Turkin MM-rallissa raju päätös: "Voi tapahtua mitä tahansa"

Rallin MM-sarjan tähdille ei ole luvassa mikään tavallinen sunnuntaiajelu Turkin MM-rallin päätöspäivänä.

Turkin MM-ralli ajetaan typistettynä versiona koronaviruksen vuoksi, mutta toisaalta sunnuntaina revitellään poikkeuksellisen paljon erikoiskoekilometrejä raastavissa olosuhteissa. Sunnuntaiaamuna on oltava hereillä, sillä finaalipäivä käynnistyy koko rallin pisimmällä pikataipaleella.

Cetibelin 38 kilometriä pitkä pätkä pistää kuskit todelliseen koetukseen.

– Huomenna se ralli vasta alkaa, M-Sport Fordin Teemu Suninen paalutti.

– Pitkä pätkä merkitsee paljon. Se on rallin huonokuntoisin pätkä. Siellä voi tapahtua mitä tahansa – rengasrikkoja tai muita haavereita. Huomenna on vielä kaikki auki, suomalaiskuski lisäsi.

Suninen on kisassa parhaana Ford-kuljettajana kuudentena. Suniselle tuli hieman ylimääräistä ohjelmaa lauantai-iltapäivän toisella erikoiskokeella, kun Fiestasta putosi sivuikkuna.

– Sen vuoksi pölyä alkoi tulla auton sisään. Pölyä tuli silmille kaikissa vasemmalle kääntyvissä mutkissa, minkä vuoksi silmiä piti räpytellä vähän enemmän. Teippasimme pätkän jälkeen ikkunan takaisin paikalleen ja saimme sillä korjattua ongelman, Suninen kertasi.

Suninen on 16 sekunnin päässä edellään olevasta Kalle Rovanperästä. Jokelalainen aikoo antaa painetta Toyotalla ajavalle maanmiehelleen sunnuntain neljällä erikoiskokeella.

– Jos meillä on ongelmaton päivä, ja Kallelle tulee pienikin ongelma, ero on äkkiä ajettu kiinni. Täytyy saada puhdas päivä, Suninen suunnitteli.

Sunisen tallikaverin Esapekka Lapin vauhti oli kateissa lauantain erikoiskokeilla. Pieksämäkeläinen kamppaili Ford Fiesta WRC:n säätöjen kanssa.

Seitsemäntenä rallissa oleva Lappi myönsi, että testien puute näkyi lauantain suorituksessa.

– Emme ole vieläkään löytäneet lääkettä. Teemun auton takapäähän tehtiin geometrian muutos päivähuollossa ja se kuulemma auttoi. Toivotaan, että sieltä löytyisi vauhtia, jos minäkin saisin muutoksen huomiseksi. Kun tulee kisaan ilman testiä, se on lottoamista säätöjen osumisen suhteen, totesi Lappi, joka ajaa ensimmäistä kertaa Fiestalla näinkin hitaissa ja rajuissa olosuhteissa.

Lue myös:

    Uusimmat