Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Taksiuudistuksen korjaussarja saa kannatusta – alan yrittäjät peräävät laittomien kimppakyytien kitkemistä

7:41Näin epäonnistunutta taksi¬uudistusta yritetään korjataNäin epäonnistunutta taksiuudistusta yritetään korjata.
Julkaistu 08.07.2020 10:17

MTV UUTISET – STT

Suunnitelma paikkailla viime hallituksen taksiuudistuksen ongelmia on saanut pääosin myönteisen vastaanoton.

Lakiluonnos saa tukea vammaisjärjestöiltä, jota huomauttavat, että monet erityisryhmät kokevat taksiliikenteen turvallisuuden heikentyneen uudistuksen myötä.

Kuljettajien taidot toimia erityisryhmien kanssa ovat heikentyneet, eivätkä kuljettajat aina osaa esimerkiksi kiinnittää pyörätuoleja oikein tai viestiä asiakkaidensa kanssa.

– Kuljettajien riittävä suullinen ja kirjallinen suomen- tai ruotsinkielen taito tulee määritellä lain yksityiskohtaisissa perusteluissa, kirjoittaa Suomen Kuurosokeat.

Monet vammaisjärjestöt katsovat, että erityisryhmien kuljettajakoulutuksesta tulisi tehdä pakollinen. Luonnokseen se on kirjattu vapaaehtoiseksi. Vammaisfoorumi toivoo, että mahdollisuus käyttää vakiotaksia saataisiin takaisin.

– Tuttu taksikuljettaja on olennaisen tärkeä erityisen haavoittuvassa asemassa oleville vammaisille henkilöille. Heillä, joilla on ongelmia vuorovaikutuksen suhteen, jatkuvasti vaihtuva tai uusi kuljettajakontakti voi laukaista haastavaa käyttäytymistä, foorumi toteaa.

Villit kyytipalvelut leviävät

Monissa taksialan edustajien lausunnoissa taas toivotaan vielä tiukempia toimia harmaan talouden, kuten laittoman kimppakyytiliikenteen kitkemiseksi.

Muun muassa Pohjois-Suomen Taksiyrittäjät kertoo sosiaalisessa mediassa kasvaneesta kyytipalveluilmiöstä. Oulun seudulla toimii ainakin kaksi liki viiden tuhannen jäsenen Facebook-ryhmää, joissa tarjotaan kyytejä, yhdistys kertoo lausunnossaan.

– Kyseessä on puhdas laiton taksitoiminnan harjoittaminen, maksun periminen jopa taksin hintatasoa, ilman että yksikään kyytipalveluita tarjoava henkilöllä on mitään Y-tunnusta tai yritystä, auto on yksityiskäyttöinen ja mitään veroja tai velvoitteita ei makseta.Toiminta on kasvanut koko ajan ja poliisin on erittäin vaikea puuttua toimintaan nykyisen lainsäädännön puitteissa, yhdistys moitti.

Helsingin Taksiautoilijat peräsi tiukempaa valvontaa ja viittaa tuloksiin viime marraskuussa tehdystä taksiliikenteen valvontaiskusta.

– Tuloksena löytyi esimerkiksi etsintäkuulutettuja, ajokortittomia kuljettajia, joilla ei ollut taksinkuljettajan ajolupaa ja katsastamattomia autoja, yhdistys kirjoittaa ja ehdottaa, että Traficomille perustettaisiin vähintään kymmenen taksitarkastajan virkaa.

Välityskeskuksista este markkinoille pääsylle

Kilpailu- ja kuluttajavirasto kiinnittää lausunnossaan huomiota kilpailuongelmiin, joita syntyy tilausvälityskeskuksista, jotka ovat yleensä paikallisten taksiyrittäjien omistuksessa.

Malli voi johtaa tilanteeseen, jossa välitysyhtiö pyrkii maksimoimaan omistaja-autoilijoiden voitot tai suojelemaan alalla jo toimivien taksiyrittäjien liiketoimintaa.

– Useilla alueilla autoilijayrittäjät ovat riippuvaisia välityskeskuksen palveluista. Kilpailu- ja kuluttajaviraston havaintojen mukaan useat välityskeskukset ovat tosiasiassa estäneet uusien autoilijayrittäjien pääsyä markkinoille ja toimintaedellytyksiä markkinoilla, virasto huomauttaa.

Lisää aiheesta:

Taksiuudistuksen viat syynissä – lausunnot paljastavat ongelmatTaksinkuljettajan koulutus saattaa tulla taas pakolliseksiTaksiyrittäjät vaativat valvontaa – "Huijaaminen heijastuu koko toimialaan"Plagiointia, hintasuhmurointia ja vääriä tarroja – taksiala avautuu harmaita hiuksia aiheuttavista "bernerläisistä" kuljettajistaTaksiliiton pomolta kovia sanoja parjatusta taksilain uudistuksesta: "Harmaalle taloudelle on avattu ovia varsin voimakkaasti"Ministeriön kaavailemat jokamiestaksit epäilyttävät – pelkona taksien katoaminen maaseudulta
TaksitKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Taksit
  • 1.11.11:29
    MTV Uutisextra

    Liikenneministeri Ranne: Näin hallitus puuttuu hämärään toimintaan takseissa

  • 30.10.07:10
    Väkivaltarikokset

    Taksikuskin kauhunhetket: Vain välähdys ja Mikkelin murhasta syytetty iski veitsen kaulalle

  • 29.10.20:08
    Henkirikokset

    Murhasta epäilty houkutteli nuorta naista ajelulle matkallaan verityöhön – yhdessä kuvassa karmiva yksityiskohta

  • 24.10.18:24
    MTV Uutisextra

    Antti Kaikkonen MTV:lle hallituksen veropoukkoilusta: Aika sekavaa touhua

  • 17.10.19:25
    Politiikka

    Taksiala perussuomalaisten vaalimasta mittaripakosta – "Ei korjaisi ongelmia"