Tuntikausia ulko-ovella lojunut iäkkään naapurinrouvan ateria sai Elinan reagoimaan: "Ei tämä näin voi mennä!"

Perjantaina kempeleläinen Elina Pikkarainen oli lähdössä asioille, kun hän huomasi naapurin rouvan oven vieressä siistin pinon ruokaa. Kun hän palasi pari, kolme tuntia myöhemmin, oli sama ateria yhä paikoillaan.

– Siinä oli erikseen salaatit ja leivät sekä lämmin ateria, Pikkarainen kertoo. 

Hän päätti soittaa rouvan ovikelloa, vaikka ei häntä varsinaisesti tunnekaan. 

– Päätin varmistaa, että rouvalla on kaikki hyvin. Naapuri avasi oven ja sanoi, ettei ole kuullut ollenkaan aterian saapumista ja kiitteli huolenpidosta. 

Pikkarainen on tehnyt itse kotipalvelutyötä. 

– Kyllä tämä herätti itsessäni suuren huolen siitä, ettei tämä näin voi mennä. Kukaan ei halua syödä ruokia kerrostalon käytäviltä, kun ei tiedä kuka niitä pääsee sorkkimaan siinä tuntien aikana.

– Ja entä jos rouvalle olisi sattunut jotain, eikä sen vuoksi päässyt avaamaan ovea? 

Lukuisia kommentteja

Hän kirjoitti tapauksesta myös paikalliseen Facebook-ryhmään, jossa hän muistutti ihmisiä välittämään omaisistaan ja läheisistään enemmän. 

Päivitys on kirvoittanut lukuisia kommentteja, joista suurin osa jakaa Pikkaraisen huolen.

Kyllä niitten pitäis oottaa niin kauvan kun tullaan hakemaan ruoka ovelta eikä jättää kuin koiralle.

Ei todellakaan voi olla nuin,että ohjeistetaan jättämään oven taakse jos ovia ei avata. Jos näin on niin kyllä pitää asiaan puuttua.

Tossa on varmaan tehty joku moka ku tohon jätetty. En usko että menee mistään terveystarkastuksesta läpi rappukäytävään jätetty kuuma tai kylmäkään ruoka.

Ihan järkyttävää toimintaa. Kuka nuorempikaan haluaisi ruokansa tuosta lattialta.

Itse olen ollut töissä ruokapalvelussa. Meillä ainakin toimittiin niin että ruoka jätettiin ainoastaan silloin oven taakse jos asiakas on ilmoittanut ettei ole kotona kyseisellä hetkellä.

Moni mietti kuitenkin myös sitä, mikä on ruokalähetin vastuu ja miten muulla tavoin tilanteessa, jossa asiakas ei avaa ovea, olisi pitänyt toimia.

Mitäköhän ruokalähetti voi tehä jos pimpottaa ja ovea ei aukasta? Kai se vanhuksillaki on oikeus päättää millon on kotona ja kelle oven aukasee.

Mitkä keinot kuljettajilla mennä asuntoon? Ainako poliisille ilmoitus, että ruuat piti jättää käytävään kun ovi ei auennut, että menkää katsomaan mikä homman nimi?

Moni vanhus ei avaa ovea.. Tässä on takuulla pimpoteltu ja odoteltu tovi...en tiedä mutta luulen niin. Pitäskö ruokaa jättää kokonaan antamatta? Ruokakuljetuksella ei ole avaimia.

"Selvitämme kyllä, mikä on perustelu tälle toiminnalle"

Kempeleen kunnan kotihoidon johtaja Raija Inkala kertoo MTV Uutisille tapauksesta.

– Tämä on pöyristyttävää. Tällaista ei ole meillä aiemmin sattunut. En osaa yhtään sanoa, mistä tämä johtuu. Meillä on selkeät toimintaohjeet täällä erilaisiin tilanteisiin, hän sanoo.

– Jos ateriapalvelun tiedossa on, että asiakas ei ole paikan päällä, kun kotiin ollaan tuomassa ateriaa, tulisi ruoka jättää kylmälaukkuun tai asiakkaan jättämään laukkuun oven ulkopuolelle.

Inkalan mukaan osa asiakkaista on puolestaan luovuttanut avaimen ruokapalvelulle. Silloin päästään sisälle, kun on tiedossa, että asiakas ei pääse avaamaan ovea.

– Jos kuitenkin käy niin, että asiakas on kotona, eikä tule avaamaan, niin ohjeistuksemme on, että asiakkaalle pitää soittaa. Jos puhelimeenkaan ei vastata, niin sitten ruvetaan selvittelemään, että mikä se tilanne kotona on.

Normaali työvuoro vaikka pyhä

Inkalan mukaan asiaa on vieläpä erityisesti tänä keväänä teroitettu, kun tämä vanhusten hoidon tilanne ylipäätään on ollut esillä muutenkin.

Tapaus sattui pitkäperjantaina. Inkalan mukaan miehitys on normaali sekä pyhien aikaan, että arkena.

– Kyllä siellä on ihan normaali työvuoro ollut, hän vakuuttaa.

Inkala kertoo, että tapausta lähdetään selvittämään. Hän ei pääsiäisen jälkeen työvuoroon tullessaan ollut vielä kuullut asiasta.

– Jos ateria on ollut oven ulkopuolella, eikä kylmälaukussa, niin sen ratkaisun on kyllä työntekijä ihan itse tehnyt. En ole vielä tavannut tätä kyseistä työntekijää tämän asian tiimoilta. Selvitämme kyllä, mikä on perustelu tälle toiminnalle, hän sanoo.

– Ehdottomasti käymme tämän asian läpi sekä asiakkaan, että työntekijän kanssa. On todella valitettavaa, että näin on päässyt käymään, Inkala pahoittelee.

– Aiomme uudemman kerran muistuttaa, mikä tehtävämme on täällä vanhuspalvelussa. Olemme asiakkaita varten ja sillä tavalla on myös toimittava.

Lue myös:

    Uusimmat