Ulkomaiset peliyhtiöt hyödyntävät somessa suomalaisjulkkiksia – poliisi voimaton

Ulkomaiset rahapeliyhtiöt hyödyntävät suomalaisjulkkiksia viestiessään sosiaalisessa mediassa. Poliisihallituksen mukaan toiminta on osin laitonta markkinointia. Peliyhtiöt kiistävät markkinoivansa Suomessa.

Suomessa rahapelejä voivat harjoittaa vain Veikkaus, RAY ja Fintoto. 

Ulkomaiset rahapeliyhtiöt eivät saisi markkinoida pelejä suomalaisille.  


Esimerkiksi Jokerit-jääkiekkojoukkueelle määrättiin 100 000 euron uhkasakko Nordic Bet-yhteistyöstä, joka katsottiin arpajaislain vastaiseksi. Jokerit ei valittanut uhkasakosta.

Ulkomaiset peliyhtiöt ovat löytäneet uusia viestintäkanavia.

– Kun markkinointi perinteisessä mediassa loppui, niin se löysi omat kanavansa sosiaalisesta mediasta, sanoo arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho poliisihallituksesta.

”Suurlähettiläät” palkattuja viestinviejiä

Sosiaalisessa mediassa suositut yksityishenkilöt puhuvat pelaamisesta eli betsaamisesta. He julkaisevat linkkejä peliyhtiöiden sivuille tai esiintyvät peliyhtiöiden julkaisemissa videoissa. Jotkut järjestävät arpajaisia, joihin voi osallistua avaamalla pelitilin ulkomaisessa vedonlyöntiyhtiössä. 

Poliisin mielestä ainakin osa tällaisesta toiminnasta on arpajaislain vastaista rahapelien markkinointia.

– Jos tarkoituksena on mahdollistaa sivustolla surffaajan osallistuminen ulkomaisen peliyhtiön toimintaan, silloin henkilö omilla toimillaan markkinoi ja edistää sitä. Ja varmasti syyllistyy kiellettyyn menettelyyn, Laiho sanoo.

– Ei yksittäinen kansalainen ota omalle sivustolleen ulkomaisen toimijan markkinointiviestillisiä osioita, ellei tarkoituksena ole nimenomaan edistää ulkomaisen toimijan asiaa. Tätä tehdään maksua vastaan, Laiho sanoo.

Unibet-peliyhtiö käyttää Suomessa ”suurlähettiläitä”, joita ovat koomikko Lotta Backlund ja entinen jääkiekkoilija Esa Tikkanen. Unibet myöntää maksavansa heille - mutta viestinnästä, ei markkinoinnista.

– Me olemme tässä hyvin varovaisia, koska emme saa rikkoa Suomen lainsäädäntöä. Me emme markkinoi Suomessa mitään vaan viestimme brändistämme. Viestimme aiheista, eikä kyse ole asiakkaiden hankkimisesta yhtiöön, Unibetin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Peter Alling muotoilee.

– Me emme saa Suomessa mennä markkinoinnin puolelle. Vastapuolella on informaation vapaus ja viestinnän vapaus. Yritämme pysyä viestinnän vapauden puolella emmekä astua markkinoinnin puolelle, Alling sanoo.

Hän sanoo, että vaikka lähettiläät saavat korvauksen toimistaan, he vastaavat kaikesta julkaisemastaan sisällöstä itse. Yhtiö ei sitä määrittele.

Poliisi: Pelimarkkinoija tienaa muiden tappioilla

Arpajaislain puitteissa viranomainen voi puuttua elinkeinonharjoittajien ja yhteisöjen harjoittamaan rahapelimarkkinointiin. Yksityishenkilöiden harjoittamaan markkinointiin poliisi ei voi puuttua.

Sosiaalisessa mediassa markkinointia sanotaan kumppanuusmarkkinoinniksi eli affiliaattimarkkinoinniksi. Siitä maksetaan poliisin tietojen mukaan somesuosikeille sievoisia summia - jopa kymmeniätuhansia euroja vuodessa.

Poliisihallituskaan ei tiedä varmasti, miten rahaliikenne kulkee ulkomaisten peliyhtiöiden ja niistä somettavien suomalaisten välillä. Laiho arvioi, että peleistä somettaville maksetaan sen mukaan, kuinka moni heidän kauttaan rekisteröityy peliyhtiön asiakkaaksi.

