Tallipomo Tommi Mäkinen: Pieni pettymys, ettei Jari-Matti pystynyt venymään

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen ei ollut täysin tyytyväinen Jari-Matti Latvalan esitykseen Monte Carlon MM-rallin päätöspäivänä sunnuntaina.

Latvala lähti neljälle viimeiselle erikoiskokeelle taistelemaan kisan kolmossijasta Hyundain Sebastien Loebia ja Toyota-tallikaveriaan Ott Tänakia vastaan. Latvalan loppukiri epäonnistui, sillä hän taipui molemmille vastustajilleen ja jäi kilpailussa viidenneksi. Tänak kiilasi suomalaisen takaa kisan kolmoseksi, ja yhdeksänkertainen maailmanmestari Sebastien Loeb otti nelostilan.

- Jari-Matti ei sitten kuitenkaan pystynyt venymään tuollaisessa painetilanteessa ja kovassa kisatilanteessa. Siinä mielessä se oli pieni pettymys, ettei hän pystynyt venymään, Mäkinen sanoi suoraan.

Kilpailun päättäneellä Power Stage -erikoiskokeella Latvalalla oli vielä mahdollisuus yrittää nousta Loebin edelle, mutta suomalainen hävisi ranskalaiskonkarille lopputuloksissa 1,7 sekunnilla. Mäkinen kiinnitti huomiota siihen, että Latvala jäi päätöspätkällä lähes kymmenen sekuntia uuden tiimitoverinsa Kris Meeken pohja-ajasta.

- Aikaero Krisiin oli iso, yli puoli sekuntia per kilometri, vaikka alla oli samat renkaat.

- Noh, mutta kaikki meidän autot ovat kuitenkin maalissa, Mäkinen katsoi tilanteen positiivista puolta.

Mäkinen harmitteli yhä sitä, että tiimi oli kärsinyt perjantaina erikoiskokeen peruuntumisesta. Toyota oli rakentanut rengastaktiikkansa perutun erikoiskokeen perusteella.

- Meillä meni strategiat mönkään, ja luulen, että se pikkaisen vaikutti myös kuljettajien parhaaseen ajomotivaatioon. Lauantaina meillä oli taas kaksi ensimmäistä autoa jokaisella pätkällä, joko Ott, Kris tai Jari-Matti. Lauantaina oli hyvin samankaltaiset olosuhteet kuin perjantaina, joten varmaankin tulos olisi voinut olla vähän erilainen, Mäkinen pyöritteli.

Toyota sai kohtuullisen pistepotin kauden avausrallista Tänakin kolmossijalla ja Latvalan viidennellä tilalla. Mäkisen johtama tiimi jakaa Citroenin kanssa valmistajien MM-sarjan kakkostilaa 25 pisteellä. Hyundai johtaa sarjaa 30 pisteellä.

Lue myös:

    Uusimmat