Tossun alla on muodikasta – tämän vuoksi suomalainen menestyy maailmalla

Mikä suomalaisuudessa ja suomalaisissa kiehtoo? Bränditutkija Lisa Sounio kertoo, mikä on suomalaisbrändien menestyksen salaisuus.

Suomalaisbrändit menestyvät maailmalla siksi, että suomalaisilla on omaleimaista osaamista ja suomalaiset tuotteet ovat toiminnallisuudeltaan hyviä. Lisäksi internet ja teknologia ovat mahdollistaneet sen, että pienelläkin budjetilla voi kasvattaa mainetta ulkomailla. Bränditutkija Lisa Sounio tietää menestyksen salaisuuden ja usuttaa lataamaan lisää kierroksia siihen, miten suomalaisista tuotteista ja palveluista kerrotaan kiinnostavasti. Omaperäiselle ja kekseliäälle markkinoinnille on tilausta.

Suomen maabrändillä on vetovoimaa

Sounion mukaan Suomen maabrändillä on vetovoimaa, vaikkei pelkkä suomalaisuus riitäkään. Suomalaisuuden lisäksi on peitottava kilpailijat useammalla ominaisuudella

– Suomi kiehtoo, vaikka siitä tiedetään vähän. Maailmalla on huomattu esimerkiksi suomalaiseen suunnitteluun tulleen uusia jännittäviä sävyjä. Esimerkiksi suunnittelija Tiia Vanhatapionluomukset eivät ole perinteistä pussilakanapukeutumista, vaan elegantteja ja mielikuvitusta kutkuttavia draamaluomuksia. Tulevaisuudessa menestyvät yritykset osaavat yhdistää taitavaa suunnittelua tuotteisiin, joissa sitä ei ole ennen totuttu näkemään. Esimerkkinä vaikkapa Tiian suunnittelemat designvaipat, kertoo Sounio.

Tossun alla

Ainojen ja reinojen kohdalla Sounio nostaa esiin suomalaisen epävarmuuden.

– Me suomalaiset olemme nuorena kansakuntana olleet kauan hieman epävarmoja itsestämme. Ikään kuin häpeilisimme maalaismaista alkuperäämme. 1990–2000-luvulla globalisaatio ja ylikansallisuus alkoivat näyttää varjopuoliaan, talouskriisejä ja luonnonkatastrofeja. Niiden vastapainoksi nousi voimakas kansallinen aalto: pienen, sympaattisen ja kotimaisen arvostus.

Arvostuksen myötä monet suomalaiset alkoivat tunnustaa olevansa körmyjä juntteja, ja ylpeitä siitä.

– Kotikutoisuus olikin yhtäkkiä haluttua ja salonkikelpoista. Mikä onkaan reteempää ja rennompaa kuin köpötellä vaikka työpaikalle reinot jalassa. Töpöjaloille reinot ja ainot antavat mukavan kodin, ja pääkopalle uskoa itseen. Onkin muodikasta ja ihanaa olla tossun alla.

Unikon 2000-luvun villitys

Unikkokuosi kehitettiin jo vuonna 1964, mutta 2000-luvulla maailmalle virtasi unikkobuumi.

– Unikkokuosissa yhdistyvät hyvän designin ainekset. Se on tunnistettava, omaleimainen ja joukossakin kirkkaasti erottuva. Kukkakuoseja on maailmassa miljoonia, mutta unikossa on graafista kauneutta ja selkeitä värejä, jotka vetoavat ihmisten kauneuden kaipuuseen kansalaisuuteen katsomatta. Onnistuneessa designissa on ideaa ja energiaa, jotka toimivat kuin piristysruiskeena suoraan suoneen, Sounio kertoo.

Piristysruiskeen ominaisuudet eivät ole riippuvaisia ajasta ja paikasta, vaan niille on ikuinen tilaus. Lisäksi tutut kuosit tuovat turvallisuutta.

– Toki nostalgia- ja retrobuumi avittavat unikon menestystä. Tuhannet unikkoa vaikkapa lapsuuden makuuhuoneen verhoissa nähneet janoavat saada saman turvallisen ja tunteen uudestaan. Nostalgia ja retrobuumi eivät ole ohimeneviä ilmiöitä, kuten usein virheellisesti väitetään. Yhä uudet ikäluokat janoavat tuotteita, jotka muistuttavat kultaisista päivistä ja muistoista.

Toiset taas innostuvat unikosta samasta syystä kuin Louis Vuittonin tai Chanelin monogrammikuosista.

– Ne kertovat muille symboliviestejä kantajan arvoista ja statuksesta. Tunnistettavat printit toimivat kantajalleen energialatauksena ja voimanlähteenä. Ihmiset janoavat brändejä, koska ne vahvistavat tunnetta heidän omasta identiteetistään.

Suomessa moni väittää kyllästyneensä unikkoon, mutta se on yhä Marimekon myydyimpiä kuoseja. Sounio muistuttaakin, että taitava valmistaja voi varioida ja kehitellä monogrammiaan loputtomiin, lumoten kuluttajat aina uudelleen.


MTV3/Helmi

Teksti: Siiri L'Ecuyer

Kuvat: Lehtikuva

Lue myös:

    Uusimmat