Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

THL: Rahapelien markkinoinnin kuuluisi olla samalla tasolla kuin tupakan ja alkoholin: "Markkinointi lisää pelaamista ja sen myötä pelaamisen haittoja"

All Over Press
Julkaistu 10.04.2019 17:31

MTV UUTISET - STT

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella kaivataan tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille. THL:ssä halutaan Veikkauksen markkinointiviestintä samoille linjoille valtion terveyspoliittisen viestinnän kanssa.

– Veikkauksen mainossloganit ovat ristiriidassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa. Veikkauksen markkinointiviestintä lähettää hyvin erilaista viestiä kuin rahapelihaittoja koskeva viestintä. Niiden pitäisi olla enemmän yhdenmukaisia, THL:n erikoistutkija Jani Selin sanoo.

THL:n mukaan rahapelien markkinoinnin sääntelyn olisi hyvä olla lähtökohdiltaan samanlaista kuin muilla haittaa aiheuttavilla tuotteilla.

– Voisi olla hyvä ottaa pohdinnan alle, että pitäisikö rahapelien markkinoinnin sääntelyä pohdittaessa ottaa oppia tupakan ja alkoholin markkinoinnista, Selin sanoo.

Myös Veikkauksen markkinoinnin volyymia pitäisi Selinin mukaan tarkastella kriittisesti. Veikkaus on yksi Suomen suurimpia mainostajia noin 50 miljoonan euron vuotuisella markkinointipanostuksellaan.

– Markkinointi lisää pelaamista ja sen myötä pelaamisen haittoja, Selin tiivistää.

Markkinointia rajoitettu

Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski ei allekirjoita Selinin kritiikkiä. Hänen mielestään Veikkauksen markkinointi on linjassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa, sillä Veikkaus saa mainostaa vain loton kaltaisia niin sanottuja vihreitä pelejä, joissa altistuminen haitoille on vähäistä.

Sen sijaan esimerkiksi nopeatempoisia automaattipelejä Veikkaus ei saa markkinoida.

– Tällä tavalla me kanavoimme pelaamista vähemmän haitalliseen pelaamiseen, Nummikoski sanoo.

– Lottohan arvotaan vain kerran viikossa. Aika harva sanoo, että lottoon voisi jää koukkuun.

Ulkomaisten osuus kasvussa

Vaikka Veikkauksella on Suomessa nimellinen monopoli rahapeleissä, Nummikosken mukaan markkinointia tarvitaan, jotta yhtiö voi vastata ulkomaisten peliyhtiöiden netissä esittämään haasteeseen.

– Suomessahan ei käytännössä ole rahapelimonopolia. Digitaalisessa maailmassa on käytännössä avoin kilpailu, missä Veikkaus on vain yksi toimija. Suomalaiset voivat vapaasti valita, minkä toimijan pelejä pelaavat, Nummikoski sanoo.

Nummikosken mukaan suomalaiset pelasivat viime vuonna ulkomaisten peliyhtiöiden nettipelejä yhteensä noin viidellä miljardilla eurolla, eli joka kolmas netissä pelattu euro pelattiin ulkomaille.

Kokonaismarkkinasta ulkomaisten peliyhtiöiden osuus on Nummikosken mukaan noin 15 prosenttia, kun huomioidaan myös netin ulkopuolella tapahtuva pelaaminen. Ulkomaisten peliyhtiöiden osuus kokonaismarkkinasta kasvaa jatkuvasti, kun pelaaminen siirtyy yhä enemmän nettiin.

– Rahapelaaminen ei tässä suhteessa poikkea muista toimialoista, se digitalisoituu ja siirtyy verkkoon, Nummikoski sanoo.

Lisää aiheesta:

MTV-kysely: Alle puolet suomalaisista kannattaa Veikkauksen monopolin murtamista – Veikkaus ei itse miellä olevansa enää monopoliVeikkauksen mukaan laajempi tunnistautuminen vähentäisi ongelmapelaamista 500 miljoonalla eurolla – tutkijan arvio on synkempiPeliongelmaisia auttavalta täyslaidallinen Veikkauksen johdolle suorassa lähetyksessä – "Mahdotonta liikkua missään törmäämättä Veikkauksen mainontaan"Veikkauksen kohun nostattanut mainonta on voinut jopa rikkoa lakia – "Sellaistakin markkinointia on epäilemättä ollut"THL kaipaa tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille – "Mainossloganit ovat ristiriidassa kansanterveydellisen viestinnän kanssa"Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski MTV:n Uutisextrassa: Ulkomaiset peliyhtiöt jylläävät netissä – "Suomi miljardin euron tienhaarassa"
RahapelitTHLRiippuvuudetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Rahapelit
  • 13.12.22:15
    Lotto

    Lotossa 9 000 000 euron potti: Tässä oikea rivi

  • 6.12.22:55
    Lotto

    Loton potti kohoaa yhdeksään miljoonaan – Jokerista yhdelle jättivoitto

  • 5.12.22:44
    Eurojackpot

    Eurojackpotin muhkea päävoitto Saksaan: Suomeen pienempiä voittoja

  • 3.12.22:31
    Lotto

    Vikinglotosta Suomeen yli 500 000 euron voitto

  • 22.11.22:54
    Lotto

    Lotossa arvottiin kolme yli 43 000 euron voittoa – pääpotti kohosi 7 miljoonaan