Tampereen nosturiturmasta syyte vastaavalle mestarille

Nosturinkuljettaja kuoli, kun 25 metriä korkea nosturitorni kaatui kerrostalon päälle viime vuoden huhtikuussa. Puolustus myönsi työturvallisuusrikoksen.

Tampereella kaksi vuotta sitten tapahtunut nosturionnettomuus toi rakennustyömaan vastaavalle mestarille syytteen kuolemantuottamuksesta ja työturvallisuusrikoksesta. Oikeuskäsittely alkoi tänään Tampereen käräjäoikeudessa.

Syytetty kiisti kuolemantuottamuksen mutta myönsi työturvallisuusrikoksen.

Turma sattui Rakennustoimisto Palmbergin työmaalla Hervannassa huhtikuussa 2006. Nosturinkuljettaja kuoli, kun 25 metriä korkea torninosturi kaatui kerrostalon päälle.

Turma johtui siitä, että nosturin kiskoista puuttuivat päätyesteet eli topparit. Niiden tehtävänä olisi ollut estää nosturin putoaminen kiskoilta, vaikka muut turvalaitteet olisivat pettäneet. Muita turvalaitteita olivat sähkövirran liikerajakatkaisimet ja nosturin kulkua jarruttavat hidastimet. Vastaava mestari kertoi oikeudessa, että hän oli ennen onnettomuutta määrännyt nosturin kiinteään asennukseen, koska liikkuvaa torninosturia ei enää tarvittu työmaalla. Kiinteässä asennuksessa nosturi lukitaan paikoilleen. Jostain syystä kiinteää asennusta ei kuitenkaan ollut kunnolla toteutettu.

Onnettomuuspäivänä nosturia ei olisi tarvinnut siirtää, mutta niin kuitenkin tapahtui. Oikeudessa arveltiin, että kuljettaja pyrki siirrolla antamaan työtilaa naapurityömaan koneille.

Ennen onnettomuutta nosturin rataa oli lyhennetty. Kiskojen päätyesteet oli tuolloin jätetty pois, mutta kiinteässä asennuksessa niitä ei olisi tarvittukaan. Radan lyhentämisen teki yksi työmaan työntekijä yhteistoiminnassa nosturinkuljettajan kanssa. Työn jälkeen he tarkastivat, että nosturin liikerajakatkaisimet toimivat.

Syyttäjän mukaan vastaava mestari laiminlöi työturvallisuusmääräyksiä ja aiheutti huolimattomuuttaan nosturinkuljettajan kuoleman. Mestarin olisi pitänyt varmistaa, että nosturia voitiin käyttää turvallisesti radan lyhentämisen jälkeen.

Kuljettaja ei ilmoittanut puutteista

Syytetyn puolustus korosti kuljettajan myötävaikuttaneen onnettomuuden syntyyn.

Kuljettajan velvollisuus olisi ollut tarkastaa rata päivittäin ja ilmoittaa puutteista. Nosturin päiväkirjaan kuljettaja oli kirjoittanut kaiken olevan kunnossa, vaikka päätyesteet puuttuivat.

Todistajana kuultu kokenut nosturimies oli sitä mieltä, että tällainen kirjaaminen oli "suuri moka".

Oikeudessa kävi ilmi, että kuljettajan työtapakin saattoi olla riskialtis. Hänen epäiltiin ajaneen toisinaan tahallaan liikerajakatkaisimia päin. Tapaan liittyy riskejä, sillä katkaisimet voivat vikaantua. Tällaisessa tilanteessa nosturin pitäisi pysähtyä toppareihin, jotka turmanosturin radalta puuttuivat.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat