Toyota havittelee suurempia markkinoita

Japanilainen autovalmistaja Toyota tavoittelee yhä suurempaa osuutta maailman automarkkinoista. Yhtiö on investoinut viime vuosina voimakkaasti tehtaisiin erityisesti Eurooppassa. Japanissa kasvu on nyt jäissä, arvioi yhtiön Suomessa vieraillut pääjohtaja.

Toyotan myynti on vetänyt hyvää tahtia viime vuosina. Yhtiö on kivunnut maailman kolmanneksi suurimmaksi valmistajaksi heti General Motorsin ja Fordin jälkeen yli 10 prosentin markkinaosuudella. Euroopassa yhtiön osuus markkinoista selvästi vaatimattomampi, vajaat nelisen prosenttia.
Tänään Suomessa vierailleella Toyotan pääjohtajalla onkin tavoitteet selvänä.

- Tavoitteemme on myydä Euroopassa 800 000 autoa vuonna 2005. Tämä merkitsee noin viiden prosentin markkinaosuutta, sanoo Toyota pääjohtaja Fujip Cho.

Kysynnän tyssääminen maailmantalouden heikennyttyä on ollut kova pala autovalmistajille. Japanilaisia on auttanut heikko jeni, joka on pitänyt maasta vietävät autot ja osat halpoina. Säästöjä autovalmistajat ovat hakeneet joko yhteistyöllä tai yhdistymällä. Toyotakin käynnistää uuden pikkuauton valmistuksen yhdessä PSA-Yhtymän kanssa. Kyse ei ole kuitenkaan omistusjärjestelystä.

- Emme ole vielä harkinneet sellaista yhteenliittymää, joka merkitsisi omistusjärjestelyitä kumppanien välillä, Cho kertoo.

Japanilaisten kotimarkkinat ovat kaikkein heikoimmassa kunnossa. Maan talous on jo vuosi ollut syvissä vaikeuksissa. Toyotan pääjohtajan mukaan investointeja kotimaahan ei juuri nyt kannata tehdä.

- Tähän saakka olemme investoineet Japaniin. Viime aikoina Japanin markkinat ovat saavuttanut kyllästymispisteen. Markkinat eivät enää kasva ja meillä on riittävästi kapasiteettia Japanissa, Cho toteaa.

(MTV3)

(Talousuutiset 03.06.2002).

Lue myös:

    Uusimmat