Tallink osti Silja Linen

Tallinkin mukaan Siljan henkilöstön sopimuksiin ei tehdä muutoksia tässä vaiheessa. Silja Line jatkaa toimintaansa omana yhtiönään kaupasta huolimatta.

Virolainen varustamoyhtiö Tallink on ostanut Silja Linen. Kauppahinta on 450 miljoonaa euroa ja 5 miljoonaa Tallinkin osaketta.

Kaupan tuloksena syntyvä yritys saavuttaa Itämeren laivaherruuden.

Silja Line liikennöi kuutta alusta Suomen ja Ruotsin välillä. Tallink aikoo säilyttää reitit ennallaan. Se ei myöskään ryhdy ristimään laivoja uudelleen eikä heivaa laivojen henkilökuntaa.

Tallink kuljetti viime vuonna 3,2 miljoonaa matkustajaa ja Silja 3,4 miljoonaa matkustajaa. Varustamojen liikevaihdot olivat 260 miljoonaa ja 380 miljoonaa euroa. Niillä on yhteensä vajaat 6400 työntekijää.

Silja Linen nykyinen omistaja, bermudalais-brittiläinen Sea Containers pisti Siljan myyntiin viime marraskuussa. Tallinkin lisäksi Siljasta oli kiinnostunut muiden muassa Viking Line.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Omistajanvaihdos varmistunee heinäkuun loppuun mennessä. Markkinalähteet pitävät hieman alle puolen miljardin euron kauppahintaa korkeana, mutta kaupan ei pitäisi kompastua ainakaan viranomaisiin. Kilpailijat puolestaan hyötyvät siitä, että kisasta poistuu yksi peluri.

Sea Containers pääsee velkataakastaan

Tallink ei haukkaa koko Siljaa, vaan entinen emoyhtiö Sea Containers jatkaa Helsingin ja Tallinnan välistä liikennöintiä nopeilla SuperSeaCat-aluksilla.

Sea Containers aikoo etsiä uuden omistajan Siljan laivastoon kuuluneille Operalle ja Finnjetille, jotka eivät kuulu Tallinkin ostamiin aluksiin.

Sea Containers käyttää Tallinkilta saamansa rahat velkojen lyhentämiseen. Jättivelkojen painama Sea Containers kertoo tiedotteessaan, ettei se vieläkään ole kyennyt tekemään viime vuoden tilinpäätöstään. Matkustajalaivojen ohella Sea Containers toimii laivojen konttiliikenteessä sekä rautatieoperaattorina.

Tallinkin henkilöstöpolitiikka valvovan silmän alla

Tallink ja Sea Containers ovat luvanneet, että työntekijöiden olot eivät muutu. Suomen Merimies-Unioni aikoo seurata tarkoin Tallinkin henkilöstöpolitiikkaa sille siirtyvillä Siljan laivoilla.

- Jos myöhemmin tulee suunnitelmia lippujen vaihdosta tai työsuhteiden ehtojen laskemisesta, niin totta kai me silloin reagoimme. Tallink tietää varsin hyvin, mikä on meidän kantamme näihin asioihin, sanoo Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting.

Merimies-Unioni sai keväisillä saartotoimillaan Tallinkilta sopimuksen, että yhtiön Superfast Ferries -alusten työntekijöiden palkat nostetaan asteittain suomalaiselle tasolle vuoteen 2008 mennessä.

Myös Tallinkille siirtyvillä Siljan laivoilla maksettavan ansiotason täytyy jatkossakin olla sellainen, että se riittää elämiseen myös Suomessa ja Pohjoismaissa, Simo Zitting korostaa.

- Emme tule hyväksymään sitä, että Siljan laivojen nykyistä miehistöä korvattaisiin halvemmalla ulkomaisella, hän sanoi.

Siljan aluksista kaksi eli Silja Serenade ja Silja Europa purjehtivat nyt Suomen lipun alla, ja niiden henkilöstö on lähes täysin suomalaista. Muut alukset on liputettu Ruotsiin, ja niillä työskentelee sekä suomalaisia että ruotsalaisia.

Ruotsin laivaväki puolustaa siljalaisten reiluja työehtoja

Ruotsalaisten merimiesten ja laivaväen ammattiliitto Seko pitää tärkeänä, että Suomen ja Ruotsin välisessä meriliikenteessä noudatetaan suomalaisia tai ruotsalaisia työehtoja.

-Olemme yhdessä Suomen Merimies-Unionin kanssa seuranneet tarkoin Siljan myyntiä. Me emme ota kantaa siihen kuka on uusi omistaja, mutta koemme tärkeäksi, että uusi omistaja noudattaa tehtyjä sopimuksia, toteaa Sekon asiamies Tomas Abrahamsson.

-Vielä on vähän aikaista kommentoida kauppaa, kun emme tiedä mitä Tallink aikoo. Mutta jos Tallink ryhtyy liputtamaan Siljan laivoja Viron lipun alle, jäsenemme joutuvat vaikeaan asemaan. Tallinkin laivoilla ei työskentele ollenkaan Sekon jäseniä, mutta Silja Linella työskentelee 800 Sekon jäsentä, Abrahamsson totesi.

(MTV3-STT-Reuters-BNS)

Lue myös:

    Uusimmat