Mainos

TOP 8: Näin naiset mokaavat dieettinsä

Tuntuuko joskus siltä, että dieettisi ei ota onnistuakseen, paino ei putoa eikä mieli ole mitään muuta kuin apea? Kenties nämä varsin huomaamattomat virheet eivät saa sinua onnistumaan tavoitteissasi.

Oletko dieetillä, mutta silti paino ei tunnu laskevan sitten millään? Varomalla näitä esimerkkejä voit onnistua tavoitteissasi syödä terveellisesti ja pudottaa painoa – vieläpä helposti.

1. Liian suuret annokset

Monet laihdutuksessaan epäonniset tai epäonnistuneet naiset eivät välttämättä istua röhnötä sohvalla syöden mielin määrin roskaruokaa – sen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota annoskokoihin. Dieetti ei ota onnistuakseen, jos ahmii salaattia suunnattoman suurelta ja syvältä lautaselta kastikkeineen päivineen. Jopa "terveellisten" ruokien liikasyöminen voi sabotoida laihdutuskuurisi. Oletko huomannut, kuinka lautasten kokokin on aikojen saatossa kasvanut? Ota mieluummin pienempi lautanen ruoka-annoksellesi.

Isot annokset eivät ainoastaan tee sinusta väsynyttä ja turvonnutta, vaan myös laajentavat vatsaasi, joten tarvitset yhä isompia annoksia ja enemmän ruokaa tunteaksesi itsesi täydeksi. Älä siis tunne syyllisyyttä, jos jätät lautaselle vähän ruokaa esimerkiksi ulkona syödessä: kukaan ei pakota sinua syömään jokaista suupalaa loppuun!

2. Lankeemuksen nimissä luovuttaminen

Onko tämä tuttu ajattelutapa? "No niin, mokasin tänään syömällä töissä tuliaissuklaata. Dieetti meni ainakin tänään pilalle, joten sama se vedänkö tämänkin päivän läskiksi."

Ja samassa huomaat hyökkääväsi jääkaapille tai lankeavasi yhä uudestaan ja uudestaan päivän, viikon tai jopa kuukauden ajan.

Yksi lipsahdus tai dieetistä poikkeava ateria ei ole ongelma, jonka takia pitäisi heittää koko päivä kankkulan kaivoon – säännöllinen "vahinko"lipsuminen puolestaan on jo syntiä. Itse asiassa monet ravintoterapeutit rohkaisevat ihmisiä höllentämään kerran viikossa: voit ottaa pizzapalan tai toisenkin raskaan työpäivän päätteeksi tai yhdessä lasten kanssa katsellen televisiota ja tajuta, ettei yksi pizzapala nostata painoasi oikopäätä tai ole syy heittää pyyhettä nurkkaan. Peli ei ole menetetty.

3. Dieettiruuat

Oletko haalinut ostoskoriisi tuotteita, joissa lukee esimerkiksi vähärasvainen, vähähiilihydraattinen, vähäsokerinen? Usein tällaisten tuotteiden parissa ihminen ei tunne itseään kylläiseksi: dieettiruuat jättävät vain nälkäisiksi. Vaikka ne voivat huijata makunystyröitäsi, eivät ne huijaa kroppaasi: syötyäsi sokerittomia karkkeja saatat huomata napostelevasi kohta kaloripitoista jälkiruokaa tai kaapin perukoille jäänyttä suklaapatukkaa. Ole siis tarkkana!

4. Kaloreista tulee pakkomielle

On toki tärkeää kiinnittää huomiota siihen, mitä suuhunsa pistää, mutta kaloreista ja muista numeroista ei kannata tehdä itselleen pakkomiellettä – tärkeämpää on kiinnittää huomiota millaista ruokaa syö, kuinka isoja annoksia lautaselleen kerää ja mistä ruoka on peräisin (pakastealtaasta vai luomutilalta?).

Ongelma kalorien laskemisessa on se, että jos esimerkiksi olet asettanut tietyn kalorimäärän itsellesi, saatat sokeutua numeroiden pyörittämiselle. Saatat tuntea oloasi täydeksi täyttävän päivällisen jälkeen, mutta huomaat sinulla on vielä kaloreita käyttämättä, saatat kokea kiusausta täyttää päivän budjettisi vaikka kroppasi ei enää ruokaa kaipaisikaan.

5. Aterioiden ja välipalojen jättäminen välistä

Monet naiset turhautuvat uskoessaan, etteivät he syö paljoakaan päivän aikana, mutta eivät siltikään saa piano laskemaan. Salaisuus piilee siinä, että oikeasti sinun tulee syödä useammin jotta voit laihtua enemmän. Kuulostaa varmaan oudoksuttavalta, mutta ideana on, että syödessäsi pienen aterian tai välipalan joka neljäs tunti, aineenvaihduntasi toimii paremmin.

Näin myös jätät helpommin huonot ateriavalinnat välistä, kuin silloin kun huomaat olleesi koko päivän syömättä ja nälissäsi teet nopeasti pasta-annoksen. Lisäksi verensokerisi ei tee kamalaa laskusuhdannetta päivän aikana, jos syöt jotain pientä neljän tunnein välein.

6. Nälän pelkääminen

Monet naiset saattavat jopa pelätä ja arastella vatsassa vellovaa näläntunnetta tai masun murinaa. Ketään ei yritetä kannustaa kärsimään nälkää, mutta pieni nälkä vatsan sopukoissa on ok. Se on vain hyvä merkki, sillä kroppasi hajottaa parhaillaan aiempia aterioitasi ja aineenvaihduntasi toimii niin kuin pitääkin. Ja jos sinulla on oikeasti nälkä, ota välipalaa ja juo vettä.

7. Aamupalan skippaaminen

Monet saattavat jättää aamupalan välistä, koska heillä ei ole aamuisin nälkä. Tämä on usein merkki siitä, että illalla tuli syötyä liikaa tai sitten kaloreita vahdatessa halutaan säästää niitä lounaalle, jolloin voisi popsia enemmän. Aamupalan jättäminen voi kuitenkin kostautua. Jos suurin osa ruuasta syödään kello 16–23 välillä, kaloreiden palaminen ei ole yhtä tehokasta.

8. Päivälliseksi vähän tuota, vähän tätä..

Oletko koskaan saapunut kotiin rankan työpäivän jälkeen nälkäisempänä kuin susi ja kävellyt suoraan jääkaapille nappaamaan edes jotain pientä purtavaa: vähän tuota, vähän tätä.. Parikymmentä minuuttia myöhemmin olet popsinut vähän juustoa, pari keksiä, raakoja porkkanoita. Mutta koska et ole istahtanut päivällinen ääreen, aivosi kertovat että voit jatkaa tätä napostelua pitkin iltaa. Yhtäkkiä saatat huomata maistelevasi vähän popkorneja, muroja, jogurttia ja samassa oletkin ylittänyt kalorimääräsi näillä napostelukekkereillä.

Yritä siis tehdä tasapainoinen päivällinen ja muista istua alas syödessäsi. Täytä puolet lautasestasi kasviksilla, yksi neljäsosaa esimerkiksi kanalla, kalalla tai pavuilla tai loput kokojyväviljalla tai muulla terveellisellä vaihtoehdolla.


Lue myös:

Kuvat: Shutterstock

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.