Tutkimus: Tämä taito on avain nykylapsen menestykseen

Laskeeko lapsesi hiekkalaatikolla lapioiden tai ämpärien määrää? Tai pukiessaan sitä, kuinka monta kenkää hänellä on? Jos näin on, lapsellasi on taipumusta matemaattisuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan lukumääristä kiinnostuneet lapset pääsevät elämässään muita helpommalla.

Jotkut lapset ovat pienestä pitäen kiinnostuneita numeroista: he saattavat laskea lelujaan tai vaikkapa päälle puettavien vaatteiden lukumäärää. Lasten taipumusta kiinnittää huomiota lukumääriin on nyt tutkittu Suomen Akatemian rahoittamassa hankkeessa.

– Löysimme tutkimuksessa selkeitä eroja alle kouluikäisten lasten välillä. Havaitsimme myös, että taipumus huomioida lukumääriä ennustaa voimakkaasti sitä, miten matemaattiset taidot kehittyvät. Lukumääristä kiinnostunut lapsi hallitsee myöhemmin matematiikan paremmin, kertoo akatemiaprofessori Erno Lehtinen.

Aikaisemmin lukutaidon puute ajoi ihmiset helposti yhteiskunnan ulkopuolelle. Nyt matematiikasta on kovaa vauhtia tulossa tämän päivän lukutaito.

– Me elämme tänä päivänä matemaattisessa maailmassa, sillä ympärillämme oleva teknologia perustuu vahvasti matematiikkaan. Ihmiset, jotka eivät pysty ymmärtämään saamassaan informaatiossa olevia lukumääriä, ovat ikään kuin ulkopuolisia yhteiskunnassa.

Pärjäävätkö numeroista kiinnostuneet lapset sitten vanhemmalla iällä paremmin kuin muut lapset? Lehtisen mukaan matematiikan hallitseminen ainakin helpottaa elämää.

– Meidän koulujärjestelmässämme on paljon piirteitä, joista on helpompi selvitä ja edetä jatko-opintoihin, kun hallitsee matematiikan. Matematiikka ei tietenkään ole ainoa tärkeä taito, mutta se on tulossa entistä tärkeämmäksi.

Eläinten ruokaa ja akvaariokaloja

Lasten taipumusta huomioida lukumääriä tutkittiin kahdella tavalla. Päiväkodeissa tarkkailtiin lapsia ja huomattiin, että osa heistä käyttää sujuvasti lukumääriin liittyviä ilmaisuja tai tekee jotain, mistä näkee, että lukumäärät kiinnostavat. Varsinainen tutkimus tehtiin koetilanteissa.

– Meillä oli testauksessa apuna eläinhahmoja, joille annoimme ruoaksi esimerkiksi kaksi marjaa. Sitten lapsia pyydettiin ruokkimaan omaa eläintään samalla tavalla. Toiset lapset kiinnittivät huomiota siihen, millä tavalla ruoka annettiin, kun taas toiset laskivat marjojen määrän tarkkaan, akatemiaprofessori Lehtinen kertoo.

Tutkijaryhmä suosittelee, että lasten taipumus matemaattisuuteen otettaisiin huomioon myös kotona ja päiväkodissa. Patistaa ei kuitenkaan saa, vaan tilanteiden pitää olla lapselle mahdollisimman mukavia ja jännittäviäkin.

– Yhdessä päiväkodissa oli seinällä kuva akvaariosta, jossa uivien kalojen määrää hoitajat vaihtoivat aina, kun lapset eivät huomanneet. Kalojen laskemisesta tuli lopulta niin suosittu leikki, että ulkoa tullessaan lapset juoksivat heti katsomaan, miten paljon akvaariossa oli kaloja sillä hetkellä.

Deski/ MTV3

Lue myös:

    Uusimmat