Thyssen-kauppa tekisi Koneesta maailman ylivoimaisesti suurimman hissiyhtiön - ”Jos hinnasta puhutaan jo, se kertoo siitä, että keskustelut ovat aika pitkällä”

Koneen huhutaan tarjoavan Thyssenkruppin hissibisneksestä 14 miljardia euroa. Kaupassa olisi teollista logiikkaa, mutta matkassa on paljon mutkia, arvioi analyytikko Erkki Vesola.

Hissibisneksessä kuhisee. Jo vuosia alalla on puhuttu siitä, että suomalainen Kone haluaisi ostaa saksalaisen monialajätin Thyssenkruppin hissiyksikön.

Uutistoimisto Reuters kertoi eilen, että Kone on tutkinut mahdollisuuksia kauppaan amerikkalaispankki Bank of American asiantuntijoiden avustuksella. Reutersin lähteiden mukaan Kone olisi tarjoamassa Thyssenin hisseistä 14 miljardia euroa.

– Jos hinnasta puhutaan jo, se kertoo siitä, että keskustelut ovat aika pitkällä”, sanoo analyysiyhtiö Inderesin analyytikko Erkki Vesola.

Jos Kone ostaisi Thyssenin hissibisneksen, siitä tulisi maailman ylivoimaisesti suurin hissiyhtiö. Koneen liikevaihto oli viime vuonna 9,1 miljardia euroa ja Thyssenin hissiyksikön 7,6 miljardia euroa. Yhteensä ne tekivät siis liikevaihtoa 16,7 miljardia euroa.

Maailman hissimarkkinoiden ykkönen on amerikkalainen Otis, joka kuuluu monialajätti United Technologiesiin. Otisin liikevaihto on kasvanut kituliaasti, mutta oli kuitenkin viime tilikaudella 12,9 miljardia dollaria eli 11,5 miljardia euroa.

Inderesin Vesolan mukaan kaupan suurimmat edut Koneen kannalta olisivat isot synergiamahdollisuudet ennen kaikkea huoltotoiminnassa.

Lisäksi Thyssenillä on vahva jalansija Yhdysvalloissa, jossa syntyy 30 prosenttia Thyssenin hissien liikevaihdosta. Koneella Yhdysvaltojen osuus bisneksestä on arviolta 15–17 prosenttia.

– Kaupassa olisi siis teollista logiikkaa, Vesola sanoo.

Spekuloitu kauppahinta, 14 miljardia euroa, arvostaisi Thyssenin hissibisneksen Koneen verrokkiryhmän tasolle. Vesola epäilee, riittäisikö se Thyssenille. Yleensä yrityskaupoissa maksetaan preemiota.

Jos Kone maksaisi kauppasumman käteisenä ja osakkeina, herää kysymys, mitä Thyssenissä ajateltaisiin siitä, että Koneen A-sarjan osakkeilla on kullakin yksi ääni, mutta kymmenen pörssilistatun B-sarjan osaketta oikeuttaa vain yhteen ääneen.

– Voi olla, että Thyssen vierastaisi kahta osakesarjaa. Sille tuskin tarjottaisiin A-sarjan osakkeita.

Kilpailuviranomainen voisi puuttua

Kauppaan liittyy myös paljon muita kysymysmerkkejä. Vesolan mukaan suurin riski liittyy kilpailuviranomaisiin. Hän arvioi, että yhdistyminen nostaisi Koneen kansainvälisen markkinaosuuden nykyisestä 20 prosentista yli 35 prosenttiin. Otis jäisi kakkoseksi noin 24 prosentin osuudella ja Schindlerkolmanneksi hiukan yli 20 prosentin markkinaosuudella.

– Toimiala on hyvin keskittynyt, kun neljällä suurimmalla toimijalla on yhteensä noin 80 prosentin markkinaosuus. Olisi siis hyvin erikoista, jos kauppa ei nostaisi kilpailuviranomaisten kulmia. Kone-Thyssenistä tulisi selvästi suurempi kuin Otis, Vesola pohtii.

Kaupasta voisi seurata henkilöstövähennyksiä

Lisäksi huollon synergiaetujen saavuttaminen vaatisi henkilöstömäärän pienentämistä. Thyssenin hissibisnes työllistää noin 53 000 työntekijää ja Kone noin 57 000 työntekijää.

Thyssenin henkilöstö voisi siis kokea Koneen ostotarjouksen vihamieliseksi.

– Kun tietää, miten vaikeaa Saksassa on irtisanoa, irtisanomiset tapahtuisivat jossain muualla päin maailmaa.

Thyssenkrupp ja Tata Steel kertoivat viime perjantaina, että niiden aikomus yhdistää Euroopan-terästoimintonsa yhteisyritykseen ei todennäköisesti ole menossa läpi Euroopan komissiossa.

– Kun Thyssenin ja Tatan riski on juuri realisoitunut, herää kysymys, haluaisivatko he ajaa tätä kaistaa uudestaan Koneen kanssa, Vesola pohtii.

Jos kaupan solmiminen on näin vaikeaa, miksi Kone jaksaa sitä yrittää näin sinnikkäästi?

– Vaikka hissitoimiala on kasvanut, marginaalit ovat kutistuneet kroonisesti viime aikoina. Jos haluaa merkittävämpää tuloskasvua, sen pitää tulla toimialan sisäisten järjestelyjen kautta. Mutta siinä on isoja esteitä ylitettävänä.

Lue myös:

    Uusimmat