Koeajossa Toyota Yaris – tällainen on Suomen edullisin automaattivaihteinen hybridiauto

Toyota Yaris Hybrid on luokkansa ainoa hybridiversio ja näin ollen myös Suomen edullisin automaattivaihteistolla varustettu hybridiauto. Vuodesta 2012 saatavilla ollutta hybridiä kohtaan on siis syystäkin kovat odotukset

Hinta alkaen 19 908 €
Koeajoauto 23 098 €

Tykkäsimme

  • Polttoainetaloudesta
  • Muotoilusta

Emme tykänneet

  • Suorituskyvystä
  • Näytön grafiikasta

Euroopan mittakaavalla vuonna 2016 liikenteeseen lähti 208 000 Yarista. Tyytyväisestä asiakaskunnasta halutaan pitää kiinni ja siksi malliuudistuksen tuoteparannuksiin käytettiin muhkeat 90 miljoonaa euroa, jolla saatiin Yarisille 900 uutta osaa. Uudistuksia enemmän hankinnan perusteluja tukevat hyvä maine yhtenä vähävikaisimpana autona Suomessa sekä Toyotan kuuluisa hybridiosaaminen.

Monen pikkuauton uudistuksissa on haettu vaikutteita malliston isommista. Ajettavuudessa pikkuautomaisuudesta on pyritty pääsemään eroon ja varustetasot ovat tasapäistyneet koko malliston saataville. Yarisin uudistuksissa ei ole heittäydytty edelleenkään rohkeaksi, mutta ennen kovin pienen ja vaatimattoman oloinen auto on saanut kuitenkin itseluottamusta. Lisäksi sukunäköinen x-leikkaus etumaskissa yhdistää sen muuhun mallistoperheeseen.

Sisätilojen uudistuksissa on edelleen pitäydytty perinteisessä kovamuovissa ja laimeassa muotoilussa. Tunnelmaa latistaa myös kosketusnäytön vanhanaikainen ja epäselvä grafiikka. On harmillista, että Toyotan nerokas ja kustannustehokas taidonnäyte on sisustettu niin vaatimattomasti.

Hybriksi auton tekee kaksi melko pienitehoista moottoria, joiden yhteisteho on 100 hevosvoimaa. Sähkömoottorille energiaa tuotetaan polttomoottorin avulla eikä latausmahdollisuutta valitettavasti ole. Hybridiakun kapasiteetti on vain 0,94 kWh (6,5 Ah), joten sähköajoa ei ole tarjolla kovin paljoa kerralla. Auton energiatehokkuus on kuitenkin kokonaisuudessaan pätevä ja yhdistelmäkulutus tasaantui Suomen nollakelissä reiluun viiteen litraan sataa kilometriä kohden.

MIKÄ Suomen edullisin hybridiauto Toyota Yaris Hybrid.

KENELLE Ympäristötietoiselle kaupunkiautoilijalle.

AJETTAVUUS Yaris on karistanut olemuksestaan pikkuautomaisuutta myös ajettavuuden osalta. Sen luonteessa korostuu edelleen ajamisen helppous ja kevyt ohjaustuntuma on saanut parikseen säntillisyyttä.

SUORITUSKYKY Rauhallinen kaupunkiajelu sujuu hiljaisesti ja hillitysti. Melutaso verrattuna 1,5-litraiseen bensiinimoottoriin on huomattavasti alhaisempi, ja kiihdytyksissä ympäristötietoinen voimanlähdekokonaisuus muistuttaa bensiinin tuhlaamisesta aiempaa vaimeammin. Kiihtyvyydessä samanlaista parannusta ei ole tapahtunut, vaan soveltuvuus taajamien sisäpuolelle pysyy vahvana.

TILAT Ergonomia riittää hyvin lyhyisiin siirtymiin, mutta pidemmällä ajelulla ajoasennon kompromissit alkavat tuntua. Suomessa ehdottomasti suositumman viisiovisen mallin takapenkkitilat soveltuvat parhaiten tavaroiden kuljettamiseen ahtaudensa vuoksi. Yarisin hybridiakku on 20 prosenttia pienempi kuin Auriksen akku. Se on sijoitettu kokonaisuudessaan takaistuinten alle, joten se ei ole verottamassa kokoluokalle tavanomaista 286 litran tavaratilaa.

MALLISTO Hybridimallin voimanlähteenä toimii 1,5-litrainen bensiinimoottori (72 hv) yhdessä sähkömoottorin (60 hv) kanssa, jolloin moottoriston yhteisantoteho on tasan 100 hevosvoimaa. Yhdistetty hiilidioksidipäästöarvo on alkaen 75 grammaa kilometriä kohden ja esimerkiksi koeajettavan Style-varustellun mallin lukemat olivat 82 grammaa. Varustetasoja on saatavilla yhteensä viisi; Life, Active, Launch, Style ja Premium. Hybridiversio on aina etuvetoinen ja varustettu portaattomalla CVT-automaattivaihteistolla. Suoritusarvoiltaan hybridiversio vastaa lähinnä 1,5-litraista bensiinimoottoria, jonka voimanlähde tuottaa 111 hevosvoimaa. Muita korimalliin saatavia polttomoottoreita ovat litrainen bensiinimoottori (69 hv) ja 1,4-litrainen dieselkone (90 hv).

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style 5ov
Polttomoottori
1 497 cm3, R4
Teho 54 kW (72 hv) / 4800 r/min
Vääntö 111 Nm / 3 600 - 4 800 r/min
Sähkömoottori polttomoottorilla ladattava
Teho 45 kW (60 hv)
Vääntö 169 Nm
Hybridiakkutyyppi Nikkelimetallihydridi
Hybridiakun kapasiteetti 0,94 kWh (6,5 Ah)
Hybridijärjestelmän kokonaisteho 74 kW (100 hv)
Kokonaisvääntö 111 Nm / 3 600-4 400 r/min
Vaihteisto e-CVT-automaatti
Vetotopa Etuveto
0-100 km/h 11,8
Huippunopeus 165 km/h
EU-kulutus 3,6 l/100 km
CO2-päästöt 82 g/km
Mitat Pituus 3 945 mm, leveys 1 695 mm, korkeus 1 510 mm, akseliväli 2 510 mm
Omamassa 1 175 kg
Tavaratila 286 l

Kuvat: Mia Pelttari

Edit 4.1. klo 12.05: Otsikkoa ja ingressia muokattu, lisätty sana automaattivaihteinen. Suomen edullisin hybridiauto on tällä hetkellä manuaalivaihteistolla varustettu Suzuki Swift Hybrid.

Lue myös:

    Uusimmat