Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tätä autokummajaista tuotiin Suomeen sekä länsi- että itäsaksalaisena versiona – merkittävin ero oli laadussa

0:25Tältä näytti suomalaisten 1950-luvun suosikkiauto IFA F9DDR-valmisteinen IFA F9 oli suosittu auto Suomessa 1950-luvulla.ullstein bild - Leber/ All Over Press
Julkaistu 07.09.2020 13:39

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Lännessä valmistettujen autojen hankkiminen oli Suomessa vaikeaa sodan jälkeen asetettujen tuontirajoitusten vuoksi.

Samat rajoitukset eivät koskeneet itäautoja, mistä johtuen esimerkiksi DDR-valmisteet IFA F8 ja sen seuraaja F9 valikoituivat 1950-luvun alkuvuosina huomattavan monen suomalaisen ajokiksi. Sen sai kohtuullisen lyhyellä toimitusajalla.

Kyseessä oli mielenkiintoinen kaksoissaksalaistuote: samaa sotaa edeltävän DKW F9:n tekniikkaan perustuvaa ajoneuvoa nimittäin valmistettiin myös Länsi-Saksassa. Suomeen sitä tuotiin aluksi Donau-merkillä.

Erona näillä autoilla oli laatu. Itäsaksalaiset versiot kärsivät suurista laatuvaihteluista: toisinaan etupyörien laakerointi petti vain muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Myös vetoakselit ja vetonivelet rikkoutuivat herkästi.

Länsisaksalaiset versiot olivat luotettavampia, mutta nekin perustuivat 1930-luvun kaksitahtitekniikkaan. IFA sai seuraajakseen Wartburg 311:n, joka oli viimeistelyltään selvästi paremmalla tasolla.

Juttu on julkaistu Tekniikan Historiassa 4/2020.

Lue myös: Muistatko vielä Trabantin? ”Kamala kommunistien rakentama auto”

Lisää aiheesta:

Tatra 77 vei natsiupseereita hautaan enemmän kuin toisen maailmansodan taistelut – jopa Hitler ihastui autoon, jonka ajettavuus oli "täyttä roskaa"Skoda Tudor oli niin cool, että se jopa varastettiin autonäyttelyreissulla – miksei tätä upeaa coupea tuotu ikinä markkinoille?Täysin järjetöntä vai pelkästään käytännöllistä? Mies vaihtoi urheiluautokokoelmansa pari vuotta vanhaan MazdaanMuistathan vielä Volgan? Legendaarinen venäläismerkki osoittaa elonmerkkejä – paluu suunnitteillaUnohdettu sähköauto saapui 20 vuotta liian aikaisin – katso hauska mainos 1990-luvultaEsittelyssä Borgward vuodelta 1952 – mikä klassikkoautoissa kiehtoo?
AutotKlassikkoautotAuton viatHistoriaKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas

  • Eilen14:11
    Toyota

    Toyota kutsuu Suomessa yli 1 250 autoa tarkastukseen

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!