– Jokaisesta asianomaisen sivuston kautta tulleesta, rekisteröityneestä pelaajasta peliyhtiö maksaa sovitun suuruisen summan. Meidän tietojemme mukaan sitä enemmän, mitä enemmän heidän kauttaan tulee rekisteröityneitä pelaajia ja mitä enemmän nämä rekisteröityneet pelaajat häviävät asianomaisessa peliyhtiössä, Laiho sanoo.

Unibet kiistää maksavansa yhteistyökumppaneilleen asiakkaiden hankkimisesta.

Laiho kertoo poliisin olleen yhteydessä suomalaisiin affiliaatteihin.

– Hyvin usein toiminta loppuu, kun olemme kirjeitse ilmoittaneet, että lakiin perustuvien syiden perusteella katsomme tämän toiminnan olevan laitonta. Mutta kyllä meillä on henkilöitä, jotka mahdollisesti tekevät sitä jo elinkeinonaan.

Miten poliisihallitus päättelee, että he tekevät sitä elinkeinonaan?

– Julkisuudesta löydettävien tietojen perusteella heidän elintasonsa näyttää olevan sen kaltainen, ettei se verotustietojen valossa näytä mahdolliselta. Jostain siis tulee rahaa. Se aktiivisuus, jolla he näitä ulkomaisia toimijoita edistävät viittaa siihen, että toiminta on järjestelmällistä, suunnitelmallista ja pitkäkestoista, Laiho perustelee.

Ulkomaisilta peliyhtiöiltä saadut pelivoitot ovat verottomia.

– Siinä voi olla keinoja, jolla voidaan - jos ei nyt suorastaan välttää - niin ainakin minimoida veroja. Esimerkiksi verhoilemalla palkkiot rahapelivoitoiksi, jotka ovat Suomen voimassaolevan arpajaisverolain mukaan verottomia, Laiho sanoo.

MTV Uutiset kysyi markkinoinnista myös Betsson Groupilta, jonka tunnettuja brändejä ovat Betsafe ja NordicBet. Betsson ei vastannut kysymyksiin.

Somesuosikit kieltäytyivät haastattelusta

Suomen suosituimpia pelaamisesta twiittaavia henkilöitä ovat urheiluvaikuttajat Aleksi Valavuori ja Esko Seppänen. Kumpikaan heistä ei halunnut kommentoida heille lähetettyjä, affiliaattimarkkinointiin liittyviä kysymyksiä MTV Uutisille.

Valavuori on kertonut julkisesti lyövänsä vetoa miljoonalla eurolla vuodessa. Hänen verotettavat tulonsa ovat olleet varsin vaatimattomat. Vuonna 2013 hän ansaitsi ansiotuloja vajaat 1900 euroa. Hänellä ei ollut tuolloin pääomatuloja.

Unibet: Monopolit kaatuvat viimeistään kymmenessä vuodessa

Suomalaisten arvioidaan pelaavan ulkomaisten rahapeliyhtiöiden kautta 130 miljoonalla eurolla vuodessa. Pohjoismaiden markkinat ovat yhtiölle erittäin tärkeät, koska täällä ihmisillä on käytössään runsaasti tietokoneita ja älypuhelimia, joilla pelaaminen onnistuu missä vain.

– Meillä on asiakkaita yli sadassa maassa, mutta Pohjoismaat vastaavat puolta liikevaihdostamme, Unibetin Alling sanoo.

Ruotsalaisen peliyhtiön mukaan rahapelimonopolien aika on auttamattomasti ohi.

– Viiden, kymmenen vuoden päästä niitä ei enää ole. Sillä ei ole tekemistä niinkään politiikan tai lainsäädännön kanssa. Kyse on siitä, että digitaalisessa taloudessa yksilöllä on kaikki valta omiin päätöksiinsä. Sellaista ei voinut aiemmin edes kuvitella. Paras tarjous kuluttajalle on vain yhden hiirenklikkauksen päässä, Alling sanoo.

Hän kehottaa suomalaisia monopoliyhtiöitä varautumaan avoimien pelimarkkinoiden tulevaisuuteen jo nyt.

– Suomalaiset monopolitoimijat kohtaavat sen haasteen, miten he saavat houkuteltua pelaajat valitsemaan Veikkauksen tai Fintoton Unibetin sijasta, Alling sanoo.

– Samaan aikaan ei voi sekä puolustaa monopolisäätelyä että sopeutua kansainvälisen pelimarkkinan haasteisiin.

Lue myös:

    Uusimmat