimaksuilta. Samalla voi myös sovittaa tuotteen ja vaihtaa sen tarpeen vaatiessa uuteen.

– Meidän tapauksessamme ei tarvitse tehdä ennakkotilaustakaan, vaan tänne voi tulla suoraan asioimaan. Toki se helpottaa ja nopeuttaa, koska silloin tuote on keräilty ja tuotu valmiiksi myymälään. Sillä pystyy varmistamaan myös sen, että väri ja koko on varattu itselle, eikä joku muu ole ostanut sitä välissä pois. –Noutomyymälällä on tärkeä rooli asiakkaan kohtaamisessa muutenkin, sillä se antaa kasvot verkkokaupallemme.

Facebook yhdistää ostajia

Uusi verkkokauppa hyödyntää tehokkaasti yhteisöllistä mediaa. Esimerkiksi Dropinin viikonloppuna järjestetystä ystävämyyntiä ei mainostettu lainkaan, vaan tieto kulki vain muun muassa Facebookin ja Twitterin kautta. Käytännössä ”99 prosenttia” Dropinin asiakkaista onkin Valvanteen mukaan mukana yhteisöllisessä mediassa.

– Näin tieto menee juuri meidän kohderyhmällemme ja heille, joita me asiakkaiksi haluammekin.

Dropin haluaa ottaa liiketoiminnassaan huomioon myös nuorison vahvan merkkitietoisuuden. Valvanne siteeraa filosofi Maija-Riitta Ollilaa, joka puhuu ihmisten tarpeesta kuulua laumaan.

– Kun ennen synnyttiin laumaan, nykyään ihmiset pystyvät valitsemaan laumansa. Laumoilla on ikoninsa ja symbolinsa. Niiden kautta ihmiset voivat valita, mitä elämäntapatyyliä he suosivat. Ehkä sitä kautta meidänkin toimintamme on kasvussa, sillä meillä tuotemerkit brändit edustavat tietynlaisia elämäntapavalintoja.

Tähtäimessä Suomen johtajuus

Dropinin taustalla on pitkään alalla vaikuttaneita vähittäis- ja tukkupuolen yrittäjiä, joista osa on ollut kehittämässä suomalaista verkkokauppaa myös Smilehousen asiantuntijoina.

Idea uuden konseptin kehittämiseen lähti liikkeelle reilu vuosi sitten.

– Keskustelimme maahantuojien kanssa Suomen vähäisestä erikoisliikkeiden määrästä. Aidosti laajan valikoiman tarjoavia ja koko Suomen tavoittavia myyjiä ei juuri ollut. Yhdistämällä vahvan verkkokaupan, myymälän, noutopisteen ja mobiilipalvelun edut uskomme nousevamme Suomen johtavaksi katumuodin kaupaksi.

Yhteisöllinen media on tulevaisuutta

Vähittäiskaupan trendiasiantuntija Susanne Markkanen pitää Dropinin tapaista liiketoimintakonseptia tuoreena ja toimivana.

– Varsinkin kohderyhmän näkökulmasta katsottuna konsepti on varmasti onnistunut. Nykynuoret viettävät paljon aikaa virtuaalisessa yhteisössä ja seuraavat netistä asioita. Dropin tarjoaa laajan nettikatalogin lisäksi aidon yhteisön, perheen, johon voi liittyä joko virtuaalisesti Facebookissa tai Twitterin kautta tai liittymällä yhteisöön ihan fyysisesti, eli menemällä kauppaan.

Harvalla suomalaisella nettikaupalla on noutopistettä, vaan kauppaa käydään täysin virtuaalisesti. Markkanen kertoo, että maailmalla se on jo yleisempää.

– Esimerkiksi Lontoossa toimii Oki-ni-niminen kauppa hieman samalla periaatteella kuin Dropin. Tuotteen voi testata ja sovittaa kaupassa, mutta ostaa ja tilata netissä. Näin kauppa voi pitää pienempää varastoa ja säästää kuluja ja luontoakin.

. Lue myös ja .

Lue myös:

    Uusimmat