Tutkijat: "Maapallon pyöriminen hidastunut – ensi vuonna tulossa suuria maanjäristyksiä"

Tutkijat ovat selvittämässä, pitääkö heidän päätelmänsä suurten maanjäristysten syntymekanismista paikkansa.

Maapallo ei pyöri jatkuvasti samalla nopeudella. Silloin tällöin planeettamme pyörähdys hidastuu muutamalla millisekunnilla.

Kahden geologin hypoteesin mukaan pyörimisnopeuden huomaamattomilla muutoksilla voi olla rajut seuraukset. Tutkimus on julkaistu Geophysical Research Letters -julkaisussa ja siitä kertoo mm. Quartz-sivusto.

Tutkijat selvittivät magnitudiltaan yli 7 maanjäristyksien esiintymistä vuodesta 1900 lähtien. He huomasivat, että noin 32 vuoden välein suuria järistyksiä ilmenee enemmän. Tässä päästään mielenkiintoiseen havaintoon: Maapallon pyörimisliike hidastuu viiden vuoden ajanjaksolla ennen järistyspiikkiä.

Tutkijat myöntävät, että havainto vaikuttaa hullulta. Heidän arvionsa mukaan maan vaippaosa saattaa ajoittain kiinnittyä tehokkaammin maan uloimpaan kuoriosaan. Tämä puolestaan vaikuttaa maan sisäisiin virtauksiin, magneettikenttään ja samalla pyörimisnopeuteen. Maapallon pyöriminen on hidastunut nyt neljänä peräkkäisenä vuotena.

Mikäli tutkijoiden päätelmät pitävät paikkansa niin ensi vuonna saatetaan heidän mukaansa kokea jopa kaksi kertaa enemmän suuria järistyksiä kuin yleensä.