Mikä suomalaisuudessa ja suomalaisissa kiehtoo? Bränditutkija Lisa Sounio kertoo, mikä on suomalaisbrändien menestyksen salaisuus.
Suomalaisbrändit menestyvät maailmalla siksi, että suomalaisilla on omaleimaista osaamista ja suomalaiset tuotteet ovat toiminnallisuudeltaan hyviä. Lisäksi internet ja teknologia ovat mahdollistaneet sen, että pienelläkin budjetilla voi kasvattaa mainetta ulkomailla. Bränditutkija Lisa Sounio tietää menestyksen salaisuuden ja usuttaa lataamaan lisää kierroksia siihen, miten suomalaisista tuotteista ja palveluista kerrotaan kiinnostavasti. Omaperäiselle ja kekseliäälle markkinoinnille on tilausta.
Suomen maabrändillä on vetovoimaa
Sounion mukaan Suomen maabrändillä on vetovoimaa, vaikkei pelkkä suomalaisuus riitäkään. Suomalaisuuden lisäksi on peitottava kilpailijat useammalla ominaisuudella
– Suomi kiehtoo, vaikka siitä tiedetään vähän. Maailmalla on huomattu esimerkiksi suomalaiseen suunnitteluun tulleen uusia jännittäviä sävyjä. Esimerkiksi suunnittelija Tiia Vanhatapionluomukset eivät ole perinteistä pussilakanapukeutumista, vaan elegantteja ja mielikuvitusta kutkuttavia draamaluomuksia. Tulevaisuudessa menestyvät yritykset osaavat yhdistää taitavaa suunnittelua tuotteisiin, joissa sitä ei ole ennen totuttu näkemään. Esimerkkinä vaikkapa Tiian suunnittelemat designvaipat, kertoo Sounio.
Tossun alla
Ainojen ja reinojen kohdalla Sounio nostaa esiin suomalaisen epävarmuuden.
– Me suomalaiset olemme nuorena kansakuntana olleet kauan hieman epävarmoja itsestämme. Ikään kuin häpeilisimme maalaismaista alkuperäämme. 1990–2000-luvulla globalisaatio ja ylikansallisuus alkoivat näyttää varjopuoliaan, talouskriisejä ja luonnonkatastrofeja. Niiden vastapainoksi nousi voimakas kansallinen aalto: pienen, sympaattisen ja kotimaisen arvostus.
Arvostuksen myötä monet suomalaiset alkoivat tunnustaa olevansa körmyjä juntteja, ja ylpeitä siitä.
– Kotikutoisuus olikin yhtäkkiä haluttua ja salonkikelpoista. Mikä onkaan reteempää ja rennompaa kuin köpötellä vaikka työpaikalle reinot jalassa. Töpöjaloille reinot ja ainot antavat mukavan kodin, ja pääkopalle uskoa itseen. Onkin muodikasta ja ihanaa olla tossun alla.
Unikon 2000-luvun villitys
Unikkokuosi kehitettiin jo vuonna 1964, mutta 2000-luvulla maailmalle virtasi unikkobuumi.
– Unikkokuosissa yhdistyvät hyvän designin ainekset. Se on tunnistettava, omaleimainen ja joukossakin kirkkaasti erottuva. Kukkakuoseja on maailmassa miljoonia, mutta unikossa on graafista kauneutta ja selkeitä värejä, jotka vetoavat ihmisten kauneuden kaipuuseen kansalaisuuteen katsomatta. Onnistuneessa designissa on ideaa ja energiaa, jotka toimivat kuin piristysruiskeena suoraan suoneen, Sounio kertoo.
Piristysruiskeen ominaisuudet eivät ole riippuvaisia ajasta ja paikasta, vaan niille on ikuinen tilaus. Lisäksi tutut kuosit tuovat turvallisuutta.
