Tutkijoiden mukaan viranomaisten valmius auttaa suomalaisuhreja oli puutteellinen, ja myös tiedonkeruu ja tiedottaminen ontuivat pahasti. Uhrien omaiset ovat samoilla linjoilla.
Aasian luonnonkatastrofissa kuolleiden omaiset ovat esittäneet ulkoministeriötä kohtaan voimakasta kritiikkiä jo ennen virallisen raportin julkistamistakin.
Tänään julkaistun raportin kriittinen sävy saa hyväksyvää ukea esimerkiksi helsinkiläiseltä Dan Kantorilta, joka lähti Thaimaahan 27. joulukuuta etsimään veljeään ja tämän perhettä. Veli löytyi loukkaantuneena sairaalasta, mutta hänen perheensä menehtyi.
- Kritiikki on ollut ihan paikallaan. Ulkoministeriö olisi voinut toimia nopeamminkin, siihen oli kaikki edellytykset. Se, miksi hukattiin vuorokausi aikaa, johtui virheistä, ymmärtämättömyydestä ja suoranaisista mokista, Kantor kritisoi.
Kantor ja muut omaiset kritisoivat erityisesti sitä, että ulkoministeriön kriisipuhelimiin annetut tiedot eivät kulkeneet eteenpäin. Tämä käy ilmi myös raportista.
- Perheestämme pari-kolme henkilöä pääsi lopulta puhelimella läpi ulkoministeriöön. Jokaiselle tuli sellainen tunne, että asiat sai kertoa uudestaan. Siinä vain pohdittiin, että noteerataanko tietoja mitenkään. Loppujen lopuksi kävi ilmi, ettei sitä sitten noteerattukaan.
Kantor oli pitkiä aikoja thaimaalaissairaaloissa veljensä seurana. Hän seurasi suomalaispotilaiden tilannetta läheltä. Suomalaista hoitohenkilökuntaa ei Kantorin mukaan ollut tarpeeksi.
- Huvitti, kun raportin julkistamistilaisuudessa sanottiin, että 30. joulukuuta paikalla oli 60 hoitohenkilökunnan edustajaa. Sehän oli neljä päivää tapahtuman jälkeen! Suurin osa suomalaisista oli jo tässä vaiheessa evakuoitukin. Suomalaista hoitohenkilökuntaa olisi tarvittu esimerkiksi Takua Pan sairaalassa, mutta heitä ei ollut. Heitä ei ollut missään nimessä tarpeeksi kriittisillä ja tärkeillä hetkillä, Kantor sanoo.