Tällaista palautetta ministerit saavat – kansalaiskirjeiden määrä kasvanut valtavasti: "Niin sanottua vihapostiakin tulee"

"Kansalaiskirjeet kuormittavat jo ennestään kuormittuneita virkamiehiä." Sosiaali- ja terveysministeriön ministerit saivat viime vuonna 7 600 kansalaiskirjettä. Vuonna 2019 määrä oli 4 000. Korona näkyy huolena ja monin paikoin tyytymättömyytenä. Ministeriöstä kerrotaan MTV Uutisille, että yleensä kirjeet ovat sävyltään vastustavia. 

Lisäksi ministeriöön saapuu kansalaiskirjeitä, jotka eivät ole suunnattu ministereille. Niiden määrä on kolminkertaistunut korona-aikana. 

– 2021 on uusi ennätys. Vuonna 2020 oli 7 350 kirjettä eli lähes yhtä paljon, mutta nämä kaksi vuotta ovat kyllä ylivoimaisia ennätyksiä. Näinä vuosina on ollut selvä hyppäys ylöspäin. Tosin määrät ovat lisääntyneet vuosien myötä koko ajan, toteaa Jaana Koski MTV Uutisille.

Koski työskentelee STM:ssä hallintoylijohtajana.

"Osa odottaa chat-tyyppistä keskustelua ministerin kanssa"

Miksi kirjeitä tulee näin paljon? 

– Yleisesti voi todeta, että kansalaiskirjeitä on aina tullut, mutta sähköpostin käyttöönotto on lisännyt määrää, kynnys yhteydenottoon on laskenut. Ihmiset ovat myös tottuneet ottamaan somessa kantaa erilaisiin asioihin. Nyt osa odottaa chat-tyyppistä keskustelua ministerin kanssa.

Koski kertoo, että osa kirjoittajista selkeästi ajattelee, että ministeri pystyy vaikuttamaan hänen asiaansa.

– Jotkut ovat jo käyneet kaikki muut viranomaiset ja oikeusasteet läpi, eivätkä ole tyytyväisiä asiansa käsittelyyn tai lopputulokseen, jotkut ottavat suoraan yhteyttä ”huipulle”, koska ajattelevat sen tehoavan nopeimmin. Ministerillä ja ministeriöllä ei kuitenkaan ole toimivaltaa puuttua yksittäistä henkilöä koskeviin asioihin.

– Korona koskettaa tietysti meistä jokaista ja monella on asiasta sanottavaa tai kysyttävää, mistä syystä kirjeiden määrä on pompannut ylös.

Millaisia kirjeet pääosin ovat luonteeltaan? 

– Ne ovat kannanottoja tilanteeseen tai johonkin hallituksen tai ministeriön päätökseen, yleensä vastustavia. Ehdotuksia muutoksiksi. Kysymyksiä: joko hyvin yleisiä esimerkiksi hallituksen päätöksen perusteluista tai sitten omaan tilanteeseen liittyviä.

Välillä tulee risujen lisäksi ruusuja.

– Joskus tulee myös tsemppiviestejä, joita on tietysti mukava saada.

Mistä asioista lähestytään eniten?

– Tällä hetkellä tietysti koronasta, mutta myös yleensäkin yhteydenotot liittyvät kansalaisen omaan asiaan. Lainsäädännön uudistukset puhuttavat aina.

Kirjeet yleensä asiallisia

Minkä verran kirjeissä on epäasiallista käytöstä?

– Suureen kirjemäärän verraten melko vähän. Enemmän ehkä epäasiallisia kirjeitä, kuin ihan vihapostia. Niin sanottua vihapostiakin kyllä muutamia vuodessa tulee.

Millaista se vihaposti on?

– Niissä tulee esille kansalaisten turhautuminen päätöksentekoon tai viranomaisten tekemiin päätöksiin kansalaisen omassa asiassa.

"Tätä kautta nostetaan esille epäkohtia"

Miten ministerit vastaavat saapuviin kirjeisiin? 

– Pieneen osaan ministerit vastaavat itse tai sitten hänen avustajansa vastaavat. Osaan kirjeistä ministeri pyytää virkamiehiä vastaamaan puolestaan. Nämä ovat yleensä sellaisia, joissa vastaamisessa tarvitaan syvällistä asiantuntemusta.

Minkä verran kirjeet kuormittavat ministeriötä?

– Hyvin paljon. Olemme ministeripäätyyn palkanneet yhden lisäihmisen organisoimaan ministereille tulleiden kirjeiden vastausprosessia, mutta ongelmana koronakirjeissä osastoilla on, että asiantuntijat ovat kiinni koronatoimissa. Heitäkin on tietysti lisätty, mutta tässä tilanteessa esimerkiksi lääkäreiden rekrytointi ei ole helppoa. Heitä tarvitaan myös kentällä. Eli kansalaiskirjeet kuormittavat jo ennestään kuormittuneita virkamiehiä.

Ja vielä lopuksi, voiko lähettämällä kirjeen vaikuttaa?

– Tätä kautta nostetaan esille epäkohtia. Useinhan ne ovat jo tunnettuja, mutta sinällään on tietysti hyvä, että päätöksentekijät kuulevat kansalaisten tuntoja ja tilanteita.

Yleiset kansalaiskirjeet kolminkertaistuneet

Kansalaiskirjeet jakautuvat selvästi ministerien kesken. Krista Kiuru saa niitä huomattavasti kollegaansa (Sarkkinen/Pekonen) enemmän. Vielä 2019 tilanne oli melko tasainen.

Alla olevasta taulukosta on havaittavissa myös se, että ministereille suunnattujen kirjeiden lisäksi ministeriöön tulee paljon muitakin kansalaiskirjeitä. Niiden määrä on kolminkertaistunut kahdessa vuodessa. 

2021

2020

2019

Sosiaali- ja terveysministeri

3000

3450

1900

Perhe- ja peruspalveluministeri

4600

3900

2100

STM-kansalaiskirjeet

3380

2464

1057


Lue myös:

    Uusimmat