Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tossun alla on muodikasta – tämän vuoksi suomalainen menestyy maailmalla

Suunnittelija Tiia Vanhatapion luomukset ovat Sounion mukaan esimerkki mielikuvituksesta ja eleganssista.
Suunnittelija Tiia Vanhatapion luomukset ovat Sounion mukaan esimerkki mielikuvituksesta ja eleganssista.
Julkaistu 04.01.2012 10:28(Päivitetty 04.01.2012 12:44)

Mikä suomalaisuudessa ja suomalaisissa kiehtoo? Bränditutkija Lisa Sounio kertoo, mikä on suomalaisbrändien menestyksen salaisuus.

Suomalaisbrändit menestyvät maailmalla siksi, että suomalaisilla on omaleimaista osaamista ja suomalaiset tuotteet ovat toiminnallisuudeltaan hyviä. Lisäksi internet ja teknologia ovat mahdollistaneet sen, että pienelläkin budjetilla voi kasvattaa mainetta ulkomailla. Bränditutkija Lisa Sounio tietää menestyksen salaisuuden ja usuttaa lataamaan lisää kierroksia siihen, miten suomalaisista tuotteista ja palveluista kerrotaan kiinnostavasti. Omaperäiselle ja kekseliäälle markkinoinnille on tilausta.

Suomen maabrändillä on vetovoimaa

Suunnittelija Tiia Vanhatapion luomukset ovat Sounion mukaan esimerkki mielikuvituksesta ja eleganssista.

Sounion mukaan Suomen maabrändillä on vetovoimaa, vaikkei pelkkä suomalaisuus riitäkään. Suomalaisuuden lisäksi on peitottava kilpailijat useammalla ominaisuudella

– Suomi kiehtoo, vaikka siitä tiedetään vähän. Maailmalla on huomattu esimerkiksi suomalaiseen suunnitteluun tulleen uusia jännittäviä sävyjä. Esimerkiksi suunnittelija Tiia Vanhatapion luomukset eivät ole perinteistä pussilakanapukeutumista, vaan elegantteja ja mielikuvitusta kutkuttavia draamaluomuksia. Tulevaisuudessa menestyvät yritykset osaavat yhdistää taitavaa suunnittelua tuotteisiin, joissa sitä ei ole ennen totuttu näkemään. Esimerkkinä vaikkapa Tiian suunnittelemat designvaipat, kertoo Sounio.

Tossun alla

Heikki Kovalainen ja MM-Reinot.

Ainojen ja reinojen kohdalla Sounio nostaa esiin suomalaisen epävarmuuden.

– Me suomalaiset olemme nuorena kansakuntana olleet kauan hieman epävarmoja itsestämme. Ikään kuin häpeilisimme maalaismaista alkuperäämme. 1990–2000-luvulla globalisaatio ja ylikansallisuus alkoivat näyttää varjopuoliaan, talouskriisejä ja luonnonkatastrofeja. Niiden vastapainoksi nousi voimakas kansallinen aalto: pienen, sympaattisen ja kotimaisen arvostus.

Arvostuksen myötä monet suomalaiset alkoivat tunnustaa olevansa körmyjä juntteja, ja ylpeitä siitä.

– Kotikutoisuus olikin yhtäkkiä haluttua ja salonkikelpoista. Mikä onkaan reteempää ja rennompaa kuin köpötellä vaikka työpaikalle reinot jalassa. Töpöjaloille reinot ja ainot antavat mukavan kodin, ja pääkopalle uskoa itseen. Onkin muodikasta ja ihanaa olla tossun alla.

Unikon 2000-luvun villitys

Unikkokuosi pääsi kaikkialle, verhoihin, televisiohin ja saappaisiin.

Unikkokuosi kehitettiin jo vuonna 1964, mutta 2000-luvulla maailmalle virtasi unikkobuumi.

– Unikkokuosissa yhdistyvät hyvän designin ainekset. Se on tunnistettava, omaleimainen ja joukossakin kirkkaasti erottuva. Kukkakuoseja on maailmassa miljoonia, mutta unikossa on graafista kauneutta ja selkeitä värejä, jotka vetoavat ihmisten kauneuden kaipuuseen kansalaisuuteen katsomatta. Onnistuneessa designissa on ideaa ja energiaa, jotka toimivat kuin piristysruiskeena suoraan suoneen, Sounio kertoo.

Piristysruiskeen ominaisuudet eivät ole riippuvaisia ajasta ja paikasta, vaan niille on ikuinen tilaus. Lisäksi tutut kuosit tuovat turvallisuutta.

– Toki nostalgia- ja retrobuumi avittavat unikon menestystä. Tuhannet unikkoa vaikkapa lapsuuden makuuhuoneen verhoissa nähneet janoavat saada saman turvallisen ja tunteen uudestaan. Nostalgia ja retrobuumi eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, kuten usein virheellisesti väitetään. Yhä uudet ikäluokat janoavat tuotteita, jotka muistuttavat kultaisista päivistä ja muistoista.

Toiset taas innostuvat unikosta samasta syystä kuin Louis Vuittonin tai Chanelin monogrammikuosista.

– Ne kertovat muille symboliviestejä kantajan arvoista ja statuksesta. Tunnistettavat printit toimivat kantajalleen energialatauksena ja voimanlähteenä. Ihmiset janoavat brändejä, koska ne vahvistavat tunnetta heidän omasta identiteetistään.

Suomessa moni väittää kyllästyneensä unikkoon, mutta se on yhä Marimekon myydyimpiä kuoseja. Sounio muistuttaakin, että taitava valmistaja voi varioida ja kehitellä monogrammiaan loputtomiin, lumoten kuluttajat aina uudelleen.


MTV3/Helmi

Teksti: Siiri L'Ecuyer

Kuvat: Lehtikuva

Lisää aiheesta:

Lyömätön terveyspommi, jota kannattaa nyt syödä: "Muutama päivässä riittää"Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitusKolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"Positiivisia uutisia: Nuorilla pyyhkii aiempaa paremmin
Lifestyle
Heikki Kovalainen ja MM-Reinot.
Unikkokuosi pääsi kaikkialle: verhoihin, televisioihin ja saappaisiin.

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:29
    Ruoka

    Lyömätön terveyspommi, jota kannattaa nyt syödä: "Muutama päivässä riittää"

  • 09:15
    Takaisinvedot

    Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitus

  • 08:19
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • 07:46
    Ruoka

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!

  • 06:31
    Nettiporno

    Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"