USA:ssa hämmästellään: Mikä tekee pienestä, lumisesta Suomesta peli-ihmeen?

Suomen voittokulkua mobiilipeliteollisuuden saralla seurataan hämmästellen ulkomailla.

Arvostetulla yhdysvaltalaisella Bloomberg-taloussivustolla pohditaan sitä, mikä on tehnyt Suomesta niin hyvän kodin Supercellin ja Rovion kaltaisille menestystarinoille.

– Mitä lumisessa, 5,4 miljoonan asukkaan Suomessa on sellaista, joka saa sovellustalouden kukoistamaan niin, kummastelee toimittaja Leonid Bershidsky.

Bershidsky löytää tähän useitakin syitä: Hän pohtii, että kyse saattaa olla ainutlaatuisesta sekoituksesta, jossa intohimo mobiilipelaamiseen ja erinomainen koulutus yhdistyvät.

Jutussa todetaan, että suomalaiset pelaavat pelejä paljon enemmän mobiililaitteillaan kuin yhdysvaltalaiset. Suomessa on mobiilaitteita noin 1,8 kappaletta henkilöä kohti, ja tämä on kärkitason lukema maailmanlaajuisesti.

Bershidskyn mukaan suomalaisten halu kehittää mobiilipelejä onkin luonnollista, ja lisäksi teknologiayhtiö Nokia on ollut kannustamassa kehittäjiä luomaan sovelluksia alustoilleen.

Suomessa osataan tehdä asiat hyvin

Bloombergin toimittaja toteaa jutussa, että Suomessa on yksi maailman kehittyneimmistä koulutusjärjestelmistä.

Ja lisäksi Suomessa on taito tehdä asiat hyvin: Suomessa viestintä- ja tietotekniikan parissa työskenteleviä on yli kahdeksan prosenttia, ja tämäkin on maailmanlaajuisesti kärkitulos.

Kun kaikki nämä ainekset laitetaan yhteen, niin tuloksena on varsinainen start-up -yritysten buumi, joista osa saattaa hyvinkin toistaa Rovion ja Supercellin aloittamat menestystarinat. Esimerkiksi Fingersoft ja Boomlagoon pelifirmat ovat jo tuottaneet hittipelejä.

Bershidsky kiteyttää, että suomalaiset ovat osanneet tuottaa markkinointikelpoisia ideoita, ja sovellusmaailmassa tämän kaltaisia pelureita on hankala voittaa.

Lue myös:

    Uusimmat