Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Toyotalla on Sardinian MM-rallissa tuhannen taalan paikka – Tommi Mäkinen ei aio sekaantua taisteluun: "En ole näiden juttujen kannalla"

imago images/PanoramiC/ All Over Press
Julkaistu 08.10.2020 07:30
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

MM-rallikauden viimeistä edelliseen osakilpailuun Sardiniaan lähdettäessä ei voi välttyä ajatukselta, että Toyota-tallissa maistuu jo ainakin kuljettajien maailmanmestaruus. Toisaalta viime vuosi osoitti, että kaikkea voi sattua.

Toyota on kärjessä niin kuljettajien kuin valmistajien MM-sarjassa.

Kuljettajissa Elfyn Evansin MM-johto on 18 pistettä tallikaveri Sébastien Ogieriin nähden. Ensimmäinen ei-Toyota-kuljettaja on kolmantena oleva Hyundain Ott Tänak, joka on tasapisteissä kolmannen Toyota-kuljettajan Kalle Rovanperän kanssa. Molempien ero Evansiin on 27 pistettä. Hyundain Thierry Neuville on viidentenä, 32 pisteen päässä kärjestä.

Kun kausi on näin lähellä loppua, ainakin jonkinlainen taktikointi ja laskelmointi astuu väistämättä peliin. Edellä mainittuja piste-eroja ynnäillessä huomattavaa on, että ero on tavoittamaton, mikäli se on Sardinian jälkeen vähintään 31 pistettä.

Valmistajissa Toyotan johtomarginaali Hyundaihin nähden on vain 9 pistettä. Tapa, jolla pisteitä jaetaan, tarkoittaa sitä, että MM-taistelu ratkeaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä vasta kauden päättävässä osakilpailussa Belgiassa.

Vaikka tilanne on Toyotan kannalta kaikin puolin hyvä, tallipäällikkö Tommi Mäkinen varoittaa nuolaisemasta liian aikaisin.

– Kaikki on yhä auki. Meidän täytyy keskittyä omaan tekemiseemme ja yrittää saavuttaa niin paljon pisteitä kuin mahdollista, Mäkinen sanoo tallinsa ennakossa.

– Sardinia ei yleensä ole paras paikka ajaa perjantaina ensimmäisenä autona, ja tällä kertaa Elfynin ja Sebin pitää ajaa täysi päivä ensimmäisinä autoina.

Perjantaina ajetaan kuusi erikoiskoetta ja kaikkiaan 95 ek-kilometriä. Tämä on noin 40 prosenttia koko rallin kilometreistä, joten Evansin ja Ogierin on onnistuttava täydellisesti pysyäkseen takana tulevien haastajien vauhdissa.

Niin Mäkinen, Evans, Ogier kuin Rovanperäkin voivat luottaa siihen, että Toyota Yaris WRC:n vauhti kyllä riittää. Vaikka auto on rakennettu Keski-Suomen nopeilla sorateilla, Tänak osoitti viime vuonna juuri Sardiniassa, etteivät sarjan kolmanneksi hitaimmat tietkään ole mikään ongelma.

Toisena autona reitille startannut virolainen oli ennen viimeistä ek:ta ylivoimaisessa johdossa, mutta ohjausvika pudotti hänet lopputuloksissa viidenneksi.

Viime vuoden kokemuksista viisastuneena Mäkinenkin tietää, ettei mikään ole varmaa ennen kuin viimeinenkin ek on ajettu. Osaltaan tästä johtuen Toyota-pomo ei innostu minkäänlaisesta tallipelistä. Dirtfish-sivustolle asiasta puhunut Mäkinen ei pitänyt tallimääräyksiä mahdollisina Turkissa, eikä hän pidä niitä mahdollisina Sardiniassa.

– Tiedätte, etten ole näiden juttujen kannalla.

Turhat riskit Mäkinen on toki valmis karsimaan pois.

– Meille kaikkein tärkein asia on valmistajien mestaruus. Emme tietenkään voi ottaa sitä riskiä, että omat kuljettajamme ajavat toisiaan vastaan ja sitten jotain tapahtuu. Täytyy katsoa tilannetta.

Kuljettajien MM-pisteet 5/7 osakilpailun jälkeen:

sija:kuljettaja:talli:pistettä:

1.

Elfyn Evans

Toyota

97

2.

Sébastien Ogier

Toyota

79

3.

Ott Tänak

Hyundai

70

4.

Kalle Rovanperä

Toyota

70

5.

Thierry Neuville

Hyundai

65

6.

Esapekka Lappi

M-Sport

38

7.

Teemu Suninen

M-Sport

34

8.

Craig Breen

Hyundai

25

9.

Sébastien Loeb

Hyundai

24

10.

Gus Greensmith

M-Sport

16

Valmistajien MM-pisteet 5/7 osakilpailun jälkeen:

sija:talli:pistettä:

1.

Toyota

174

2.

Hyundai

165

3.

M-Sport

101

Lisää aiheesta:

Raaka arvio Kalle Rovanperästä ja Sébastien Ogierista – Jari-Matti Latvala: "Se on kylmä fakta"Jari-Matti Latvala veti kovan väitteensä takaisinHyundai harkitsee tallimääräystä tarkasti – näin kommentoi tallipäällikköOtt Tänakilta kova paljastus Hyundai-siirron taustoista – "Tämä oli yksi niistä syistä"MM-rallikausi on vedenjakajalla: tämän takia Sardiniassa eletään jo ratkaisun hetkiä – "Sitten se alkaa olla game over"Toyota on Ruotsissa kiinni jättipotissa, kylmäpäinen Tommi Mäkinen ei lipsu tiukasta linjastaan – "Annan heidän ajaa"
RalliTommi MäkinenUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • Eilen10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • Eilen08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • pe19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa

  • pe12:41
    MM-ralli

    Sami Pajarin rallitulevaisuuden yllä kysymysmerkkejä – "Hassulta tuntuisi"

  • ke12:58
    MM-ralli

    Supersiirto viritteillä! Lähde: Ott Tänak ja Jari-Matti Latvala keskustelleet