Porsche Panameran tehokkain farkkumalli on ladattava hybridi

Porschen uuden Panameran farmariversion huipputeho on 680 hevosvoimaa. Tämä mallisarjan tehokkain versio on pistokehybridi, ja pelkällä sähkön voimalla matkaa voi taittaa 49 kilometriä.

Uudessa Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismossa on nelilitrainen V8-kaksoisturbomoottori, joka tuottaa yhdessä sähkömoottorin kanssa 680 hevosvoiman (500 kW) lisäksi 850 newtonmetrin yhteisväännön. Auton ahtojärjestelmä on tuttu Porsche 918 Spyder -superautosta. Nollasta sataan kilometriin tunnissa auto kiihtyy parhaimmillaan 3,4 sekunnissa ja nopeus kasvaa aina 310 km/h. NEDC-testin mukainen kulutus on puolestaan 3,0 l / 100 km ja sähköenergian kulutus 17,6 kWh / 100 km. Pelkästään sähkömoottorin tuottamaa toimintamatkaa on luvassa 49 kilometriä sekä huippunopeutta 140 km/h. Litiumioniakun energiakapasiteetti on 14,1 kWh, ja täyteen lataaminen kestää 2,4–6 tuntia laturin ja latauspistoketyypin mukaan.

Sähköinen kytkimen toimilaite ohjaa hybridimoduliin integroitua vapaakytkintä ja lyhentää vasteaikoja. Voima välittyy kahdeksanvaihteisen kaksoiskytkinvaihteiston välityksellä nelivetojärjestelmään, joka on vakiovaruste.

Suorituskyvyn lisäksi Porsche on panostanut käytännöllisyyteen suurella tavaratilalla sekä 4+1 istumapaikalla. Istumapaikkojen ilmoitusmuoto tarkoittaa kolmea takaistuinta, joista reunapaikoilla on erillisistuimet. Lisämukavuutta matkustamoon saa sähköisillä takajakkaroilla. Tavaratilan vetoisuus takaistuinten yläreunaan asti mitattuna on 425 litraa. Takaistuimen selkänojat on taitettavissa alas yhdessä tai erikseen (suhteessa 40:20:40), ja lukitus vapautetaan sähköisesti tavaratilasta käsin. Takaistuimet taitettuina tavaratila kasvaa 1295 litraan.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo on tilattavissa ja sen hinnat alkavat 216 560 eurosta. Suomen verotuksen seurauksena pelkällä polttomoottorilla varustettu Turbo-versio on noin 40 000 euroa kalliimpi, kuin nyt esitelty tehokkaampi ja kalliimmalla tekniikalla varustettu Turbo S E-Hybrid. Vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa sähköisen kallistuksenvakautuksen, alustansäätöjärjestelmän, keraamiset jarrut ja 911 Turbo -tyyliset 21 tuuman vanteet. Kaikkien yli 440-hevosvoimaisten Panamera Sport Turismo -malliversioiden tavoin uudessa lippulaivamallissa on lisäksi mukautuva ilmajousitus sekä jousituksen aktiivinen hallintajärjestelmä. Vuoden 2017 ensimmäisellä puoliskolla Porsche Panameroja rekisteröitiin Suomessa seitsemän kappaletta.

Kuvat: Porsche

Lue myös:

    Uusimmat