Tekijät paljastavat: Näin Ei kiitos -elokuvan teemabiisi syntyi

Anna Puu pääsi kokeilemaan elokuvan tunnusmusiikin tekemistä Ei kiitos -elokuvassa. Kappaleen säveltäjä Timo Lassy kiittelee tuottajien ja ohjaajien valintaa tehdä kaikki musiikki elokuvaan alusta asti.

Anna-Leena Härkösen teokseen perustuva Ei kiitos -elokuva kertoo pariskunnasta, joka kamppailee erilaisten seksuaalisten halujen kanssa. Elokuvan tunnuskappaleen ovat tehneet AnnaPuu ja TimoLassy.

Mielentilaa on elokuvan loppukohtauksessa kuultava kappale, josta on tehty myös vokaaliversio. Version on sanoittanut Anna Puu. Timo Lassy sävelsi kappaleen kesällä 2013, kun elokuvaa vielä kuvattiin.

– Olin Kroatiassa kuukauden ja pelkästään sävelsin musaa. Minulle lähetettiin koko ajan materiaalia elokuvasta. Sähköposti lauloi, Lassy kuvaa.

Sävellettyään melodian Lassy lähetti demon Anna Puulle.

– Se oli aika ympäripyöreä demo, aika vapaamuotoinen. Tuli niin sanotusti ahaa-elämys siitä, mistä tämän kappaleen pitää kertoa, Puu kuvaa.

– Luin kirjan vasta biisin tekemisen jälkeen. Itselläni sanoittaminen lähtee yhdestä tekstinpätkästä. Tässä se oli "kevät on mielentila". Sen ympärille lähden rakentamaan muuta. Jos tekstissä on se punchline, sen avulla ainakin itse pääsen tosi pitkälle.

Ensin biisi, sitten elokuva

Elokuvamusiikin tärkein tehtävä on luonnollisesti kunnioittaa elokuvaa ja sen tarinaa.

– Kappale ei voi yhtäkkiä kertoa jostakin ihan muusta, sen pitää soljua elokuvaan. Teeman pitää jollain tapaa sopia elokuvaan. Tämä on ainoa vokaalibiisi elokuvassa. Jos se olisi jotain täysin aiheeseen liittymätön, sitä miettisi, mikä kappaleen funktio on, Puu toteaa.

Kappaletta käytettiin myös Ei kiitos -elokuvan markkinoinnissa.

– Monet ihmiset kuulevat ensin tämän biisin, ennen kuin näkevät elokuvan. On hienoa, että oli mahdollisuus tehdä teemabiisi, kunnon vanhanajan lopputekstibiisi, Lassy sanoo.

– Monissa elokuvissa ei välttämättä ole elokuvaan tehtyä musiikkia, monet ohjaajat haluavat isoja hittibiisejä. Kunnioitan kyllä tuottajien ja ohjaajien valintaa tehdä kaikki musiikki (tähän elokuvaan) teemabiisistä lähtien laadukkaasti.

"Tämä on mun käsissä"

Ensimmäisen elokuvabiisin sanoittaminen ja esittäminen aiheutti Puulle paineita, sillä hän joutui irtautumaan tutusta levyntekijätiimistään.

– Meitä on tiivis nelikko ollut aina tekemässä kaikkea. Ja sanoituksia olen tehnyt Samael Koskisen kanssa. Tässä jouduin täysin irtautumaan ja miettimään, että nyt tämä on mun käsissä, teen sanotuksen itse. Se oli tosi iso haaste. En ollut edes kokeillut tällaista, en ole koskaan tehnyt mihinkään leffaan biisiä, Puu muistelee.

Lassyn mukaan on tärkeää, että myös ryhmätyössä joku vastaa kokonaisuudesta ja tekee päätökset.

– Vaihtoehtojahan on aina liikaa, jos niitä aletaan kysellä. Pitää luottaa omaan tunteeseen ja sisäiseen ääneen: tämän sopii tähän ja pystyn seisomaan tämän takana.

Lassyn mukaan melodiaideoista tulee usein valittua heikompi, jos asiaa mietitään liikaa. Tärkeää olisi luottaa omaan ensiajatukseen.

– Usein se ensimmäinen on paras. Ei kannata vaihtaa. Tiukatkin deadlinet monissa projekteissa tavallaan jeesaavat, silloin täytyy tehdä nopeita päätöksiä. Pitää valita. Meilläkin oli aika tiukka deadline. Se on ihan sama, mikä se tekotapa on, kunhan lopputulos on priimaa. Se on ainoa vaatimus, Lassy kertoo.

– Olen juuri se henkilö, joka ei saa mitään aikaiseksi, ennen kuin huomenna pitäis olla valmis, Puu heittää.

Mitä seuraavaksi?

Nyt kun leffabiisien tekeminen on aloitettu, mitä seuraavaksi? Lassy haluaisi kokeilla musiikkien tekemistä jännittävään elokuvaan, jossa on rajuja kohtauksia. Puuta kiinnostaisi "herkistely-rakkauselokuva".

– Akustista kitaraa ja hempeilyä. Vähän melankolista, hän pohtii.

Puun suosikki on Magnolia-elokuvan soundtrack, josta on vastuussa Aimee Mann.

Lassyn suosikkisäveltäjiä ovat esimerkiksi Pink Panther -teemabiisistä tuttu Henry Mancini ja The Good, the Bad and the Ugly -kappaleen säveltäjä EnnioMorricone. Tämänhetkiseksi suosikikseen hän nimeää LaloSchifrinin. Schifrin on vastuussa esimerkiksi Mission: Impossible-elokuvan teemasta.

– Ehkä siksi, kun hän on Argentiinasta kotoisin ja hänellä on sellainen latino-spirit: on maailmanmusaa, mutta siellä sisällä latinalainen mentaliteetti. Siinä jätkässä aikamoinen jännite.

Kuuntele Mielentilaa-kappale!


Lue myös:


Maria Aarnio, maria.aarnio(at)mtv.fi

Lue myös:

    Uusimmat