Törkeä asiakas käyttäytyy näin – lue lukijoiden kauhutarinat!

Jos olet joutunut työssäsi tilanteeseen, jossa asiakkaasi on käyttäytynyt sopimattomasti, et ole yksin. Helmi kysyi viime viikolla lukijoiltaan asiakaspalvelutilanteista, joissa asiakas oli yllättänyt törkeydellään. Lue, miten kauhuasiakas käyttäytyy!

Oletko nuoruuden vuosina kaupan kassalla istuessasi saanut sopimattomia ehdottomia ruokaostoksiaan suorittavalta vakioasiakkaalta? Tai yrittänyt päästä eroon ahdistavaksi käyneestä tilanteesta, jossa asiakas on ylittänyt soveliaan käytöksen rajat? Myös Helmen lukijat ovat joutuneet tällaisiin tilanteisiin. Asiakkaat ovat nimitelleet myyjää, ehdottaneet sopimattomia, seuranneet jopa kotiin ja tehneet turhia valituksia löyhin perustein.

Lue lukijoiden kauhutarinat epäsoveliaista asiakkaista!

Valitettavasti en voi auttaa...

"Olin töissä PC-laitteiden takuutuessa. Tukeen tuli paljon soittoja asiakkailta, jotka halusivat kysyä tietokonepeleistä, oheislaiteista tai joskus jopa jääkaapeista! Meillä oli tiukat ohjeet, että takuun piiriin kuulumattomissa asioissa ei saa asiakkaita neuvoa. Huorittelua, ammattitaidon väheksymistä ja jopa oikeustoimilla uhkailuahan siitä sitten seurasi."

Sukkahousuostoksilla

"Vaatekaupassa töissä ollessani eräs viisikymppinen mies tuli kysymään sukkahousuja "äidilleen". Kysyin pari kysymystä väristä ja vahvuudesta, jonka jälkeen mies halusi, että esittelen niitä hänelle, omissa jaloissani. Totesin, ettei se ole mahdollista, jolloin hän jatkoi jankkaamista ja tarjoutui maksamaan vitosen, jos teen sen. Sanoin, että ei kiitos, jolloin nosti hinnan kymppiin. Totesin, ettei vaatteiden kokeilu esittelymielessä kuulu toimenkuvaani, ainoastaan niiden myyminen, ja lähdin palvelemaan toista asiakasta."

Piinaavat vakioasiakkaat

"Meillä eräässä Helsingin huippusuositussa ravintolassa käy äiti nuoren poikansa kanssa säännöllisesti. Voi itku joka kerta kun he käyvät sisään! Äiti napsuttelee sormiaan tarjoilijoille, haluaa jatkuvaa huomiota vaikka tarjoilijan sektio olisikin täynnä ja ruoissa kestää 1 tunti ja sanelee koko annoksensa uudestaan: mitä pois ja mitä tilalle. Kaiken pitää tapahtua nyt ja heti ja hänen pillinsä mukaan.

Ensimmäisellä kerralla, kun tapasin tämän parin, poika käyttäytyi asiallisesti. Mutta ikävää kyllä nyt hänkin on oppinut äitinsä törkeille tavoille. Viheltelee ja napsuttelee sormiaan tarjoilijoille, moittii ruokaa, vaikka lautanen viedäänkin tyhjänä takaisin keittiöön.

Tarjoilijoiden kesken toivomme, että voisimme antaa heille porttikiellon. Kyseinen äiti kun vielä kerran vannoi, etteivät he enää tule ravintoloihimme.

Minusta vanhempien tehtävä on opettaa lapsille hyviä tapoja, mm. miten käyttäydytään ravintolassa oikeasti. Mutta minkäs sille voi, jos 50-vuotias aikuinen nainen ei itsekään osaa käyttäytyä ravintolassa. Miten hänen 11-vuotias poikansakkaan osaisi?"

