Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Työnantaja toi julkisuuteen Finnairin lentäjien muhkeat palkat ja "kohtuuttomat" vaatimukset – näin kommentoivat lentäjät

Kuvituskuvassa kapteeni (vas.) ja perämies ohjaamossa. Finnairin Airbus A350 oli matkalla Hongkongista Helsinkiin 25. heinäkuuta 2018.
Kuvituskuvassa kapteeni (vas.) ja perämies ohjaamossa. Finnairin Airbus A350 oli matkalla Hongkongista Helsinkiin 25. heinäkuuta 2018.Lehtikuva
Julkaistu 19.12.2024 16:33

MTV UUTISET – STT

Neuvottelut Finnairin lentäjien työehtosopimuksesta ovat jumissa.

Finnairin lentäjiä edustavaa Suomen Liikennelentäjäliittoa hiertää, ettei työnantajapuoli ole valmis sopimaan palkankorotuksista suoraan lentäjien kanssa. Asia ilmenee liiton puheenjohtajan Vesa Uuspellon STT:lle lähettämästä sähköpostista.

STT pyysi Uuspellolta puhelinhaastattelua, mutta tämä vastasi pyyntöön sähköpostitse.

Valtakunnansovittelijan aiemmin antamassa sovintoehdotuksessa esitettiin, että palkankorotuksen suuruus ja aikataulu määräytyisivät teknologiateollisuuden toimihenkilöiden palkankorotuksen mukaan. 

Nämä työehtosopimusneuvottelut ovat kesken. Liikennelentäjät hylkäsivät tämän sovintoehdotuksen.

Työnantajaliitoilla on pyrkimys, että vientialat määrittelevät muidenkin palkankorotusten tason.

Hallitus on myös rukannut lainsäädäntöä niin, että myös valtakunnansovittelijan täytyy pitää sovintoehdotuksissaan kiinni tästä niin sanotusta yleisestä linjasta.

Liikennelentäjäliitto (SLL) ja Palta ovat neuvotelleet uudesta työehtosopimuksesta elokuusta lähtien. 

Sopimukseton tila alkoi syyskuun lopussa, ja valtakunnansovittelijan johdolla työriitaa alettiin selvittää marraskuussa. Maanantaina valtakunnansovittelija totesi, ettei tuolloin nähnyt edellytyksiä jatkaa sovittelua.

Haittalisistä kertyy ansioita

Palvelualojen työnantajat Palta kertoi eilen keskiviikkona julkisuuteen, että lentäjien keskipalkka on noin 155 000 euroa vuodessa. 

Palta on sanonut pitävänsä lentäjien vaatimuksia työehtosopimusneuvotteluissa kohtuuttomina.

Uuspelto kommentoi palkkoja seuraavasti.

– Hiukan korkeilta kuulostavat Paltan julkituomat palkat, mutta SLL ei ole tutkinut jäsentensä verotietoja, Uuspelto kirjoittaa.

Uuspelto kertoo, että aloittavan perämiehen kuukausipalkka on sopimuksen mukaan 3 450 euroa ja kokeneimman laajarunkolentokoneen kapteenin 11 535 euroa.

– Tätä suurinta palkkaa nauttii laajarunkokoneessa kapteenin tehtävässä toimiva ohjaaja aikaisintaan 28 palvelusvuoden jälkeen. Myös työvuorojen haittalisistä kertyy ansioita suhteessa tehtyyn työmäärään ja lennettyihin lentoihin.

Uuspelto tuo esiin, että menneillä sopimuskausilla SLL on tehnyt vapaaehtoisesti useita säästösopimuksia muun muassa koronapandemian vuoksi.

Haasteena arvaamattomuus ja kuormitus

Liikennelentäjäliiton näkemyksen mukaan palkkaratkaisu on tällä hetkellä sivuosassa. Neuvottelut eivät edisty myöskään esimerkiksi työssä jaksamisen parantamiseksi.

– Ammatin erityisenä haasteena on sen arvaamattomuus ja fysiologinen kuormitus. Esimerkiksi lääketieteellisen kelpuutuksen menettäminen johtaa lentäjän työn päättymiseen. Näiden epävarmuuksien vuoksi haluamme varmistaa työtahdin, joka tukee lentäjien pysymistä terveinä, Uuspelto kirjoittaa.

Lue myös: 

Työnantajapuoli: Finnairin lentäjät vaativat yli kymmenen prosentin palkankorotusta

Suomen Liikennelentäjäliitto SLL on hylännyt sovintoesityksen

Lisää aiheesta:

Finnairin työriitaan ei vieläkään ratkaisua – tilanne kuukausien jälkeen "lähes lähtöpisteessä"Työnantajapuoli: Finnairin lentäjät vaativat yli 10 prosentin palkankorotustaFinnairin liikennelentäjien työriitaan ei ratkaisua, liitto esittää lentäjien varallaolokiellon keskeyttämistä jouluksiFinnairin lentäjien lakko uhkaa maanantaina – työriitaa yritetään ratkaista viikonloppunaFinnairin lentäjiä menossa lakkoon – Paltalta täyslaidallinen: "Sotkevat tuhansien matkat"Valtakunnansovittelija patistaa lennonjohtoriidan osapuolia pohtimaan vaatimuksensa uusiksi – "Sama jahnaaminen voi jatkua vielä pitkäänkin"
TyömarkkinatTyönantajajärjestötPalkansaajajärjestötAmmattiliitotLentäminenFinnairLakotTyötaistelutKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Työmarkkinat
  • ke14:39
    Työttömyys

    Professori: Kuntien sakkomaksut valtiolle pitäisi lopettaa – rahat työllistämiseen

  • ke11:47
    Työelämä

    Useampi kuin joka kolmas nuori harkitsee muuttoa ulkomaille työn perässä, kysely paljastaa

  • ti06:14
    Eläke

    Professori MTV:lle: Eläkeikä nostettava nopeasti yli 70 vuoteen

  • 26.10.05:00
    Työttömyys

    Asiantuntija: Työttömyyden hinta repesi jo 11 miljardiin – hallitukselle pikainen vaatimus

  • 23.10.14:29
    Orpon hallitus

    Näin irtisanomista aiotaan helpottaa – työministeri: "Suomesta ei tule villiä länttä"