Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuleeko poliisista varainkerääjä liikenneturvallisuuden kustannuksella?

Julkaistu 03.07.2015 13:20
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

mikkoau

Sakot kaksinkertaistuvat ja ylinopeuksien puuttumiskynnystä lasketaan. Jääkö poliisille enää aikaa valvoa liikenneturvallisuutta sakotuksen lomassa?

Perinteisesti poliisin tehtävänä on ollut liikenteen osalta turvallisuuden valvonta. Toki tehtävään kuuluu myös voimassa olevien lakien noudattamisen valvominen. Poliisien näkyvä ja ennaltaehkäisevä valvonta on kuitenkin vähentynyt huomattavasti ja automaattivalvonta puolestaan on lisääntynyt. Tämä vie pääpainoa liikenneturvallisuuden edistämisestä kohti varojen keräystä.

Tätä tukee viime päivinä julkisuuteen nousseet huhut sakotusrajan laskemisesta 5 km/h:iin. Tämä yhdistettynä sakkojen kaksinkertaistumiseen haiskahtaa varsin puhtaasti kassavajeen paikkaamiselta. Liikennevalvonnan siirtäminen sinne, mistä saadaan rahaa, ei ole Autoliiton mielestä hyväksyttävää.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen esittää huolestumisensa aiheesta: ”On selvää, että liikennesääntöjä pitää noudattaa eikä nopeusrajoituksia saa ylittää. Olisi kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että liikennevalvonta ja sen resurssit painottuisivat todellisiin ongelmiin, kuten ajokunnon valvontaan ja vakaviin liikenneturvallisuutta uhkaaviin tekoihin. Vaarana on, että todelliset ongelmat jäävät entistä vähäisemmälle valvonnalle painopisteen siirtyessä pieniin ylinopeuksiin”.

Sakotusrajan alentaminen suunniteltuun johtaisi käytännössä huomautuksen jäämiseen pois rangaistusvalikoimasta. Suomessa liikenteestä jaettavat rangaistukset ovat jo nyt kansainvälisellä tasolla vertailtuna ankaria, joten uudistusta on vaikea nähdä kovin perusteltuna. Tulevaisuudessa saa siis olla entistä tarkempana kaasujalan kanssa.

Lisää aiheesta:

Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisiPoliisipomo torppaa professorin kameratolppaväitteet: "Urbaanilegendan luokkaa oleva ajatus"Rapsahtaako sakko pian 1 km/h:n ylinopeudesta? Moottori: Uusi laki voi madaltaa puuttumiskynnystäYle: Poliisi kehuu uutta tieliikennelakia – moottoripyöräilijä ei enää pääse kuin koira veräjästäKansanedustaja ehdottaa peltipoliiseille erikoista väritystä – "Lisäisivät kunnioitusta"Jos joka peltipoliisissa olisi kamera – sakoista tulisi miljardipotti!
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • Eilen11:33
    Auton varusteet

    Löytyykö jo? Nämä varusteet autossa pitää nyt olla

  • pe16:55
    Liikenneturvallisuus

    "Sehän lähti ihan lapasesta" – Sanna testasi, kuinka vaikea on saada auto hallintaan liukkaalla kelillä

  • ke14:54
    Politiikka

    Eduskunta äänesti: romutuspalkkio tulee voimaan ensi vuoden alusta

  • ke14:12
    Tulipalot

    Hybridi-Audi leimahti kesken latauksen – Tampereen parkkihallipalo teki valtavaa tuhoa