Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tästä syystä muiden on hidasta kopioida McLarenin oivallus

Lewis Hamiltonin McLaren, kuva: Paul Gilham/Getty Images
Lewis Hamiltonin McLaren, kuva: Paul Gilham/Getty Images
Julkaistu 16.03.2010 20:23(Päivitetty 16.03.2010 22:58)

MTV3:n F1-asiantuntija Keke Rosbergin mukaan muiden tallien on vaikea saada nopealla aikataululla käyttöönsä samanlainen ilmavirtauksia ohjaileva järjestelmä, joka tuo McLaren-autoihin joukon parhaan suoranopeuden.

McLarenin kehittämässä monimutkaisessa järjestelmässä on auton keulan päällä aukko, josta virtaa ilmaa auton sisälle luotuun ilmakanavaan. Kuljettaja pystyy ohjaamossaan polveaan liikuttamalla avaamaan tai tukkimaan ilmakanavan, jonka kautta ilmaa virtaa takasiivelle. Aukon sulkeminen muuttaa ilmanpainetta siten, että takasiipi sakkaa suorilla, jolloin sen ilmanvastus pienenee, mikä johtaa suoranopeuden kasvamiseen.

- McLaren-kuskit vaihtavat vasen polvi ja oikea polvi sen mukaan, onko suora vai hidas mutka ja sulkevat jonkin ilmaputken ohjaamon sisällä. Tällä vaikutetaan ilman kulkuun. Se on varmaan ihan hölmöä kehitystä, mutta ei sitä pysty kieltämään, kun kuljettaja ei kuulu millään tavalla autoon, joten se ei silloin ole liikkuva aerodynaaminen osa, Keke sanoo MTV3:lle.

Keke odottaa muidenkin tallien kehittävän samankaltaisen järjestelmän, mutta se ei onnistu heti.

- Ongelma siinä on se, etteivät muut voi tehdä siltä ilmanottoaukkoa monokokkiin, elleivät ne tee törmäystestiä uudestaan. Se on aika iso prosessi ja sen takia kopioiminen kestää aika kauan.

Keke Rosberg ei näe syytä sääntömuutoksiin - katso video MTV3 Katsomosta (maksullinen palvelu)

Lisää aiheesta:

Saako Ukraina himoitsemiaan Tomahawk-ohjuksia? Pentagonilta kommenttiPuhuva papukaija Papu ei sanonut vanhuksille sanaakaan – eikä tarvinnutkaanPoliisi etsii Siikajoelta kadonnutta miestä – on ehkä nähty kävelemässä kohti Raahea tiellä 8Vaaratilanne jäähyaitiossa – JYP-hyökkääjä kilahti: "Herranjumala!"Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"Tulikuuman JYPin taika murtui! HIFK osui lokakuussakin vieraissa