Telialla tunteja kestänyt laaja valtakunnallinen häiriö alkaa helpottaa – vaikeutti valtionhallinnon, Postin ja MTV Uutisten toimintaa

Telia Finland kertoo, että sen kiinteän verkon laajakaistapalvelut ovat palautumassa. Mobiiliverkon puhe- ja datapalveluissa osalla käyttäjistä esiintyy Telian mukaan edelleen häiriöitä.

–  Korjaukset ovat käynnissä ja palvelut palautumassa, nyt näyttää huomattavasti paremmalta, Telia Suomen teknologiajohtaja Jari Collin kertoo STT:lle.

Collinin mukaan on normaalia, että mobiilidatan toiminta tällaisessa tilanteessa palautuu asteittain.

Valtakunnallinen häiriö Telian verkossa alkoi keskipäivällä. Vikoja esiintyi koko Suomen laajuudella. Datayhteydet eivät toimineet tuntien ajan kiinteässä eivätkä mobiiliverkossa.Collinin mukana ongelma tunnistettiin ulkomaan datayhteyksissä kello 12 jälkeen.

Ongelma paikallistettiin yhteen laitereitittimeen konesalissa, eli vian aiheutti laiterikko. Vielä ei kuitenkaan tiedetä, mikä rikkoon johti. Joka tapauksessa näyttää siltä, ettei korona-aikaan kasvanut datan määrä olisi vaikuttanut ongelmaan. Collinin mukaan tämänpäiväisen laajuinen vikatilanne on hyvin poikkeuksellinen.

–  Ei tällaisia ole juuri aikaisemmin tullut.

Vaikutuksia muun muassa Postiin ja uutisiin

Telian ongelmat näkyivät muun muassa MTV:n uutisissa, jossa verkkojuttujen julkaisu ei onnistunut viiteen tuntiin noin klo 12–17.

Posti puolestaan kertoi tiedotteessaan, että Telian verkkovika vaikuttaa pakettien luovuttamiseen ja vastaanottamiseen. Nordea puolestaan kertoi, että pankin puhelinpalvelu oli tietoliikenneongelmien vuoksi poissa käytöstä. Mobiilipankki ja verkkopankki toimivat normaalisti.

Valtionhallinnon tietoliikennepalveluista vastaava Valtori kertoi Twitterissä, että katko vaikutti myös valtionhallinnon verkkoyhteyksien toimintaan.

Yhteistyötä Traficomin kanssa

Koska Telian verkon toimivuus on kriittistä monien yhteiskunnan toimintojen kannalta, operaattori toimii häiriötilanteessa yhteistyössä liikenne- ja viestintäministeriön alaisen Traficomin kanssa ja raportoi sille.

– Tästä on sovittu protokolla. Kun on iso vikatilanne, vian juurisyyt, vaikutukset ja korjaavat toimet käydään myöhemmin läpi.

Nyt odotettavan jälkipyykin laatu on paljolti kiinni siitä, mikä lopulta paljastuu häiriötilanteen alkuperäiseksi syyksi.

Usein häiriötilanteessa liikennekuormaa pyritään ohjaamaan toista reittiä, ja tällaiselle on suunnitelmat valmiina. Collinin mukaan nyt sattuneen vian tapauksessa uudelleenreititystä ei kuitenkaan tehty, sillä korjaustoimet saatiin pikaisesti käyntiin.

– Helpoin ratkaisu oli korjata vika alta pois.

Collin painottaa, että kriittisen infrastruktuurin asiakkaiden kuten julkishallinnon palvelujen kanssa ongelmatilanne ja sen vaikutukset käydään aina yhdessä läpi. Myös yritysasiakkaiden kanssa jälkipuitavaa on odotettavissa. Collinin mukaan oli kuitenkin onni, että vika sattui viikonloppuna.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja