Tekniikkaongelmiin suhtautumisessa eroja sukupuolten välillä

Miehillä ja naisilla on erilainen lähestymistapa teknologiaan liittyvissä ongelmatilanteissa, kertoo Britannian yleisradio BBC.

Tekniikkaongelmien ratkaisuun erikoistuneen brittiläisen puhelinpalveluyritys Gadget Helplinen mukaan 64 prosenttia palveluun soittaneista miehistä ei ollut edes lukenut ongelmia aiheuttavan laitteen ohjekirjaa ennen soittamistaan palvelunumeroon. Naispuolisista palveluun soittaneista puolestaan vain 24 prosenttia ei ollut vaivautunut vilkaisemaan ohjeita ennen yhteydenottoaan.

12 prosenttia palveluun soittaneista miehistä ja seitsemän prosenttia naisista tarvitsi apua yksinkertaisesti laitteen liittämiseksi tai kytkemiseksi päälle.

Gadget Helpline tutki syksyn ajalta 75 000 soittoa. Palvelunumerolla on 120 000 käyttäjää Britanniassa. Valtaosa käyttäjistä on yli 35-vuotiaita. Palvelunumeron henkilökunnan keski-ikä on puolestaan 21 vuotta.

Naispuoliset soittajat käyttivät puheluun keskimäärin kolmanneksen pidemmän ajan kuin miespuoliset soittajat. Palvelun henkilökunnasta kuitenkin kaksi kolmasosaa asioi mieluummin naisasiakkaiden kanssa.

-On nähtävissä todisteita, että sukupuoli jakaa ihmisiä teknologiakysymyksissä, tosin se liittyy pitkälti ns.tulkintakysymyksiin, toteaa psykologi Joanna Bawa BBC:lle

Yleisesti ottaen miehet suhtautuvat teknologiaan enemmänkin asiana, jota pitää ymmärtää ja voittaa. Naiset vaikuttavat puolestaan olevan keskimäärin motivoituneempia sellaisen teknologian soveltamisesta, joka hyödyttää heitä jotenkin, BBC kertoo.

(MTV3)

Lue koko artikkeli BBC:n sivuilta: Gadget problems divide the sexes

Lue myös:

    Uusimmat