Mainos

Tutkimus: Laiskottelu kannattaa

Sängyssä makaileminen tekee aivoille hyvää, kertoo tutkimus. Jo yksi kunnollisesti nukuttu yö auttaa torjumaan unenpuutteen vaikutuksia.

Tutkimuksen mukaan viikonloppuinen sängyssä lojuminen on hyödyksi aivoille. Vain yksi pitkä aamu sängyssä auttoi virkistämään aivoja ja palaamaan töihin energisenä. Myös huomiokyky paranee, kertoo telegraph.co.uk.

– Pohjimmiltaan kyse on siitä, että tarpeellinen toipuminen on tärkeää, jos haluaa selvitä rajoitetun unen aivoille aiheuttamien vaikutusten kanssa, kertoo tutkimusta johtanut David Dinges.

Lepää, tai suorituskykysi alenee

Tutkimukseen osallistui 159 tervettä aikuista. Tutkittavat nukkuivat kahtena yönä 10 tuntia: tämän jälkeen 142 heistä joutui nukkumaan viitenä yönä vain neljästä kahdeksaan. Viiden päivän unenpuuteen jälkeen he saivat nukkua satunnaisesti nollasta kymmeneen tuntia. Muut 17 henkeä nukkuivat jatkuvasti 10 tuntia.

Nukkumisten jälkeen tutkittaville annettiin suoritettavaksi tehtäviä tietokoneella. Unenpuutteesta kärsivillä henkilöillä havaittiin muun muassa keskittymiskyvyn puutetta. Lisäksi heidän reaktioaikansa oli pitkä. Normaalitila kuitenkin palautui heti, kun he saivat nukkua yhden yön ajan kunnolla.

Edes kerran viikonlopussa nautittu 10 tuntia unta ei kuitenkaan pelastanut heitä, jotka jatkuvasti nukkuivat liian vähän. Ne tutkittavat, jotka neljän tunnin yöunien jälkeen eivät saaneet levätä lainkaan, saivat testeissä huomattavasti huonompia tuloksia kuin muut.

Aamunukkumisesta ei lisäksi ole tutkijoiden mukaan hyötyä, mikäli nukkuja on viettänyt edellisen illan bilettäen. Tässä tapauksessa seuraavan viikon suorituskyky oli vaarassa unesta huolimatta.

MTV3/Helmi

Lähde: Telegraph.co.uk

Kuvat: Colourbox

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.