Tukholma-ilmiö näkyy Helsingin autokouluissa: ”Ala on aallonpohjassa”

Kehittynyt joukkoliikenne ja tiukat talousajat ovat näkyneet etenkin Helsingin autokouluyrittäjien arjessa. Nuoria asiakkaita on edellisvuosia vähemmän.

– Voi sanoa, koko ala on asiakkaiden suhteen aallonpohjassa Helsingissä. Lama ruokkii itse itseään, ja ajokortti nähdään monesti B-luokan hankintana, helsinkiläisen autokoulu Liekin toimitusjohtaja Leif Bondarew toteaa.

Bondarewin mukaan Helsingissä näkyy osittain niin sanottu Tukholma-ilmiö. Länsinaapurin pääkaupungissa yhä useammat nuoret turvautuvat liikkumisessa hyvin toimivaan joukkoliikenteeseen.

Autokoululiiton toimitusjohtaja Ari Heinilä kuitenkin korostaa, että Suomen ja Ruotsin välillä on vielä eroja.

– Joukkoliikenteen määrä ja palvelutaso on Tukholmassa parempi kuin pääkaupunkiseudulla. Täällä lähellä voi olla hyvinkin maaseutumaisia alueita, ja kortille on enemmän tarvetta.

Vähemmän nuoria

Yrittäjien mukaan alalla vallitseva muutos näkyy etenkin 18–20-vuotiaiden asiakkaiden vähenemisenä. Koko Suomessa henkilöautokortteja suoritetaan kuitenkin noin 60 000, mikä on suunnilleen saman verran kuin edellisinäkin vuosina.

– Keskisuurissa kaupungeissa kuten Tampereella ja Turussa on samansuuntaista ilmiötä kuin Helsingissä, mutta ei yhtä voimakasta. Mutta kun mennään pienempiin kaupunkeihin, liikkuminen ilman ajokorttia käy turhan vaikeaksi, Heinilä sanoo.

Autokouluyrittäjät eivät vaivu kuitenkaan toivottomuuteen. Jussi Tuhkanen perusti Frendit-autokoulun Helsinkiin viime keväänä, vaikka keskustelut alan vaikeuksista eivät ole mikään uusi ilmiö.

– Rakkaus liikenteessä olemiseen ajoi tähän työhön. Ajokorttien suorittamisen suhteen on ollut rauhallista. Asiakkaita on ollut kuitenkin sen verran, että ollaan pystytty toimimaan, Tuhkanen kertoo.

– Meillä on monia asiakkaita, jotka ovat kolmenkympin hujakoilla. On perustettu perhettä, muutettu vähän kauemmas ja yhtäkkiä kortille onkin tarvetta.

Hintavertailu yleistä

Ajokortin hankkiminen maksaa nykypäivänä noin 2000–2500 euroa. Taloudellisesti tiukat ajat pakottavat monen hintavertailuun, mutta alan viesti on, ettei hintapolitiikkaan ole nykylainsäädännöllä luvassa muutoksia.

– Vuoden, parin sisällä ei ole tapahtumassa isoja lainsäädännöllisiä muutoksia, jotka vaikuttaisivat ajokortin hintaan, Heinilä toteaa.

– Tänne soitellaan paljon, kysellään ja vertaillaan hintoja. En tiedä, minkä perusteella autokoulu valitaan, mutta pitää muistaa, että yrittäjän tavoitteena on kuitenkin päästä voitolle, Jussi Tuhkanen sanoo.

Osa autokouluyrittäjistä kokee hiljaisempien aikojen syyksi vuonna 2013 voimaan tulleen ajokorttiuudistuksen, jonka myötä ajotuntien määrä on lisääntynyt ja kortin hinta noussut.

– Kilpailu on kiristynyt, ja uudet ajokorttiasetukset ovat lisänneet yrittäjän kuluja samalla kun asiakkaat haluavat säästää. Yrittäjän kannalta tilanne on mennyt viime vuosina huonompaan suuntaan, autokouluyrittäjä Kai Niukkanen Helsingin autokoulu Startista pohtii.

Lue myös:

    Uusimmat