Aina myyjän vika

"Tein asiakkaan toivomusten mukaisen mittatilausvaatteen, joka täytti valmistuttuaan asiakkaan toiveet. Seuraavana päivänä mikään ei kuitenkaan ollutkaan hyvin ja vika oli asiakkaan mukaan minun. En ollut onnistunut saamaan häntä näyttämään koon 36 käyttäjäksi, kun hän oli kokoa 50. Kaikki mitä olin sanonut mallista, materiaalista ja niukkuudesta, joita hän vaati, oli unohtunut.

Olisi pitänyt nauhoittaa tai kirjata faktat ylös. Ne asiakkaat, jotka ovat tavallista paremmassa asemassa ja varoissa, saavat nähtävästi käyttäytyä epäoikeudenmukaisesti."

Häiriköt kyttäävät töissä – ja vapaa-ajalla

"Kirjastoapulaisena ollessani toimenkuvaani kuului paljon asiakaspalvelua – ei pelkkää järjestelyä ja kirjojen hyllyttämistä tai uusien kirjojen muovittamista. Paikkakunnan syrjäytyneet poikamiehet luulivat minun olevan uusi paikkakunnalla ja tulivat oikein porukalla ns. koettamaan onneaan. Eräs kuusikymppinen eläkeläispoikamies ja puliukolta näyttävä sivistyneesti puhuva entinen alkoholisti kunnostautuivat eniten kyttäämisessäni – myös vapaa-ajalla kotini lähistöllä.

Olin, ja olen, onnellisesti naimisissa oleva kahden murrosikäisen lapsen äiti ja asunut nykyisellä paikkakunnallani liki 20 vuotta. Pahasti menivät pieleen poikamiesten luulot ja odotukset. Niinpä seuraava siirto olikin alkaa etsiä töistäni virheitä, tehdä valituksia pomolleni "epäasiallisesta" käyttäytymisestäni ja mollata sekä huudella julkisilla paikoilla hävyttömyyksiä perääni sekä moittia nirppanokaksi, ylpeäksi ja pihiksi. Sama jatkuu joidenkin taholta edelleen. Onneksi vaihdoin alaa – nykyiseen työpaikkaani ei voi tulla häiriköimään ja kyttäämään!"

Töykeys on arkipäivää

"Toimin palveluammatissa ja töykeät ja sopimattomat asiakkaat ovat arkipäivää, ikävä kyllä. Tuntuu, että ihmiset unohtavat tulleessaan kahvilaan, että myös me kassan toisella puolella olevat olemme ihmisiä. Minusta on esimerkiksi hyvin töykeää, että minulle, hyvin ammattitaitoiselle ihmiselle, väitetään vastaan, tai että minulta kysytään, myynkö minä jotain muutakin kuin kahvia ja vinkataan silmään. Usein kun yritän olla kohtelias, saan vastaukseksi vain nyrpeän naaman tai kasan valituksia. Käyttäytykää ihmiset!"

Ensimmäisen työpäivän tohelo

"Eräs nainen pauhasi minulle hyvin vahvalla venäläisellä aksentilla, kuinka huono, hidas ja tyhmä myyjä olen,kun en osaa lukea ajatuksia ja käyttää kaikkia tiskin takana olevia koneita moitteettomasti – ensimmäisen työpäivän jälkeen."

Liian ruma myyjäksi?

"Ollessani kassatyössä eräs asiakas kieltäytyi kerran kovaan ääneen asioimasta kanssani, koska olin hänen mielestään niin ruma. Jouduin hakemaan toisen myyjän paikalle ja poistuin itse vessaan itkemään. Harkitsin rikosilmoituksen tekemistä kunnianloukkauksesta, mutta annoin asian olla, koska en halunnut muistella sitä. Ja tämä oli vain yksi huonoista kokemuksista asiakkaiden kanssa. Varsinkin monet vanhemmat ihmiset eivät tunnu hallitsevan käytöstapoja."


MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Lue myös:

    Uusimmat