Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi teki sodan aikana oman Myrsky-hävittäjän – nyt se rakennetaan uudelleen

2:03Myrsk-hävittäjät valmistuivat myöhässä
Julkaistu 26.02.2018 21:41

MTV UUTISET

Suomi rakensi sodan aikana oman hävittäjän, joka valmistui taistelukäyttöön myöhässä, vasta syyskesällä 1944.

Myrsky-hävittäjä on lähes unohdettu, ja sitä ei ole enää yhtään kappaletta jäljellä.

Nyt Ilmailumuseoyhdistyksen harrastajat Vantaalla ja Ilmavoimien museo Tikkakoskella rakentavat ja entisöivät Myrskyä.

Uudesta Myrskystä tehdään näyttelyesine. Taivaalle sillä ei enää nousta, vaikka siitä tehdäänkin niin oikea kuin vain on mahdollista.

Kokonaista konetta ei ole säilynyt

Myrsky -hävittäjän entisöintityö aloitettiin neljä vuotta sitten ja valmista pitäisi olla elokuussa 2019. Silloin Myrskyn laivue-käytön alkamisesta tulee kuluneeksi 75 vuotta.

Kokonaista konetta ei ole säilynyt ja piirustuksetkin vain osin, mikä oli haaste Myrskyn nyky-suunnittelijalle. Myrsky-hankkeen projektipäällikkö Matti Patteri on eläkeläinen, joka on tehnyt konstruktio-suunnittelutyötä muun muassa Sakolla, Vaisalalla ja Exelillä.

Sequence_Myrsky_0001_frame_39004Myrsky-hävittäjä rakennetaan uudelleen.

Luovuutta vaaditaan nytkin.

– Joo, itse sitä on osin suunniteltu, sanoo Matti patteri ja näyttää Myrskyn upouutta laskutelinettä.

– Sieltä kokoonpanopiirustuksista sai vähän vinkkiä.

Suomalaisen Myrsky-hävittäjän runko on metallia mutta muun muassa siipien rakenne on vaneria, suomalaista puuta.

– Se on sekarakenteinen kone, ja siellä on kotimaista puuta, lentokonevaneria, joka oli Suomessa jo silloin hyvin laadukasta, jatkaa Matti Patteri.

Liimat ja lakat eivät kestäneet

Myrsky-hävittäjiä rakennettiin aikanaan kaikkiaan laivueellinen, 51 kappaletta. Kone valmistui käyttöön vasta kesällä 1944.

– Kone myöhästyi pahasti ja se olisi ollut tuiki tarpeellinen jo 1942 vuoden loppupuolella, sanoo puolestaan Myrsky-hankkeen tiedottaja, koneen historiaa tunteva Reino Myllymäki.

Myrsky oli osin kiistanalainen kone, sinänsä hyvä lentää mutta siinä oli myös heikkouksia.

– Sodan ajan liimat ja lakat eivät kestäneet niitä rasituksia, joita rintamaolosuhteissa koneelle tuli. Sitten oli myöskin kehittämisestä johtuvia akilleenkantapäitä.

Sequence_Myrsky_0001_frame_35165

Sanoisin kuitenkin niin, että Myrsky oli mainettaan selvästi parempi hävittäjäkone, arvioi Reino Myllymäki.

Rahaa kulunut yli 100 000 euroa

Entisöintityö on vaatinut muottien ja pienoismallien tekemisen taitoa ja paljon työtä. Ilmailumuseoyhdistyuksen vapaa-ehtoisten lisäksi mukana on Suomen Ilmavoimien museo Tikkakoskelta ja hanketta tukee puolustusteknologiayhtiö Patria.

– Kyllä tässä on mennyt kahden museon tekijöiden aikaa noin vähän runsas 14 000 tuntia, ja vielä on edessä arviolta 6000-7000 tuntia, laskee Matti Patteri.

Sequence_Myrsky_0001_frame_10213

Osin keräyksellä hankittua rahaa hankkeeseen on kulunut jo yli 100 000 euroa.

Myrsky-hävittäjät jouduttiin tuhoamaan pääosin Pariisin rauhansopimuksen määräysten vuoksi. Siinä rajattiin taistelukoneiden määrää ja Suomi säilytti Messerschmitit, joita pidettiin parempina koneita. Viimeiset yksilöt ovat sitten ruostuneet ja lahoneet Hallin lentokonetehtaan varikolla.  

Lisää aiheesta:

Natsijohtajan lahjan taustalta saattoi paljastua tyly varkausTällaisia hävittäjiä Suomessa tehtiin 1930-luvulla – nyt vapaaehtoiset entisöivät konetta ja paikalla vieraili myös puolustusministeri KaikkonenMitä tapahtuu Suomen 62 Hornetille? Koko uransa konetyypin kanssa työskennellyt insinöörikenraalimajuri kertoo, millainen on hävittäjävanhusten kohtaloHelsinkiläisestä savupiipusta tehtiin "kutkuttava löytö", historiallinen lentokoneen potkuri – koneen kohtalo oli traaginenVuorossa outo ja suosittu pullukka – Ilmavoimien testiin Hornetien seuraajaksi tulee nyt Lockheed F-35Kokenut suomalaislentäjä MTV:n erikoishaastattelussa: Tältä tuntuu hävittäjän puikoissa – ohjukset maaliin pään liikkeillä
Kotimaa
Myrsky oli osin kiistanalainen kone, koska siinä oli myös heikkouksia.

Myrsky-entisöintihankkeen projektipäällikkönä on Matti Patteri, joka on työuransa aikana tehnyt suunnittelutyötä muun muassa Exelillä, Vaisalalla ja Sakolla.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 14:47
    Ylioppilaskokeet

    Yliopilaslautakunnan pääsihteeri pahoittelee ongelmia: "Ei ole onnistunut toivotulla tavalla"

  • 14:46
    Alexander Stubb

    Stubbilla epäonnea kisakatsomossa – ikävä trendi seuraa presidenttiä

  • 14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • 13:38
    Wille Rydman

    Wille Rydmanista tuli isä – "En voisi olla onnellisempi"

  • 13:24
    Vastaamo

    Vastaamon kiristysvyyhdissä syyte 28-vuotiaalle ulkomaalaiselle