– Toki nostalgia- ja retrobuumi avittavat unikon menestystä. Tuhannet unikkoa vaikkapa lapsuuden makuuhuoneen verhoissa nähneet janoavat saada saman turvallisen ja tunteen uudestaan. Nostalgia ja retrobuumi eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, kuten usein virheellisesti väitetään. Yhä uudet ikäluokat janoavat tuotteita, jotka muistuttavat kultaisista päivistä ja muistoista.
Toiset taas innostuvat unikosta samasta syystä kuin Louis Vuittonin tai Chanelin monogrammikuosista.
– Ne kertovat muille symboliviestejä kantajan arvoista ja statuksesta. Tunnistettavat printit toimivat kantajalleen energialatauksena ja voimanlähteenä. Ihmiset janoavat brändejä, koska ne vahvistavat tunnetta heidän omasta identiteetistään.
Suomessa moni väittää kyllästyneensä unikkoon, mutta se on yhä Marimekon myydyimpiä kuoseja. Sounio muistuttaakin, että taitava valmistaja voi varioida ja kehitellä monogrammiaan loputtomiin, lumoten kuluttajat aina uudelleen.
MTV3/Helmi
Teksti: Siiri L'Ecuyer
Kuvat: Lehtikuva
Uusimmat
-
21:33
MTV seuraa: SM-liigan finaalipelissä kuohuu – Jatkoerätrilleri käynnissä Tampereella, Christian Heljangolta uskomaton torjunta
-
21:30
Ari Vallin antoi kunnolla palaa törkytempusta Tappara-vahtiin: "Jos minä olisin pelaajana tuolla"
-
21:02
Siim Liivik latasi kovaa tekstiä Tappara-tähtivahdin päälleajosta – uutta tietoa Pelicans-pakista
-
21:00
70-luvun mökit – tässä on kahdeksas Suomen kaunein koti: Kesämökit -finalisti
-
20:44
Thaimaa takoi jääkiekossa 57-0-murskalukemat
-
20:39
"Moro Youtube! Tänään testataan…", mies sanoi videolla ja ampui ilmakiväärillä toiselta keuhkon puhki
-
20:33
Törkytöötti: Pelicans-pakki kolasi Christian Heljangon räikeästi kumoon – pihalle!
-
20:22
Mediat: SDP yrittää palauttaa lakko-oikeuden rajoittamisen perustuslakivaliokuntaan
-
20:08
Nyt rävähti jättihyppy – olympiavoittaja lensi kymmeniä metrejä yli ME:n
-
20:06
Useat loukkaantuivat Eddie Myrphyn tähdittämän elokuvan kuvauksissa
-
20:05
Belgialaismiehen syytteet rattijuopumuksesta raukesivat, kun totuus terveydentilasta selvisi
-
20:00
"Miten tämä voi olla näin rankkaa?" – MTV testasi rahkeitaan moottoripyöräpoliisin kokeessa
-
19:52
Hinta ratkaisee selvin seurauksin ruokakaupassa – halpamerkit menestyvät, kotimaisuus kärsii
-
19:44
Suomalaiset olympiavoittajat huolissaan hallituksen leikkauksista: "Näkyisi raa'alla tavalla"
-
19:39
Presidentti Stubbin valtiovierailu päättyi juhlavaan seremoniaan – kuningaspari saatteli lentokoneeseen
-
19:36
Pelicans-vahdin hirveä virhe kostautui – Tappara-kapteeni maiskutteli tyhjään rysään
-
19:22
EU-parlamentti: Valvotuille ja johdetuille ruokaläheteille kuuluu asema työntekijänä
-
19:14
Tappara-tähti töppäsi harvinaisesti – Pelicans rokotti olympiavoittajan tupeloinnista
-
19:11
Huomasitko nämä hetket Stubbin Ruotsin-vierailulla? Puolisosta tyyli-ikoni ja taide teki temput infossa
-
19:01
"Lamaannuttava ahdistus" pilaa parisuhteet – sitoutumiskammoista Erkkaa, 35, ei pidä kutsua sinkuksi, vaikka kumppania ei ole
-
Lataa lisää