Kaasuputken vauriokohta oli suojattu heikommin – viittaako se tahallisuuteen? KRP vastaa

Miten tutkinta jatkuu kaasuputkelta löytyneen ankkurin kanssa? – "Keskeistä päästä keskustelemaan laivan kapteenin ja miehistön kanssa" 2:33
Miten tutkinta jatkuu kaasuputkelta löytyneen ankkurin kanssa? – "Keskeistä päästä keskustelemaan laivan kapteenin ja miehistön kanssa"

Keskusrikospoliisi on löytänyt järeän ankkurin ja sen raahautumisjälkiä merenpohjasta läheltä Balticconnector-kaasuputken rikkoutumiskohtaa. 

Ankkuri nostettiin merestä aamuyöllä. KRP selvittää edelleen kiinalaisalus Newnew Polar Bearin osuutta tapahtumiin. Tutkinta on pahasti kesken eikä esimerkiksi teon tahallisuutta pystytä vielä arvioimaan.

Tutkinnan yleisjohtaja Risto Lohi Keskusrikospoliisista kertoo MTV Uutisille, että tapauksen tahattomuutta tai tahallisuutta selvitetään muun muassa analysoimalla kokonaistietoja, mitä on saatu vauriota ennen havaituista jäljistä.

– Mutta keskeistä on myöskin päästä keskustelemaan tämän meidän mielenkiintomme kohteena olevan laivan kapteenin ja henkilöstön kanssa.

Lohi kertoo, että asiassa tehdään yhteistyötä Kiinan viranomaisten kanssa.

– Uskon että kaikkien intresseissä on selvittää tämä tapahtuma.

Kiinalaisalus ei hidastanut vauhtiaan saati pysähtynyt vauriopaikalla. Alus ajoi täyttä vauhtia ankkuri merenpohjassa. 

Lohi toteaa, että tällainen tapahtuma ei ole normaalia ja tällä hetkellä selvitetään, että mikä tilannetta saattaa selittää. 

– Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että tämä alus on tullut ankkuri perässään putken yli ja aiheuttanut sen vaurion.

Kiinalaisaluksen kapteenia on yritetty jututtaa, toistaiseksi tuloksetta.

– Tässä on ollut useita lähestymisiä ja syyt ovat vaihdelleet. Tämän vuoksi emme ole päässeet haluttuun tulokseen asian selvittämisessä ja tätä edelleen jatketaan.

Lohi kertoo, että tutkinnassa on huomioitu se, että kapteenia on ollut niin hankala jututtaa.

– Mutta syitä voi olla monia, minkä takia laiva on ollut haluton vapaaehtoiseen keskusteluun ja tarkastukseen.

Lohi huomauttaa, että alus on ollut Suomen talousvyöhykkeellä, joka rajoittaa käytössä olevia pakkokeinoja.

Vauriopaikalla kaasuputki ei ollut yhtä vahvasti suojattu kuin muualla. Lohi kommentoi, että asia ei välttämättä ollenkaan viittaa siihen, että kyse olisi ollut tahallisesta teosta.

– Putkessahan on betonikuori joka paikassa, joka varsinaisesti suojaa sitä, mutta paikoitellen putken päälle on laitettu maa-ainesta. On paikkoja, joissa sitä maa-ainesta ei ole. Tällä laivaväylällä tällainen kohta oli, missä maasuojaa ei ollut. 

Lue myös:

    Uusimmat