Tällaisia riskejä on lennokin käytössä kaupungissa

Havis Amanda -patsas lakitettiin tänään Helsingissä käyttäen apuna kauko-ohjattavaa multikopteria. Tällaisen välineen käyttöä kaupunkialueella rajoittaa kuitenkin moni seikka.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunta AYY tiedusteli ensin käyttölupaa poliisilta, joka suhtautui suunnitelmaan negatiivisesti. He kuitenkin ohjasivat kysymään asiaa pelastuslaitokselta. Kuuden sivun mittaisen turvallisuusselvityksen avulla lennokin käyttö hyväksyttiin. Lisäksi he saivat Trafilta suunnitelmalleen vappuhenkisen hyväksynnän.

Tärkeimpiä rajoituksia on, ettei lennokilla saa lentää ihmisten yläpuolella. Tämän vuoksi lennokki lensi ihmisistä tyhjennetyn varoalueen ylitse, jotta kukaan ei vahingoittuisi mahdollisessa ongelmatilanteessa.

Kauppatorilla tehtävän manööverin suurimmat riskit ovat sääolosuhteet. Kopterilla ei lennetä, jos sataa tai tuulee lujempaa kuin kymmenen metriä sekunnissa. Myös esimerkiksi vapaaksi päässyt vappupallo voi olla riski lennokille.

– Olemme yrittäneet varautua kaikkiin mahdollisiin vaaratilanteisiin, aina huonosta säästä moottoriongelmiin ja pilotin tekemiin virheisiin. Tärkein kaikissa tilanteissa on yleisön turvallisuuden takaaminen, kertoo vastuuhenkilö Nina Gunell AYY:stä.

Kopterin käytössä viestiyhteydet rajoittavat käyttöä. Se voi häiriintöä esimerkiksi WLAN-signaaleista. Jos kopteri menettäisi yhteyden sitä ohjaavaan pilottiin, palaisi se automaattisesti kulkemaansa reittiä takaisin lähtöpaikkaansa.

Lue myös:

    Uusimmat