Tutkijat: Käsinkirjoituksen hylkääminen näkyy aivoissa

Käsinkirjoituksen merkittävä väheneminen ei tunnu huolestuttavan opetusalan ammattilaisia, mutta aivotutkijat ovat toista mieltä.

Tuoreet tutkimukset osoittavat, että käsinkirjoituksella ja laajemmalla oppimiskehityksellä on tiivis yhteys, kertoo New York Times.

Opittuaan käsinkirjoitusta lapset eivät ainoastaan opi lukemaan nopeammin vaan he myös pystyvät paremmin tuottamaan ja hallitsemaan tietoa. Toisin sanoen tutkijoiden mukaan merkitystä ei ole pelkästään sillä, mitä kirjoitamme vaan myös sillä, miten kirjoitamme.

New York Timesin haastattelema psykologi Stanislas Dehaene luonnehtii käsinkirjoitusta henkiseksi simulaatioksi aivoille.

– Kun kirjoitamme, uniikki hermopiiri aktivoituu automaattisesti. Näyttää siltä, että tämä piiri vaikuttaa monin eri tavoin. Oppimisesta tulee helpompaa.

Indianan yliopistossa 2012 tehty tutkimus tukee näitä havaintoja.

Tutkimuksessa kirjoitus- ja lukutaidottomille lapsille esitettiin kirjain ja heidän piti tuottaa kirjain uudestaan valitsemalla yhden kolmesta tavasta: joko löytämällä kirjaimen paperilta ja ympyröimällä sen, piirtämällä kirjaimen tyhjälle valkoiselle paperille tai kirjoittamalla kirjaimen tietokoneen näppäimellä. Tämän jälkeen lapsille näytettiin kirjain uudestaan seuraten samalla heidän aivotoimintaansa.

Tutkijat havaitsivat, että kirjaimen tuottamistavalla oli valtava merkitys. Kun lapset olivat piirtäneet kirjaimen käsin, heidän aivotoimintansa osoitti aktivoitumista aivojen kolmella alueella, jotka aktivoituvat aikuisilla, kun he lukevat tai kirjoittavat.

Sen sijaa lapsilla, jotka olivat joko naputtaneet kirjaimen koneella tai ympyröineet sen, ei vastaavaa tapahtunut.

Washingtonin yliopistossa ala-asteikäisille (2.-5. luokka-aste) tehdyssä tutkimuksessa havaittiin, että kun lapset kirjoittivat käsin, he paitsi tuottivat enemmän ja nopeammin sanoja kuin näppäimistöä käyttämällä myös ilmaisivat enemmän ajatuksia.

Tutkimuksessa vanhemmille lapsille tehtyjen aivokuvauksen perusteella näytti siltä, että käsinkirjoituksen ja ideoiden tuottamisella on vielä tiiviimpi yhteys. Niillä lapsilla, joilla oli paremmat taidot käsinkirjoituksessa, oli aktiivisempaa hermotoimintaa niissä aivon osissa, jotka liittyvät työmuistiin sekä muuten vahvaa aktivoitumista kirjoittamiseen ja lukemiseen liittyvissä aivonosissa.

 

Lue myös:

    Uusimmat