Taksiliitto haluaa osansa EU:n elvytyspaketista – ehdottaa sähköautojen latauspisteiden rakentamista asemille

Epidemia vaikuttaa Kelan taksikuljetusten käytäntöihin ja hinnoitteluun 2:17
Katso myös: Epidemia vaikuttaa Kelan taksikuljetusten käytäntöihin ja hinnoitteluun.

Taksiliitto vaatii, että taksiasemille rakennettaisiin lisää latauspisteitä.

Järjestön mukaan EU:ssa voimaan astuvat määräykset edellyttävät, että kuntien hankkimista kuljetuksista jopa puolet pitää ajaa vähäpäästöisillä autoilla.

Liitto arvioi, että päästörajan alle päästään ainoastaan täyssähköautoilla ja ladattavilla hybrideillä.

– Sähköautojen latauspisteistä hyötyisivät niin kunnat, kuluttajat kuin yrittäjät. Latauspisteitä voitaisiin ensivaiheessa rakentaa kaupunkien keskeisimmille taksiasemille ja jatkossa laajentaa tarvittaessa verkostoa, esittää Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen tiedotteessa.

Rahat elvytyspaketista

Taksiliitto ottaisi rahat EU:n elpymispaketista. Koskinen huomauttaa, että elpymispaketilla rahoitettavien hankkeiden tulee kestävän kasvun ohjelman mukaisesti edistää työllisyyttä, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää digitaloutta.

Hänen mukaansa taksiasemille rakennettavat latauspisteet tukisivat kaikkia näitä tavoitteita erinomaisesti.

Taksiliitto ehdottaa, että latauspaikat olisivat yksinomaan ladattavien taksien eli täyssähköautojen tai ladattavien hybridien käytössä, ja ensivaiheessa lataussähkö voisi olla kaupunkien kustantamaa.

Tällä investoinnilla kaupunki kannustaisi yrittäjiä sähkökäyttöisten taksien hankintaan, tiedotteessa sanotaan.

– Omalla latauskaistallaan olevista sähkötakseista kuluttajankin olisi helppo taksiasemalla valita itselleen sopiva ympäristöystävällinen vaihtoehto, Koskinen toteaa.

Hän huomauttaa, että täyssähköautoja ja ladattavia hybridejä varten on pakko saada kattava taksien latausverkosto kuntoon nopeasti.

Ilman toimivaa latausverkostoa ei voida kuvitella taksiyrittäjien pystyvän investoimaan tarvittavaan uuteen vähäpäästöiseen ajoneuvokalustoon.

Alan liikevaihto puolittunut

Taksialan liikevaihto on koronan myötä puolittunut. Taksiliiton mukaan tavaraliikenteelle jaetaan tukea kaasuautojen hankintaan, yksityisautoilijat saavat romutuspalkkiota, linja-autoliikenteelle jaetaan eri tavoin joukkoliikennetukea, mutta taksit ovat jääneet näistä kaikista ulkopuolelle.

Näin taksialan oletetaan hoitavan investointinsa myös ympäristövaatimusten osalta sataprosenttisesti itse, liiton tiedotteessa todetaan.

– Taksit osana julkista liikennettä pitää saada muiden liikennemuotojen osalta tasaveroiseen asemaan. Latausasemien investoinnit olisivat yksi askel kohti oikeudenmukaisuutta, Koskinen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat