Uudella trendijuomalla supermenekki, kaupoilla toimitusvaikeuksia koko alkuvuoden: "Kun nollasta lähdetään, kasvu on ollut 100 prosenttia"

Trendijuomaksi maailmalla nousseen virkistysjuoma kombuchan suomalainen maahantuoja on törmännyt vakaviin toimitusvaikeuksiin, joiden vuoksi ainakin S-ryhmän kaupat ovat joutuneet pitkin kevättä myymään ei-oota.

– Suuria vaikeuksia koko alkuvuoden ajan, sanoo S-ryhmän valikoimapäällikkö Kari Häsä juoman saatavuudesta.

Hänen mukaansa trendijuoman menekkiä on vaikea arvioida, koska hyllyt ovat tyhjät.

– Kun nollasta lähdetään, kasvu on ollut 100 prosenttia. Käyttö laajenee koko ajan, hän toteaa alkuvuodesta.

Kombucha on sokeroidusta teestä valmistettu maitohappobakteereita sisältävä juoma, jolla uskotaan olevan terveysvaikutuksia.

Trendijuomaksi aluksi erityisesti Yhdysvalloissa nousseen juoman voimakkaasti kasvanut kysyntä on yllättänyt suomalaisen maahantuojan Puhdistamon. Sen mukaan portugalilaisen valmistajan kapasiteetti ei riitä tyydyttämään kysyntää.

Toimitusjohtaja Henri Valonen sanoo, että ongelma on valmistajan pullotuslinjaston kapasiteetti, joka ei ole riittänyt Portugalissa. Lisäharmia on tullut äskettäin rikkoutuneesta pullotuslaitteesta.

– Asiakkaat jonottavat juomaa ja kaikki menee, mitä saamme. Kysyntä on kasvanut räjähdysmäisesti, Valonen sanoo.

Valosen mukaan pullotuslaite on nyt korjattu, mutta kapasiteettikapeikkoon on odotettavissa helpotusta vasta loppuvuodesta.

– Tuotetta tulee, mutta ei riittävästi kysyntään verrattuna.

Kysyntä on yllättänyt maahantuojan.

– Kun tavaraa oli, myimme yli puoli miljoonaa pulloa kuukaudessa, Valosen sanoo ja harmittelee, että tilauksia olisi nyt jonoksi asti.

– Emme täysin ymmärtäneet, että kysyntä lähtisi noin nopeaan nousuun, Valosen sanoo ja muistuttaa, että yritys lanseerasi kombuchansa vasta viime elokuussa.

Vuonna 2009 perustetun Puhdistamon liikevaihto on Valosen mukaan 11 miljoonaa euroa. Yhtiö työllistää nyt 70 ihmistä.

S-ryhmän valikoimapäällikön Kari Häsän mukaan virkistysjuomaksi luokiteltu kombucha on osa suurempaa ilmiöitä. Hänen mukaansa erilaiset hyvinvointivedet vievät markkinaosuutta perinteisiltä virvoitusjuomilta.

– Virvoitusjuomat menevät alas ja terveellisemmät juomat ylös, Häsä sanoo.

Hyvinvointivesien menekki on hänen mukaansa kasvanut 10–15 prosentin vuosivauhtia.

– Terveysbuumi näkyy joka puolella, hän sanoo.

Terveys- ja hyvinvointituotteita myyvässä Ruohonjuuri-ketjussa kombuchan suosio on myös pantu merkille. Ketju on kuitenkin välttynyt toimitusvaikeuksilta, koska se on myynyt juomaan jo vuosia.

– Meillä on useita kymmeniä eri kombuchoja ja hyvät, vakiintuneet suhteet tavarantoimittajiin ja - valmistajiin, sanoo ostopäälilkkö Jussi Aimola.

Aimolan mukaan juoman kysyntä on vähintäänkin tuplaantunut viimeisen vuoden puolentoista aikana.

Lue myös:

    Uusimmat