Tuhannet ACN:n entiset asiakkaat saaneet perintäkirjeen

Kuluttaja-asiamies otti ACN:n perintäkirjeet tarkempaan syyniin, koska operaattorin laskutuksesta löytyi epäselvyyksiä jo kaksi vuotta sitten.

Noin 16000 teleoperaattori ACN:n entistä asiakasta on saanut perintätoimistolta kirjeen, jossa karhutaan yli vuosi sitten syntyneitä laskuja.

Kuluttaja-asiamies on pyytänyt perintätoimistoa keskeyttämään väliaikaisesti perinnän, koska siinä on ilmennyt epäselvyyksiä ja lainvastaisuuksia. Kirjeet on lähettänyt Alektum-niminen perintätoimisto.

Tuhannet ACN:n entiset asiakkaat ovat ottaneet yhteyttä kuluttajaviranomaisiin laskun saatuaan. Osa kuluttajista on jo aikanaan maksanut laskun ja osa on hämmentynyt loppusummasta, joka kuluttajien käsityksen mukaan kuuluisi olla pienempi.

Lakimies Riitta Kokko-Herrala Kuluttajavirastosta sanoo, että epäselvissä tapauksissa kuluttaja voi pyytää laskustaan puhelukohtaista erittelyä. Tästä kyselystä kuluttaja joutuu kuitenkin maksamaan. Kokko-Herrala huomauttaa, että kyselystä saa kuluttajalta periä vain kohtuullisen summan.

Kuluttaja-asiamies otti ACN:n perintäkirjeet tarkempaan syyniin, koska operaattorin laskutuksesta löytyi epäselvyyksiä jo kaksi vuotta sitten. Tuolloin Viestintävirasto puuttui asiaan, kun sille oli valitettu, että ACN lähettää virheellisiä tai aiheettomia laskuja ja maksumuistutuksia.

Viestintävirasto löysi puutteita myös eräistä muista ACN:n toimista. ACN:n toiminta päättyi sen jälkeen, kun TeliaSonera haukkasi sen.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat